6 مرداد 1403 - 10:15

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

قطع واردات با تولید روغن های پالایش نفت بندرعباس

روغن های پایه ۲ و ۳ با دانش ایرانی به همت شرکت پالایش نفت بندرعباس تولید می شود تا قطع واردات و ارزبری صورت بگیرد.

به گزارش پول نیوز، قطع واردات با تولید روغن های پالایش نفت بندرعباس

روغن موتور اهمیت ویژه ای برای خودرو دارد و هر چقدر روغن کیفیت بهتری داشته باشد سلامت موتور و گیربکس خودرو را تضمین می کند. از سوی دیگر افزایش قیمت قیمت خودرو، هزینه تعمیرات خودرو را بالا برده و به همین دلیل نگهداری خودرو با جدیت توصیه می شود که مهمترین ابزار نگهداری خودرو، استفاده از روغن مناسب است. روغن موتور انواع بسیاری دارد که بکارگیری آن براساس نوع خودرو تعریف می شود.

خاصیت روغن موتور

روغن موتور خاصیت روانکاری فوق العاده ای دارد که سبب تسریع و بهبود عملکرد موتور در ماشین آلات و خودرو ها می شود. از مهم ترین کاربرد های روغن موتور می توان به کاهش اصطحکاک قطعات و اجزای داخلی موتور، جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی موتور، معلق کردن مواد حاصل از سایش قطعات موتور، پاک کنندگی موتور، آب بندی موتور، محافظت از سطوح فلزی موتور و در نهایت، افزایش کارایی موتور اشاره کرد.

تفاوت روغن ها

روغن موتور ترکیبی از روغن پایه و افزودنی هاست. روغن پایه باید ویژگی هایی مانند پایداری حرارتی، پایداری اکسیداسیونی و خواص لوبریکاسیونی مناسب را داشته باشد. افزودنی ها به روغن پایه ویژگی های خاصی دارند که شامل ضد سایش، مهارکننده های حباب، مهارکننده های رسوب، مواد ضد زنگ و ضد اکسیداسیون، افزودنی های بهبود دهنده ویژگی های سردکنندگی می شوند. ترکیب روغن پایه و افزودنی ها با توجه به استاندارد های مشخصی انجام می شود و در نهایت، این مخلوط به عنوان روغن موتور بسته بندی و عرضه می شود.

تقلب در روغن ها

سالهاست با بحران تقلب در کشورمان رو به رو هستیم. هر کالایی از هر نوعی با کیفیت های مختلف تولید می شود که روغن موتور نیز در این دسته ها تعریف می شود. از آنجا که روغن موتور با اسامی گوناگون و کیفیت های متفاوت وارد می شود، تقلب در تولید روغن به وفور اتفاق می افتد، تقلب هایی که مردم تاوانش را می دهند و زیان های جدی به اقتصاد کشور وارد می کند. اما برای آنکه از این تقلب که با هدف سود بیشتر صورت می گیرد، جلوگیری شود، باید روغن هایی با کیفت مشابه خارجی در کشور تولید شود تا تقلب ان ها مقرون به صرفه نباشد.

تولید روغن های گروه ۲ و ۳

به همین دلیل پژوهشگاه صنعت نفت این مهم را در دستور کار قرار داد و مدیر گروه روغن پژوهشگاه صنعت نفت گفت: برای کاهش میزان آلاینده ها و گوگرد، تأمین روغن های پایه نفتی گروه ۲ و ۳ برای صنایع کشور در دستور کار پژوهشگاه صنعت نفت قرار گرفت. الهه پورضیائی گفت: نیاز روزانه صنایع خودروسازی حدود ۲ میلیون لیتر روغن موتور است که هم اکنون روغن های گروه یک از سوی صنایع روغن سازی کشور تولید می شود.

بیشتر بخوانید:

روغن برای نسل جدید خودرو

مدیر گروه روغن پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به این که نسل جدید خودرو ها به سمت استفاده از روغن های پایه ۲ و ۳ رفته افزود: تفاوت گروه ۱ با ۲ و ۳ در کاهش میزان آلایندگی ها و گوگرد است که شاخص گرانروی بالاتری و در نتیجه روغن موتور هایی که از این گروه ساخته شوند عمر بالاتری نیز دارند. وی گفت: رسیدن به این روغن ها مستلزم انجام فرآیند های پالایشی جدی کاتالیستی است و دیگر بحث تصفیه فیزیکی نیست و وارد واکنش های شیمیایی می شود.

ارزبری روغن های وارداتی

اگرچه ایران در زمینه تولید روغن سابقه دیرینه ای دارد، اما فاصله بسیاری تا تولید روغن های با کیفیت دارد و هنوز بخش قابل توجهی از منابع ارزی کشور، صرف واردات روغن موتور می شود. اما پژوهشگاه صنعت نفت تصمیم گرفت تولید روغن را در داخل انجام دهد و شرکت پالایش نفت بندرعباس این مسوولیت سنگین را پذیرفت.

ورود نفت بندرعباس

در این زمینه مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس با اشاره به طرح “ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه بندرعباس” گفت: این طرح شامل سه پروژه اصلی است که پروژه تولید روغن های پایه گروه ۲ و ۳، بعنوان یکی از طرح های استراتژیک دنبال می شود. احمد هاشمی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور تنها روغن های پایه گروه یک تولید می شود گفت: با اجرایی شدن طرح “ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه بندرعباس”، نه تنها قادر به تولید روغن پایه گروه ۲ و ۳ برای تامین نیاز داخلی هستیم بلکه می توانیم این محصول را صادر کنیم.

تولید ۵۰۰ هزار تن

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس، افزود: طرح تولید روغن های پایه گروه ۲ و۳ پالایشگاه نفت بندرعباس، با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن، برای نخستین بار با دانش فنی کاملا بومی در این شرکت در حال اجرا است و با تولید این محصول علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور و قطع وابستگی، در دنیا بعنوان یکی از کشور های دارای دانش فنی تولید این محصول شناخته می شویم.

نقش آفرینی توان بومی

یکی از جدی ترین چالش هایی که برای انجام امور خودکفایی وجود دارد، ارز بری است، معضلی که در خصوص طرح پالایشگاه نفت بندرعباس نیز وجود دارد، اما هاشمی با اعلام اینکه طراحی اولیه پروژه روغن سازی انجام شده گفت: سرمایه مورد نیاز برای اجرای این طرح بالغ بر ۶۸۰ میلیون یورو پیش بینی شده بود که با استفاده از ظرفیت های موجود در پالایشگاه نفت بندرعباس و انجام مطالعات کارشناسی از سوی متخصصان شرکت در استفاده بهینه از واحد های فرآیندی، با صرفه جویی ۷۰ درصدی در اجرای پروژه، هزینه احداث را به ۲۵۰ میلیون یورور کاهش دادیم.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

63115701
maskan1402-07-21
همچنین بخوانید
آخرین اخبار