به گزارش پول نیوز ، به همان اندازه که بی منطق و شاید ویرانگر حمایت می کنیم، به همان اندازه نیز غیر منصفانه و حتی مغرضانه انتقاد می کنیم. تیشه برداشته ایم و به ریشه صنعت می زنیم، آن هم در شرایطی که تحریم ها دست و پای اقتصاد را بسته و بدترین محدودیتها را رقم زده است.

یکی از صنایعی که نقش بسزایی در گردش مالی و رونق اقتصادی کشور دارد، صنعت خودروسازی است. اگرچه خودروسازی یک صنعت محسوب می شود اما یک خودرو از حدود 30 هزار قطعه تشکیل شده که اشتغالزایی صنایع بسیاری به خودروسازی وابسته است.
اگرچه انتقادهای بسیاری به خودروسازی وارد است، اما مزایای بسیاری نیز دارد که نمی توان آنها را نادیده گرفت. متاسفانه مدتی است که این صنعت با انتقادهای بسیاری رو به رو شده و بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس بر طبل تعطیلی این صنعت می کوبند. این در حالی است که در تمامی سالهای گذشته خودروسازان بدنبال پاسخگویی و شفاف سازی بر نیامده اند.
خوشبختانه گروه خودروسازی سایپا نسبت به روابط عمومی و پاسخگویی با حساسیت بیشتری ورود کرده و مدیریت جدید سایپا بار دیگر روابط عمومی را احیا کرد که این روابط عمومی با قدرت بدنبال شفاف سازی و اطلاع رسانی است. روابط عمومی پویش #سایپا_رسانه را راه اندازی و ارتباط مستقیمی با مشتریان برقرار کرد.
بدلیل درک درست روابط عمومی گروه خودروسازی سایپا، بازدید رسانهها از شرکتهای زیر مجموعه سایپا در دستور کار قرار گرفت که در تازه ترین مورد، بازدید از خطوط تولید شرکت رادیاتور ایران با حضور خبرنگاران انجام شد. در این بازدید جمعی از خبرنگاران روند تولید رادیاتور، کولر خودرو و مبدلهای صنعتی را از نزدیک مشاهده کرده و با توانمندیهای فنی و ظرفیتهای صادراتی این شرکت آشنا شدند.
در جریان این بازدید، خبرنگاران از تمامی قسمت های تولید رادیاتور آلومینومی از ساخت لوله تا شبکه، سرهم بندی، تست، انبار و آزمایشگاه بازدید کردند و در ادامه بازدید از قسمت رادیاتور مسی برنجی صورت گرفت. رادیاتور ایران که 2 میلیون رادیاتور برای انواع خودروهای سواری، کامیون و تراکتور را تولید می کند، بیش از 50 درصد بازار را در دست دارد و بیش از 50 درصد آن متعلق به گروه خودروسازی سایپا است.
در پایان بازدید از خط تولید، نشست خبری با حضور سیداکبر هاشمی مدیرعامل شرکت رادیاتور ایران برگزار شد تا توضیحات تکمیلی از سوی وی ارایه شود. هاشمی مهمترین دلیل موفقیت شرکت رادیاتور ایران را ثبات، فرصت دادن به مدیران توانمند و دوری از حاشیه ها توصیف کرد و گفت: سالهاست در تحریم بسر می بریم که اگر این تحریم ها به ژاپن وارد می شد، کمتر از یک سال زمینگیر می شد. وی با اشاره به دهها سفر به چین و بازدید از صنایع این کشور گفت: ایران از بسیاری کشورهای جهان توانمندتر است، اما می خواهیم جزو برترین های جهان باشیم.
مدیرعامل رادیاتور ایران با اعلام اینکه دو شرکت رادیاتورساز داخلی و چینی ها رقیب ما هستند گفت: نه تنها از شرکتهای داخلی بلکه از چینی ها بهتر هستیم.
وی از صادرات رادیاتور ایران به روسیه، اوکراین، عراق، ترکیه، امارات و… خبر داد و گفت: اگر کیفیت بالایی نداشتیم، نمی توانستیم بدین اندازه نیاز داخل را تامین و به دیگر کشورها نیز صادر کنیم که البته برنامه های جدی تری داریم و دستیابی به رکورد 2 میلیون دلار صادرات را در دستور کار داریم.
هاشمی با اعلام اینکه بیش از 90 درصد رادیاتور خودروهای سایپا در رادیاتور ایران تولید می شود گفت: به میزان 80 درصد رادیاتورهای تراکتورسازی تبریز، 100 درصد ایران خودرو دیزل، حدود 50 درصد رادیاتور خودروهای ایران خودرو را تولید و تامین می کنیم که البته با کرمان خودرو در آستانه بستن قرارداد و با مدیران خودرو نیز در حال رایزنی هستیم که بزودی نهایی می شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار پول نیوز مبنی بر اینکه چرا رادیاتور برای خودروسازان دیگر کشورها تولید نمی کنید گفت: متاسفانه قیمت مس و آلومینیوم در بورس ایران حدود 20 درصد گرانتر از نمونه خارجی است که این گرانی باعث بالا رفتن قیمت رادیاتور می شود، در حالی که اگر مس و آلومینیوم را از خارج وارد کنیم، قیمت محصول نهایی پایین تر خواهد بود.
مدیرعامل رادیاتور ایران با یادآوری اینکه در گذشته رادیاتور برای پژو فرانسه تولید و صادر کردیم گفت: رادیاتور ایران برند کیفیت دارد و کشورها حاضر به خرید رادیاتور ایران هستند، اما اگر امروز برای صادرات مشکل داریم، بدلیل قیمت نیست، بلکه تحریم باعث شده در فروش و انتقال ارز مشکل داشته باشیم، با این وصف رکوردزنی در صادرات را در دستور کار داریم.
وی با انتقاد از تخریب هایی که علیه تولیدکنندگان به ویژه خودروسازان صورت می گیرد گفت: در رادیاتور ایران 500 نفر به صورت مستقیم کار می کنند که بخش آلومینیوم در دو شیفت و بخش مس و برنج در یک شیفت با فول اضافه کار فعال هستیم.
هاشمی با اعلام اینکه رادیاتور ایران با 70 درصد ضرفیت کار می کند گفت: در ماه گذشته رکورد بالای تولید 90 درصد ظرفیت را نیز داشتیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار پول نیوز مبنی بر طرح های توسعه گفت: توان فنی و علمی رادیاتور ایران به اندازه ای بالاست که هر مدلی را می توانیم تولید کنیم. در حال حاضر 180 مدل رادیاتور تولید می کنیم که 30 مدل آن به صورت روتین تولید می شود. با این وصف فضای کنونی شرکت برای طرح های توسعه ای کفایت می کند که آنرا در دستور کار داریم.
مدیرعامل رادیاتور ایران با تاکید بر اینکه بدنبال کیفیت همراه با قیمت مناسب هستیم گفت: توان رادیاتور ایران از نظر نیروی فنی و تیم کاری کامل است و می توانیم هر سفارشی برای هر محصولی را تولید کنیم.
وی با اعلام اینکه فناوری رادیاتور ایران بدلیل تحریم ها بروز نیست گفت: با همین شرایط و با توسل به بومی سازی، توانسته ایم دستگاههای خطوط تولید را بسازیم و کیفیت رادیاتورهای ایران نشان می دهد که هیچ مشکلی نداریم و می توانیم با پیشرفته ترین رادیاتورسازان جهان رقابت کنیم و سربلند بیرون بیاییم.
هاشمی در خصوص ظرفیت تولید گفت: رادیاتور ایران سالانه ۲ میلیون رادیاتور تولید می کند که بیش از ۳۰ درصد آن در بازار افترمارکت عرضه می شود.





آژانس خلاقیت کوانتا