May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
دهقان کیا از اجرا نشدن ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی بشدت انتقاد کرد
کد خبر: ۴۱۲۴۱۶
۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
0
رییس کانون کارگران بازنشسته تهران از اجرا نشدن ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی بشدت انتقاد کرد و گفت:حقوق‌های ناچیز حاصل قانونگریزی تمامی دولت‌ها در ادوار گذشته بوده است.

حقوق‌های ناچیز حاصل قانونگریزی دولت‌ها

علی دهقانکیا در جلسه ماهانه کانون کارگران بازنشسته تهران که به خانم‌ها اختصاص داشت گفت: افزایش ۳۵ درصدی حقوق به هیچ عنوان پاسخگوی تورم و مطالبات بازنشستگان نیست، زیرا نمی‌تواند حداقل‌ها را برای زندگی آنان تامین کند.
وی با تاکید بر اینکه برای افزایش حقوق بازنشستگان باید به مواد ۹۶ و ۱۱۱ تامین اجتماعی تکیه کنیم گفت: حقوق بازنشستگان ربطی به مصوبه شورای عالی کار ندارد و فقط ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی تاکید می‌کند که حداقل حقوق بازنشستگان نباید کمتر از حداقل حقوق تصویب شده در شورای عالی کار باشد.
رییس کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه هیات مدیره، هیات امنا و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی باید با استناد به ماده ۹۶ تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان را افزایش دهند و در نهایت به تصویب هیات وزیران برسد گفت: ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی بر این تاکید دارد که حقوق به اندازه‌ای افزایش یابد که پاسخگوی هزینه‌های زندگی خانواده بازنشستگان باشد، اما مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام می‌کند که نمی‌تواند بیش از ۳۵ حقوق را افزایش دهد، زیرا دستمزد ۳۵ درصد افزایش یافته و اگر حقوق بازنشستگان بیشتر شود، منابع سازمان پاسخگوی افزایش نیست و باید اموال سازمان فروخته شود.

جلسه توجیهی با مدیرعامل سازمان


دهقان کیا با اشاره به جلسه هیات مدیره کانون تهران با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در این جلسه تاکید کردیم که کاری نداریم توان سازمان چقدر است، بلکه مهم اجرای قانون و افزایش حقوق مطابق ماده ۹۶ است.وی با تاکید بر اینکه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی باید دنبال ۷۰۰ هزار میلیارد تومان طلب سازمان از دولت برود گفت: اگر این طلب دریافت شود، سازمان می‌تواند بخوبی رفاه بازنشستگان را تامین کند و مشکلی ندارد.


افزایش مزایا

رییس کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه اگر پیگیری افزایش حقوق بیش از مصوبه شورای عالی کار به نتیجه نرسد به دنبال افزایش دیگر مزایا هستیم گفت: حق مسکن و بن بازنشستگان بسیار پایین است و به دنبال آن هستیم که دیگر مزایا را افزایش دهیم. وی با اعلام اینکه بن کارگری یک میلیون و چهارصد و حق مسکن ۹۰۰ هزار تومان است گفت: مجموع بن و حق مسکن کارگری ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌شود که بازنشستگان چنین مزایایی ندارند. دهقان کیا با اعلام اینکه حق عائله‌مندی شاغلان ۵۰۰ هزار تومان، اما بازنشستگان یک میلیون و۴۰۰ هزار تومان است گفت: حق عائله مندی به بسیاری از بازنشستگان تعلق نمی‌گیرد، زیرا بسیاری از آنان بازمانده هستند یا همسر ندارند.


مشکلات سایر سطوح


وی با اعلام اینکه جلسه اول مذاکره با مسوولان سازمان تامین اجتماعی به جایی نرسیده گفت: افزایش حقوق بازنشستگان را با جدیت در دستور کار داریم و به دنبال افزایش حقوق در جلسات تخصصی با مسوولان تامین اجتماعی هستیم. رییس کانون کارگران بازنشسته تهران با اعلام اینکه در مورد حقوق سایر سطوح برنامه‌های جدی داریم گفت: تلاش ما بر این است که در سایر سطوح با استفاده از متناسب سازی، عقب افتادگی حقوق را به نسبت جبران کنیم. دهقان کیا با تاکید بر اینکه حق در مورد سایر سطوح ادا نمی‌شود گفت: با توجه به افزایش ۲۲ درصدی و عدد ثابت ۷۰۰ هزار تومان، حقوق سایر سطوح ۲۵ درصد افزایش می‌یابد که ۱۰ درصد نسبت به مصوبه حداقل بگیران عقب می‌ماند، به همین دلیل تلاش داریم این ۱۰ درصد را در قالب متناسب سازی جبران کنیم.

 

بیشتر بخوانید:

بار سومدیریت دولت بر دوش کارگران و بازنشستگان

داستان خرید سهام


رییس کانون کارگران بازنشسته تهران با اشاره به ماجرای کسر از حقوق که در اسفند ماه صورت گرفت گفت: آخر سال مبلغی بابت خرید سهام پتروشیمی امیرکبیر از حقوق کارگران بازنشستگان کسر شد که اقدامی خوب، اما چالش آفرین بود. وی با اعلام اینکه ارزش پتروشیمی امیرکبیر ۲۹ هزار میلیارد تومان بود گفت: این پتروشیمی برای این عدد مشتری داشت، اما قیمت را روی ۷۰ همت بردند تا خریداری جلو نیاید، زیرا بانک رفاه نمی‌خواست این پتروشیمی را از دست بدهد. وی با اعلام اینکه محصولات پتروشیمی امیرکبیر با استقبال کشور‌های خارجی روبرو شده گفت: محصولات این پتروشیمی به دلار فروخته می‌شود و سود قابل توجهی برای بانک دارد، به همین دلیل بانک رفاه تمایلی به فروش این پتروشیمی ندارد.


دلایل شکست فروش سهام


دهقان کیا به تشریح دلایل شکست واگذاری سهام پتروشیمی امیرکبیر پرداخت و گفت: از یک سو اطلاع رسانی مناسبی در مورد کسر از حقوق برای بازنشستگان صورت نگرفته بود و از سوی دیگر واگذاری این سهام در شب عید صورت گرفت که بازنشستگان به نقدینگی نیاز داشتند، به همین دلیل واگذاری سهام با موفقیت انجام نشد. وی با اعلام اینکه پتروشیمی امیرکبیر شرکتی ۱۰۰ سودده است گفت: اگر سهام این شرکت به بازنشستگان واگذار می‌شد، درآمد ثابتی بابت سهام نصیب بازنشستگان می‌شد که می‌توانست تا حدودی حقوق‌های ناچیز را پوشش دهد که متاسفانه با استقبال بازنشستگان روبرو نشد و حاشیه‌هایی به همراه داشت.


تورم باعث بی خاصیت کردن افزایش حقوق


رییس کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه افزایش حقوق به اندازه‌ای ناچیز است که رضایت بازنشستگان را تامین نمی‌کند گفت: تورم به اندازه‌ای سرسام آور، وحشتناک و غیر قابل تحمل شده که افزایش دستمزد به هر میزان که باشد افزایش دستمزد را بی‌خاصیت می‌کند، به همین دلیل باید در قالب خرید سهام به دنبال ایجاد درآمد‌های جانبی باشیم.


درخواست بالا برای وام


دهقان کیا از درخواست بالای بازنشستگان برای دریافت وام خبر داد و گفت: از یک سو بازنشستگان توان مالی قابل توجهی ندارند و از سوی دیگر هزینه‌های یکباره‌ای به وجود می‌آید که بازنشستگان برای رفع آن‌ها نیاز به وام دارند، به همین دلیل با مسوولان بانک رفاه و سازمان تامین اجتماعی مذاکره کردیم و توضیح دادیم که با توجه به گران شدن کالا‌ها و بالا رفتن قیمت دلار، تمامی اجناس گران شده و وام ۲۰ میلیون تومانی پاسخگو نیست، به همین دلیل وام به ۳۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد. وی با اعلام اینکه تعداد وام در مقایسه با تعداد بازنشستگان بسیار کم است گفت: وام ۳۰ میلیون تومانی به کسانی پرداخت می‌شود که تاکنون وام نگرفته‌اند، بنابراین از بازنشستگانی که وام گرفته‌اند، انتظار داریم بیهوده مراجعه نکنند و تقاضا برای دریافت وام را به دیگر بازنشستگان واگذار کنند.


تقاضا برای شرکت در انتخابات


رییس کانون کارگران بازنشسته تهران بار دیگر از بازنشستگان خواست در انتخابات میان دوره‌ای مجلس دوازدهم شرکت کنند و گفت: بخش قابل توجهی از مطالبات بازنشستگان به مصوبات مجلس شورای اسلامی بستگی دارد، به همین دلیل از بازنشستگان انتظار داریم در انتخابات شرکت کنند و به نامزد‌هایی رای بدهند که قول همکاری با بازنشستگان را داده‌اند. وی با تاکید بر اینکه اگر به نمایندگان رای بدهیم، می‌توانیم به راحتی مطالباتمان را درخواست کنیم گفت: از آنجا که خواسته‌های بازنشستگان از کانال مجلس قابل پیگیری است، می‌توانیم مطالبات خود را با قدرت از نمایندگان مجلس درخواست کنیم.


پنج درخواست اساسی


دهقان کیا با اعلام اینکه از نمایندگان مجلس دوازدهم تقاضای اجرای قانون داریم گفت: مطالبه اول ما از نمایندگان مجلس افزایش دستمزد مطابق قانون است. متاسفانه امروزه دستمزد سلیقه‌ای افزایش می‌یابد و مشاهده می‌کنیم که هیچ ربط و تناسبی با تورم یا سبد معیشت ندارد، نتیجه آن است که حداقل دستمزد، یک سوم سبد معیشت است که اگر آن را ریشه یابی کنیم، در قانون گریزی‌های دولت و بی‌توجهی به مواد قانونی است. وی با تاکید بر اینکه مطالبات بازنشستگان از نمایندگان مجلس در ۵ حوزه تعریف می‌شود گفت: اول انتظار داریم نمایندگان مجلس دولت را به اجرای قانون مکلف کنند، دوم اینکه سیاست‌های مقام معظم رهبری اجرایی شود، سومین خواسته اصلاح ساختار سازمان تامین اجتماعی، خواسته چهارم اجرای متناسب سازی و خواسته پنجم رفع مشکلات درمان بازنشستگان است.


فریاد از قانون گریزی دولت‌ها


رییس کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه سال‌هاست کارگران و بازنشستگان چوب بی‌توجهی دولت‌ها به قانون را می‌خورند گفت: از نمایندگان مجلس انتظار داریم دولت‌ها را به قانونمداری متقاعد و ملزم کنند. وی با اعلام اینکه تاکنون چهار نامزد دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی توانسته‌اند نظر مساعد بازنشستگان را جلب کنند گفت: ابراهیم عزیزی، سمیه گلپور، مجتبی زارعی و خانم قاسم پور قول داده‌اند که در صورت ورود به مجلس، حامی کارگران و بازنشستگان باشند و در گذشته نیز حرکت‌های خوبی انجام داده اند، البته چنانچه دیگر نامزد‌ها نیز قول همکاری بدهند، آنان را به لیست خود اضافه می‌کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: