به گزارش پول نیوز ، مناطق آزاد ویژگی ها و ظرفیت های منحصر بفردی دارند که باعث انتظارات جدی و فراوان از این مناطق آزاد شده است. مناطق آزاد شامل بخشودگی مالیاتی، معافیت ها و مزیت های بسیاری هستند که باعث اتفاقات مبارکی در این مناطق می شود. اگر واقع بینانه نگاه کنیم، مناطق آزاد به واسطه اختیارات و ظرفیت هایی که دارند، همچون یک کشور اداره می شوند. مناطق آزاد در تمامی بخشهای گردشگری، صنعت، تجارت، کشاورزی و… می توانند فعالیت کنند و در بخشی به رکوردهای بزرگی دست یابند.
یکی از مهمترین مناطق آزاد کشور، منطقه آزاد ماکو است. ماکو موقعیت جغرافیایی خاصی دارد که در عرصه های کشاورزی بسیار خوش درخشیده و توانسته به مرکز تولید و صادرات محصولات کشاورزی تبدیل شود. در عرصه صنعت نیز عملکرد درخشانی دارد که بنگاههای اقتصادی در این منطقه راه اندازی شده است. همچنین نزدیکی با ترکیه و مرز بازرگان، این ظرفیت و فرصت را رقم زده که محلی برای واردات و صادرات باشد. این همه ظرفیت، موقعیت خاص ترانزیت را بوجود آورده تا از یک سو کالاهای تولیدی در منطقه به دیگر نقاط کشور و جهان صادر شود و از سوی دیگر کالاهای مورد نیاز از طریق این منطقه به کشور وارد شود که برای تحقق این مهم به شبکه های راه گسترده نیاز داریم.
ماکو نیازمند شبکه جاده ای، ریلی و هوایی است که در عرصه جاده ای از موقعیت قابل قبولی برخوردار است و باید دیگر عرصه ها با قدرت فعال شود. بدین منظور مدیریت منطقه آزاد ماکو با جدیت بدنبال اتصال ماکو به شبکه حمل و نقل ریلی است که نشست راهبردی با حضور شرکتهای بزرگ بینالمللی بهمنظور بررسی روند اجرای پروژه راهآهن تبریز به منطقه آزاد ماکو را برگزار کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از استقبال و آمادگی شرکتهای معتبر جهانی برای اجرای پروژه راه آهن تبریز به ماکو خبر داد و گفت: شرکتهای توانمندی نظیر پروتا، بایبورت، آصلان یاپی و ویتا آمادگی خود را برای مشارکت در اجرای این خط ریلی اعلام کردهاند که فاز نخست مطالعات طرح احداث راهآهن تبریز به چشمهثریا به اتمام رسیده است.
حسین گروسی با تأکید بر اینکه این کریدور شرق به غرب، برگ برنده ایران، ترکیه و آذربایجان در رقابت کریدورهاست گفت: این پروژه میتواند جایگاه منطقه را در مبادلات بینالمللی بهطور چشمگیری ارتقا دهد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، امضای تفاهمنامه با کنسرسیوم مشترک ایران و ترکیه را نقطه عطفی در اجرای این طرح دانست و گفت: امیدواریم در آینده نزدیک، اقدامات مؤثر و عملیاتی در این راستا رقم بخورد.
گروسی با تاکید بر اینکه این فرصت طلایی نباید از دست برود گفت: حجم مبادلات تجاری اروپا حدود هزار میلیارد دلار است که در صورت الحاق مبادلات هند، این عدد به ۱۵۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. حتی اگر تنها ۱۰ درصد این ظرفیت نصیب ایران شود، دستاوردی ارزشمند برای اقتصاد ملی خواهد بود.
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه این مسیر، تنها کریدور تمامریلی، پرسرعت و بدون توقف بین شرق آسیا و اروپاست گفت: این پروژه امکان جابهجایی سریع کالا در حداقل زمان را فراهم میسازد.
وی با اشاره به اینکه پروژه آزادراه تبریز – ماکو از تبریز آغاز شده و به بازرگان ختم میشود گفت: این پروژه نقش مهمی در تکمیل زیرساختهای ترانزیتی منطقه دارد.
گروسی از طراحی دهکده لجستیکی به وسعت ۱۸۰۰ هکتار در منطقه آزاد ماکو خبر داد و افزود: این دهکده فرصت بزرگی برای سرمایهگذاری شرکتها در حوزه لجستیک است و میتواند به پیوند مؤثر کشورهای منطقه از طریق زیرساختهای اقتصادی منجر شود.
اقدام دیگری که گروسی از آن خبر داد، امکان احداث کارخانه واگنسازی پیشرفته در شمالغرب کشور بود که گفت: این کارخانه علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، قابلیت صادرات واگن به کشورهای منطقه را خواهد داشت.
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به برگزاری جلسه آتی در تهران برای توسعه همکاریهای اقتصادی و لجستیکی با کشورهای حوزه قفقاز گفت: ضرورتهای توسعه جهانی ایجاب میکند که با ایجاد مراکز تجاری، صنعتی و مبادلات ارزی مشترک با کشورهای همسایه، گامهای اساسی برای تقویت همکاریهای منطقهای برداشته شود.