به گزارش پول نیوز ، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی روز یکشنبه در ابتدای این نشست گفت: در مجموع توقف حدود سه هزار دستگاه کامیون در دو سوی مرز دوغارون برای هر دستگاه حدود ۱۵۰ دلار هزینه در پی داشته که رقمی در حدود ۴۵۰ هزار دلار خسارت برای ناوگان حمل و نقل استان است.
محمود امتی افزود: در روزهای اخیر خروج کامیونها از مرز دوغارون با توقف هشت روزه و ورود کامیونهای خالی از مرز اسلامقلعه به استان با توقف پنج تا ۶ روزه همراه بوده است به طوری که منجر به توقف حدود هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون در مرز شده و تعداد ناوگان ایرانی در آن سوی مرز نیز به بیش از هزار دستگاه رسیده است.
وی اظهار کرد: ارزش محمولههای جاری بین ۱۰ هزار تا ۲۰۰ هزار دلار است و توقف خود محمولهها نیز هزینهزا بوده و به صاحبان کالا آسیب وارد میکند، علاوه بر این خسارتهای ناشی از منابع انسانی، زیرساختها و فرسودگی تجهیزات روزانه حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار برآورد میشود.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه هزینه دموراژ و نگهداری کانتینرها نیز به صورت تصاعدی افزایش مییابد، گفت: در برخی موارد بیش از ۲ هزار دلار برای هر کانتینر هزینه ایجاد میشود از سوی دیگر کرایه کامیونها برای عبور محمولهها بین هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۵۰۰ دلار است که مجموع این عوامل هزینه توقف و عدم روانسازی مرز را به بیش از ۷۰۰ هزار دلار میرساند.
امتی، درباره راهکارهای رفع این مساله بیان کرد: اجرایی شدن توافقنامههای حوزه حملونقل با افغانستان، شبانهروز شدن فعالیت مرز، توسعه سامانههای ورود و خروج و تسریع فرآیندها در کاهش صفهای کامیون در مرز موثر است. مصوبه ستاد ترانزیت که پیشتر به تصویب هیات وزیران رسیده است میتواند مبنای اقدام گمرک و واحدهای بازرسی قرار گیرد تا توقفها به حداقل برسد.
وی با اشاره به ظرفیت منطقه آزاد دوغارون گفت: هدایت کامیونهای متوقفشده در آن سوی مرز به اراضی پیشبینیشده برای طرح جامع دوغارون و مدیریت ورود کامیونهای ایرانی و افغانستانی میتواند صف مدیریتی آن سمت مرز را شکسته و به روانسازی تردد کمک کند از سوی دیگر افزایش اعتماد میان مدیران پایانههای مرزی، رسیدگی بهتر به نیروهای فعال در مرز و در نظر گرفتن مشوقهایی برای آنان ضروری است، مرز دوغارون این ظرفیت را دارد که به الگویی ملی در حوزه روانسازی تردد و مدیریت مرزها تبدیل شود.

کمبود پارکینیگ و بخشنامههای فراتر از قانون
رئیس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست توقفهای مرزی بویژه برای رانندگان را آزاردهنده ذکر و بیان کرد: اگرچه در مرزهای سرخس و دوغارون میزان توقفها کاهش یافته اما همچنان لازم است مدیریتها تقویت شده تا این توقفها بهصورت هدفمند به حداقل برسد.
احمد زمانیان اظهار کرد: ناوگان ترانزیتی در مرز دوغارون از ساعت ۱۸ تا ۲۴ امکان خروج دارند اما پس از گذشت یک شبانه روز امکان خروج برای آنها فراهم نیست که این موضوع خود یکی از عوامل ایجاد توقف ناوگان باری در مرز است از سوی دیگر پارکینگها و شیوه فعلی نوبتدهی نیز در افزایش توقفها در مرزها نقش دارد و نیازمند بازنگری جدی است.
زمانیان تصریح کرد: در این راستا طرحی مطالعاتی به همت کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی تهیه شده است تا با ایجاد پارکینگهای مدرن، کامیونها از زمان ورود و زمان دقیق خروج خود مطلع باشند و این فرآیند بهصورت هوشمند و منظم مدیریت شود اما تاکنون اجازه این کار داده نشده است.
محمدحسین روشنک، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای گفت: یکی از چالشهای اصلی این حوزه، قیمت زیاد کامیون در ایران نسبت به کشورهای دیگر است. پرسش اساسی در این زمینه آن است که چرا قیمت ناوگان ترانزیتی در کشور باید بالاتر از نرخهای بینالمللی باشد و چه راهکارهایی این عدم تعادل را اصلاح میکند.
کازرانی، رئیس کانون انجمنهای صنفی شرکتها و مؤسسات حملونقل داخلی خراسان رضوی نیز با گلایه از بخشنامههایی که فراتر از قانون است، اظهار کرد: بخشنامههایی مانند الزام به پرداخت کرایه ظرف ۴۸ ساعت به کامیونداران، اجرای آن را برای شرکتهای حملونقل بسیار سخت کرده و فشار زیادی به فعالان این بخش وارد شده است.
سپس سید هاشم بنیهاشمی، رئیس کانون حمل و نقل مسافر خراسانرضوی اظهار کرد: خراسان رضوی با جابهجایی ۱۹ میلیون مسافر سال گذشته و پنج هزار ناوگان برونشهری، ۱۶۴ شرکت فعال بالاترین رتبه را دارد اما عمر ناوگان مینیبوس و سواری ضعیف است و در ارتقای کیفیت آن استان عقب هستیم.
وی افزود: پایانه مسافری مشهد بزرگترین پایانه استان است اما نیاز به دوربینهای نظارتی و تعیین تعرفه مناسب غرف برای ارائه خدمات بهتر به مسافران وجود دارد.

چالش انرژی در مجتمعهای رفاهی بین راهی
محمد عسگری، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مجتمعهای خدماتی رفاهی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تشکیل کارگروه ویژه برای مجتمعهای خدماتی رفاهی در بخشهای ترانزیت و مسافر ضروری است تا این بخش که تاثیر بسیار زیادی بر ایمنی سفر دارد، بهبود یافته و بعنوان پایگاه لجستیک اقتصادی عمل کند. چالش اصلی در سه سال گذشته نبود آب پایدار و بهداشتی در مجتمعهاست و هزینههای بالای آب و برق، فشار مضاعفی ایجاد کرده است.
علی شمشیردار، رئیس هیات مدیره انجمن سواری کرایه خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد ناوگان کرایه در مشهد فرسوده است که افزایش هزینهها را به دنبال داشته و حذف یارانه سوخت امکان رقابت را برای ناوگان مسافربری شهری نسبت به اپلیکیشنهایی که حق بیمه پرداخت نمیکنند، محدود کرده است، در این راستا درخواست پرداخت تسهیلات بانکی برای توسعه و نوسازی این ناوگان را داریم.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای حمل و نقل داخلی کالای مشهد و حومه نیز در این نشست گفت: اخیرا مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که معافیتهای مالیاتی شامل بخش حمل و نقل میشود از این رو انتظار میرود ادارهکل امور مالیاتی استان با توجه به این موضوع همکاری لازم را با فعالان این حوزه داشته باشد.
محمد نارنجیان افزود: با اتصال سامانه جامع تجارت و سامانه جامع حمل و نقل موجودی انبارها بهصورت دقیق رصد و فرآیند بارگیری بر اساس آن انجام میشود و سازمان امور مالیاتی میتواند با استناد به اسناد حمل، مؤدیان جدید را شناسایی کرده و در نتیجه اخذ بارنامهها راهی برای جلوگیری از فرار مالیاتی باشد.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل فرآوردههای نفتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با وجود ورود روزانه تعداد زیادی نفتکش به مشهد هیچ فضای مناسبی برای استراحت و پارک این ناوگان وجود ندارد و انتظار است بخش های متولی دولتی بهصورت فوری دستور واگذاری زمین برای احداث پارکینگ ویژه حداقل هزار دستگاه نفتکش را صادر کرده تا با سرمایه گذاری بخش خصوصی این پارکینگ ایجاد شود.
سید علیرضا عدالتیان در خصوص بیمه تامین اجتماعی رانندگان گفت: طبق قانون دولت تقبل کرده است که ۵۰ درصد از حق بیمه رانندگان را پرداخت کند اما سازمان تامین اجتماعی می گوید که دولت مدتی است این حق بیمه را پرداخت کرده از این رو ا از بیمه کردن رانندگان جدیدالورود و ۵۰ درصد معافیت رانندگان از پرداخت حق بیمه سرباز میزند از سوی دیگر پنج درصد مابه التفاوت پرداختی پیمانکاران را براساس ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی بازنمی گرداند.
وی اظهار کرد: بخشنامه های متعدد و تفسیرهای متعدد از قانون توسط سازمان های تامین اجتماعی و امور مالیاتی هزینههای حمل و نقل را بسیار افزایش داده و این موضوع هزینه های تمام شده کالا را بالا برده و از انگیزه تاجر برای حمل و نقل بار می کاهد.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: برنامه محدودیت مصرف برق برای صنایع و بخش کشاورزی آغاز شده که دلیل عمده آن کمبود سوخت نیروگاه ها است اما با وجود این تامین سوخت نیروگاه های استان در سال جاری بهتر از سال گذشته است.
فیروز ابراهیمی اظهار کرد: هم اینک قطعی برق برای صنایع فولادی و انرژی بر و سایر صنایع در داخل و خارج شهرکهای صنعتی استان به میزان ۴۰ درصد مصرف برای ۶ روز در هفته، مدیریت انرژی برای بخش کشاورزی از ساعت ۱۱ تا ۱۶ بعد از ظهر است، همچنین محدودیت مصرف گاز نیز برای صنایع فولادی از فردا (یکم دی ماه) آغاز میشود.

ترانشیپمنت؛ عامل توقف ناوگان در مرز
ناظر گمرکات خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: بیشتر توقفها ناشی از معطلی در فرآیند ترانشیپمنت بوده و باید کامیونها اجازه دهند عملیات ترانشیپمنت در طول شبانهروز انجام شود تا از ایجاد صف و تراکم جلوگیری شود. کامیونهای خالی افغانستان میتوانند ترانشیپمنت خود را داخل محوطه منطقه آزاد انجام دهند و در صورت تحقق این موضوع در مرز دوغارون توقفی نخواهیم داشت.
رضا راستی اظهار کرد: دغدغه اصلی گمرک خراسان رضوی مربوط به مرزهای سرخس و لطفآباد است، بهویژه با توجه به افزایش درخواستهای ترانزیتی از مسیر ترکمنستان که فشار بیشتری بر این مرزها وارد میکند. پیشنهاد میشود که مرز سرخس تا پایان فروردینماه تا ساعت ۱۰ شب فعال باشد و از ابتدای اردیبهشتماه بهصورت شبانهروزی فعالیت کند به شرط آنکه ترکمنستان ظرفیت واگنها را افزایش دهد.
حسن افتخاری، مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پارکینگهای حمل و نقل فعلی جوابگوی ۵۰۰ نفتکش هستند، از سوی دیگر ناوگان حمل و نقل در حال توسعه بوده و ظرفیت کنونی پارکینگ جوابگوی نیاز نیست، در بحث تامین سوخت نیروگاه ها نیز امسال چند برابر سال گذشته سوخت تامین شده و به ۱۹۰ میلیون لیتر نفت گاز رسیده در حالی که پارسال ۱۰ میلیون لیتر سوخت بود.
شاکررضا مریدی، مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از زمان اعلام شورای نگهبان مبنی بر معافیتهای مالیاتی برای حمل و نقل که مربوط به ۲۶ خردادماه امسال است، پروندههای مالیاتی بخش حمل و نقل استان به صورت بلاتکلیف مانده در حالی که سقف مالیاتی این بخش به ۲۰ میلیارد ریال میرسد.
سید حسین ساداتی، مدیر کل تامین اجتماعی خراسان رضوی با تایید مشکلات بیمه رانندگان گفت: هم اینک مجلس شورای اسلامی در حال بررسی این موضوع است که سهم دولت در پرداخت بیمه رانندگان از محل صورت وضعیت حمل مسافر پرداخت شود، کلیت این موضوع به تصویب رسیده و بعد از اجرایی شدن آن رانندگان میتوانند همان سهم ۵۰.۵ درصدی از حق بیمه را پرداخت کنند.
در پایان این نشست، علی کبیر دبیر کل اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی اعلام کرد که تاکنون ۸۰ درصد از مصوبات نشستهای یکشنبههای اقتصادی استان که در حضور استاندار با محوریت موضوعات مختلف اقتصادی برگزار شده به مرحله اجرا رسیده است. مصوبات این نشست نیز توسط اتاق پیگیری و با همکاری مدیران عملیاتی خواهد شد تا راهگشای مشکلات بخش حمل و نقل باشد.





آژانس خلاقیت کوانتا