به گزارش پول نیوز، مديرعامل ايران خودرو قيمت دومين محصول ملي ايران خودرو را كه بهمن ماه امسال رونمايي خواهد شد 10ميليون تومان عنوان كرد. گفته مي شود 12 X به نوعي همان پروژه پيكان جديد (NP) است كه از ظاهري كاملا شبيه پژو 206 صندوق دار بهره مي برد. ايران خودرويي ها هنوز جزئيات مربوط به مشخصات فني و همچنين هزينه طراحي 12 X را اعلام
رسمي نكرده اند.
منطقي قيمت دومين محصول ملي ايران خودرو را اعلام كرد
X12، ا۱۰ ميليون تومان
درحالي كه بهمن ماه امسال دومين محصول ملي ايران خودرو رونمايي خواهد شد، مديرعامل اين شركت قيمت آن را 10ميليون تومان عنوان كرد.
منوچهر منطقي كه در حاشيه مراسم يكصدمين شماره نشريه پيام ايران خودرو در جمع خبرنگاران سخن مي گفت ضمن اظهار اين مطلب افزود: 12 X دومين خودرو ملي ايران خودرو به حساب آمده و طي ايام دهه فجر رونمايي خواهد شد و قيمت آن 10ميليون تومان در نظر گرفته شده است.
اظهارات مديرعامل ايران خودرو در شرايطي است كه هفته آينده نيز خودرو ملي سايپا با نام مينياتور (231 S) پرده برداري و طبق وعده مسوولان اين شركت با قيمتي زير 10ميليون تومان روانه بازار مي شود تا شايد و تنها شايد روياي توليد خودرو ارزان قيمت در كشور بالاخره رنگ واقعيت به خود گيرد. البته 12 X ايران خودرو كه بنا به گفته يكي از مسوولان اين شركت، بر پايه پلت فرم پژو 206 ساخته شده، از همين ابتدا با قيمت 10ميليون تومان معرفي شده است.
هرچند تجربه محصولاتي چون سمند و تندر-90 نشان داد كه به همين 12 X، ا10ميليوني نيز اميدي نبوده و چندان تضميني براي تحقق آن وجود ندارد. 12 X به نوعي همان پروژه پيكان جديد (NP) است كه از ظاهري كاملا شبيه پژو 206 صندوق دار بهره مي برد. ايران خودرويي ها هنوز جزئيات مربوط به مشخصات فني و همچنين هزينه طراحي 12 X را اعلام رسمي نكرده اند.
بحران به ما نمي رسد
خودروسازان بزرگ دنيا هم اكنون تحت تاثير بحران اقتصادي حاكم بر جهان با ركود فروش روبه رو شده و حتي تا مرز اعلام ورشكستگي نيز رفته اند. همين چند شب پيش بود كه در يكي از بخش هاي خبري صدا و سيما گزارشي از ديدار مديران 3 خودروساز معتبر آمريكا (جنرال موتورز، كرايسلر و فورد) با نمايندگان كنگره پخش شد كه طي آن هر سه مدير، شركت هاي تحت مديريتشان را در آستانه ورشكستگي اعلام و درخواست گرفتن وامي 34ميلياردي داشتند اما نمايندگان كنگره، آنها را به نوعي، ورشكسته و پرداخت وام مذكور را بي اثر دانستند.
اين در شرايطي است كه خودروسازان داخلي با فراغ بال و به دور از هرگونه مشكلي در زمينه بازاريابي و فروش، مشغول به فعاليت هستند. اين موضوع البته نه از سر كميت و كيفيت بالاي خودروهاي توليد داخل، بلكه به خاطر بازار تشنه ايران شكل گرفته، به نحوي كه گزاف نيست اگر بگوييم بحران اقتصادي دنيا هنوز تاثيري چشمگير و قابل توجه را در بازار خودرو كشور نگذاشته است و شايد هم به گفته مديرعامل ايران خودرو، اين بحران هيچ گاه به ما سرايت نكند، منطقي در اين زمينه گفت: در سطحي نيستيم كه اين بحران به ما برسد و در اين بحران بحث نقدينگي مطرح است.
اين گفته وي در شرايطي است كه مسوولان ايران خودرو بارها از مشكل نقدينگي خود شكايت داشته و معتقدند دولت بايد حمايت هاي بيشتري را از صنعت خودرو به عمل آورد. منطقي در اين باره نيز تاكيد كرد: ايران خودرو نيز مشكل نقدينگي دارد ولي اين مشكل به اين دليل است كه محصول سودده داريم و به ما گفته مي شود كه آن را از خط توليد خارج كنيد و اعلام مي شود كه به ازاي خروج آن به شما كمك خواهد شد و اين كار هم انجام نمي شود.
سپس مي گويند شما بايد محصول به روز جهاني داشته باشيد و ما نيز اين كار را انجام مي دهيم ولي به جاي اينكه وام با يارانه به ما ارائه كنند و به ما كمكي كرده باشند، مجبوريم از وام با بهره 30درصدي استفاده كنيم. هر رييس جمهوري كه اينجا آمده با كلمه هايي مثل اينكه باور كردني نيست و غيره از شركت ايران خودرو ياد مي كند.
مثل جنرال موتور رفتار مي كنيم
مديرعامل ايران خودرو همچنين در پاسخ به اين پرسش كه اگر جاي مديران ارشد خودروسازان بزرگ آمريكا بوديد با بحران فروش چه مي كرديد، گفت: همان كاري كه آنها مي كردند. در حال حاضر آنها دچار بحران نقدينگي هستند كه براي خروج از آن بايد دو كار انجام شود يكي اينكه حداكثر صرفه جويي در هزينه ها انجام شود دوم اين كه حداكثر كمك از منابع مختلف انجام شود كه در اين ميان دولت آلمان اعلام كرده اين كار را انجام مي دهد. وي افزود: خودروسازان بزرگ دنيا در همه محصولات خود دچار بحران نشدند.
در حال حاضر محصولات ارزان قيمت مشتريان بيشتري دارند و قيمت آنها حتي در حال افزايش يافتن است. به گفته وي در زمان بحران، تقاضا براي محصولات با قيمت بالا پايين مي آيد.
برچسب ها را مي چسبانيم
مدتي است كه باز هم بحث هايي مبني بر نصب برچسب سوخت روي خودروهاي توليد داخل و اختلاف نظر خودروسازان و سازمان بهينه سازي مطرح شده و در حالي كه قرار است، اول دي ماه امسال نصب برچسب روي خودروها الزامي و عملي شود، موسسه استاندارد اعلام كرد كه به صلاحديد دولت اين موضوع فعلا عملي نخواهد شد اين در حالي است كه مديرعامل ايران خودرو از آمادگي شركت متبوعش براي نصب برچسب خبر داد.
وي گفت: ما در حال نصب برچسب سوخت روي محصولات خود هستيم و وقتي كه اين قضيه اجباري نيز شود روي همه محصولات خود مي چسبانيم.
وي در مورد فيس ليفت تندر 90 نيز گفت: روي فيس ليفت تندر 90 نيز كار كرده ايم ولي هر زماني نبايد از آن رونمايي كنيم. زماني اين كار را انجام مي دهيم كه كار صنعتي سازي آن نيز تمام شده باشد و فاصله زماني بين رونمايي و عرضه آن كمتر از 6 ماه شود ولي اگر قرار باشد 18 ماه ديگر عرضه شود رونمايي آن در صنعت خودروسازي كار خيلي حرفه اي نخواهد بود.