30 بهمن 1403 - 7:42

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

شیخ‌زاده از رشد ۱۱ درصدی تولید با تمرکز بر ارتقای کیفیت خبر داد

تخت گاز سایپا در جاده تولید با کیفیت و کمیت

به گزارش پول نیوز، هنوز مدت زیادی از زمان مراجعه مردم به خودروسازی ها و خرید خودرو بدون قرعه کشی نمی گذرد. همین چند سال قبل بود که مردم هر وقت تصمیم به خرید خودرو می گرفتند، کافی بود به یکی از نمایندگی های خودروسازان در هر گوشه از کشور مراجعه کنند و خودرو مورد نیازشان را بدون هیچ محدودیتی تحویل بگیرند، اما بار دیگر تجربه تلخ بازار سیاه رقم خورد و مردم برای خرید خودرو باید به سایت خودروسازان مراجعه و ثبت نام کنند. البته این آغاز ماجراست و مردم در حالی که پول کافی برای خرید خودرو در دست دارند، باید آرزو کنند که نامشان در قرعه کشی بیرون بیاید و چند ماه یا چند سال صبر کنند تا خودرو ثبت نامی را تحویل بگیرند، البته اگر خودروساز اعلام نکند که خودرو مورد نظر را تولید نمی کند و خریدار باید نظرش را تغییر دهد.

اما سوال مردم اینجاست که چه اتفاقی افتاده که چنین وضعیتی رقم خورده است. بی شک اختلاف قیمت بازار آزاد و کارخانه دلیل اصلی است، زیرا مردم بدین اندازه به خودرو نیاز ندارند و دلالانی که صدها و هزاران خودرو را می خرند و احتکار می کنند، دلیل اصلی گرانی و بحران خودرو است.

نکته بسیار مهمی که در این مورد می توان به تشریح آن پرداخت، رابطه اقتصادی عرضه و تقاضاست. اگر تولید خودروسازان به اندازه ای زیاد باشد که به تقاضاها حتی تقاضاهای دلالان بتوانند پاسخ دهند، آنگاه اختلاف قیمت بین بازار آزاد و کارخانه وجود نخواهد داشت و بازار خودرو سر و سامان می گیرد که این به همت خودروسازان بستگی دارد به نوعی که بتوانند هر تقاضایی را پاسخگو باشند.

در بین جامعه خودروساز کشور، گروه خودروسازی سایپا بسیار موفق عمل کرده به نوعی که نیاز بازار را در اندازه معقولی پاسخ می دهد. با وجود آنکه سایپا اعلام پیش فروش کرده و خریداران بسیاری ثبت تقاضا کرده اند، همچنان سایپا بر ریل تولید و عرضه بیشتر حرکت می کند، رویکردی که می تواند بر بازار خودرو اثر مثبتی برجای بگذارد و بساط دلالان را کمرنگ کند.

اقدام بسیار مناسبی که از سوی گروه خودروسازی سایپا شاهد هستیم، موضع گیریهای قاطع و تاثیرگذار مدیریت سایپاست. این موضع گیری ها به اندازه ای قاطع است که باعث می شود دلالان دست از سربازار خودرو بردارند، رویکردی که نمونه آن را بتازگی شاهد بودیم و مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه تأمین قطعات بحرانی و تسریع فرآیند تحویل در اولویت است گفت: سایپا به تحقق اهداف کیفی و تحویل به‌موقع خودرو به مشتریان در شرایط دشوار تأمین قطعات، متعهد است.

همچنین بخوانید  شفافیت و عدالت دستاورد تعامل سایپا و تعزیرات حکومتی

اینکه کلی گویی شود، پیام خوبی به بازار نمی دهد، اما هنگامی که موضع گیری با اعداد و ارقام صورت بگیرد، می تواند بر روند حرکت بازار تاثیرگذار باشد. علی شیخ‌زاده مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا که در جلسه هفتگی تأمین و تولید این شرکت حضور یافته بود، از افزایش ۱۱ درصدی تولید دی ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته و رشد 10 درصدی نسبت به ماه قبل خبر داد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این جلسه که به صورت مستمر و هفتگی برگزار می‌شود و به بررسی روند تولید و تأمین قطعات اختصاص دارد، افزود: در دی ماه سال جاری تولید 41 هزار و 183 دستگاه خودرو در گروه سایپا انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با تولید 37 هزار و 343 دستگاه با رشد 11 درصدی همراه بوده است. وی افزود: این میزان تولید نسبت به ماه گذشته با تولید 37 هزار و 563 دستگاه رشد حدود 10 درصدی را داشته است.

هنگامی که شیخ‌زاده از افزایش 11 درصدی تولید خبر می دهد، بدین سادگی ها نیست. سایپا می بایست به میزان 11 درصد سالن تولید، نیروی کار متخصص، سرمایه و دیگر گزینه های تولید را افزایش داده باشد تا بتواند به این افزایش دست یابد، اما واقعیت اینجاست که تمامی امکانات وجود دارد و تنها مدیریت مناسب و بهره گیری از ظرفیت ها می تواند به افزایش تولید منجر شود. اگر شیخ‌زاده از 11 درصد افزایش تولید خبر داده، شاید چنین تفسیر شود که تولید مربوط به مدیریت گذشته بوده، اما هنگامی که تاکید می کند 10 درصد نسبت به ماه گذشته افزایش تولید صورت گرفته، یعنی شاهد بهبود عملکرد سایپا از زمان مدیریت مدیرعامل جدید بوده ایم.

نکته دیگر در کیفیت مدیریت، برنامه ریزی است که در قالب کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت صورت می گیرد. از انجا که تغییرات مدیریتی زیادی در کشور صورت می گیرد، بیشتر سیاستگذاری ها در ایران کوتاه و میان مدت است. در این رابطه شیخ‌زاده با اشاره به برنامه‌های سایپا برای پایان سال جاری گفت: با تأمین قطعات بحرانی، روند تولید خودروها شتاب گرفته و در ماه‌های پایانی سال تمام تلاش خود را برای جلب رضایت مشتریان به کار خواهیم بست.

بدترین اتفاقی که در افزایش تولید صورت می گیرد، سرهم بندی و قربانی کردن کیفیت پیش پای کمیت است. اما مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه تمرکز بر ارتقای کیفیت و تسریع در فرآیند تامین، اولویت اصلی این شرکت در اجرای تعهدات به مشتریان است گفت: علاوه بر افزایش تولید، سایپا تلاش می‌کند کیفیت محصولات خود را نیز به سطح مطلوب‌تری ارتقا دهد.

مدیرعامل گروه سایپا تأکید کرد: دستاوردهای اخیر نتیجه مدیریت بهینه منابع ارزی، تأمین نقدینگی و همکاری گسترده با قطعه‌سازان داخلی است.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

 ریزی
121
همچنین بخوانید
آخرین اخبار