به گزارش پول نیوز، مدتهاست اقتصاد رتبه اول را در تمامی عرصه ها بدست آورده و حرف اول را می زند. اقتصاد به اندازه ای اهمیت دارد که پیامبر اکرم فرمودند«اگر فقر از یک در وارد شود، ایمان از در دیگر فرار می کند». بنابر این اقتصاد باید همواره در مسیر بهبود باشد. اما اقتصاد زمانی رونق می گیرد و به شکوفایی می رسد که با حضور فعالان در عرصه های گوناگون باشد. اما اقتصاد با گزینه های بسیاری از جمله نوآوری، فناوری، سرمایه، نیروی انسانی توانمند، بنگاههای اقتصاد و بسیاری گزینه های دیگر تقویت می شود. با این وصف هرچقدر تعداد بنگاههای اقتصادی بیشتر باشد، امر مهم رقابت بیشتر مطرح می شود و انگیزه شرکتها برای پشت سرگذاشتن رقبا بیشتر می شود. در این صورت شرکتهای برتر نه تنها در عرصه تولید و فروش بهتر عمل می کنند، بلکه در زمینه کیفیت نیز خوش می درخشند.
از سوی دیگر انحصار باعث ویرانی می شود. اینکه بازار را در اختیار یک یا چند مجموعه بخصوص قرار دهیم، نه تنها فایده ای ندارد، بلکه رقابت را از بین می برد، کیفیت به پایین ترین درجه نزول می کند، قیمت بالا می رود و در بدترین حالت، مصرف کننده تاوان همه این سیاستگذاری غلط را می دهد.
اما برای آنکه بنگاههای اقتصادی عملکرد بهتری داشته باشند و انگیزه برای رقابت بالاتر برود، سازمانها و نهادهایی برای ارزیابی عملکرد بنگاههای اقتصادی به صورت دولتی یا ان.جی.او شکل گرفته که با بررسی های دقیق و مستند، بنگاههای اقتصادی را دسته بندی می کنند و با دادن نمره، عملکرد آنها را رتبه بندی می کنند.
یکی از مهمترین اتفاقاتی که سالهاست در عرصه ارزیابی عملکرد بنگاههای اقتصادی صورت می گیرد، همایش شرکتهای برتر ایران (IMI-۱۰۰) است که به همت سازمان مدیریت صنعتی ایران برگزار می شود. در اهمیت این همایش می توان به حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر صمت اشاره کرد که هدایا را به شرکتهای برتر می دهند. این همایش رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران را از سال ۱۳۷۷ بهطور مستمر انجام میدهد و امسال نیز ۳۳ شاخص کلیدی شامل میزان فروش، سودآوری، صادرات، بهرهوری، تعداد کارکنان، نقدینگی، ارزش بازار و… در نظر گرفته شده است.
اما اقتصاد در دو بخش تولید و خدمات تعریف می شود که بخش خدمات از تنوع بیشتری برخوردار و رقابت در آن نزدیکتر است که بیمه یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین بخشهای خدمات است. بیمه ها با مدیریت ریسک شرایط را برای اشخاص حقیقی و حقوقی آسان می کنند و باعث می شوند اشخاص یک باره به پایین درجه ورشکستگی سقوط نکنند.
در بین شرکتهای برتر که موفق به دریافت لوح موفقیت در همایش شرکتهای برتر ایران (IMI-۱۰۰) شدند، شرکت بیمه پاسارگاد توانست گزینه های مورد نظر این همایش را با عملکرد یک سال گذشته خود پاس کند و در بین شرکتهای حاضر در این همایش که جرات کرده بودند خودشان را در معرض ارزیابی قرار دهند، رتبه برتر را کسب کند.
در این همایش بر اساس رتبه بندی شرکت های برتر ایران (IMI100) بیمه پاسارگاد رتبه دوم از نظر رشد فروش در میان گروه موسسات بیمه خصوصی را کسب کرد و در جمع صد شرکت برتر در رتبه 87 ایستاد.
این همایش به اندازه ای اهمیت دارد که شرکتها حاضر شده اند عملکرد خودشان را در بوته نقد قرار دهند و حتی ریسک سقوط به رتبه های پایین را پذیرفته اما به هر حال در آن شرکت کرده اند.
بر اساس رتبه بندی شرکت های برتر ایران (IMI100) هر ساله اطلاعات مالی حسابرسی شده شرکت ها گردآوری و رتبه بندی شرکتها با شاخص درآمد و سپس با سایر شاخصهای مالی و افتصادی انجام می شود که بیمه پاسارگاد موفق شده با کارنامه ممتاز از این آزمون سربلند بیرون بیاید.