به گزارش پول نیوز، مدیر عامل بانک توسعه تعاون با تاکید بر اینکه در حوزه بانکداری و در بنگاه های اقتصادی مشتری محور، نحوه و کیفیت ارائه خدمات بسیار مهم است گفت: رضایتمندی جامعه هدف و تکریم مشتریان بنگاههای اقتصادی مشتری محور همچون بانکها، در درجه خاصی از اهمیت قرار دارد.محمد شیخ حسینی با اشاره به اینکه در این گونه بنگاهها و سازمانها، ارتباط مستقیم با مشتری برقرار می شود گفت: رفتار حرفه ای، کیفیت و نحوه ارائه خدمات در بنگاههای مشتری محور در معرض مشاهده قرار دارد.
نقش آفرینی رفتار درست
از آنجا که بنگاههای اقتصادی به ویژه در عرصه خدمات، بسیار زیاد است، رقابت بین آنها نیز تنگاتنگ است. به همین دلیل باید رفتاری در پیش گرفت که به جذب مشتری بینجامد. مدیرعامل بانک توسعه تعاون که نسبت به مشتری مداری، آگاهی و تسلط لازم را دارد، با تاکید بر اینکه کارکنان بانک در ارتباط مستقیم با مشتریان قرار دارند افزود: روسا و همکاران شعب به بهینه سازی شاخص های عملکردی توجه کافی داشته باشند. شیخ حسینی به تشریح رفتار درست در ارتقای جایگاه و توان بانک پرداخت و گفت: عملکرد مناسب در نرخ تجهیز منابع و نرخ تخصیص منابع، ایجاد ترکیب بهینه منابع سپرده ای، بهره گیری از روشهای نوین تامین مالی، صدور ضمانت نامه، صدور اعتبار اسنادی، رشد مصارف و منابع و همچنین بازگشت بموقع مطالبات بسیار مهم است.
مهارتهای مذاکره
اگر می خواهیم در یک زمینه خاص به موفقیت دست یابیم، باید نیروی کار مستقیم برای آن تعریف و تربیت کنیم و مسوولیت را به وی بسپاریم تا بتوانیم عملکرد آن بخش را به صورت تخصصی بررسی کنیم. از آنجا که بازاریابی اهمیت ویژه ای دارد، شیخ حسینی بر جذب منابع و آگاهی یافتن از روشهای درست برای جذب این منابع خبر داد و گفت: ضرورت دارد شعب به صورت تخصصی به بحث بازاریابی ورود کنند، حداقل یک نفر در هر شعبه با احاطه به مهارتهای مذاکره و توانمندی در معرفی خدمات، مسوولیت ارتباط با شرکتها و مشتریان را عهده دار شود.
سیاستگذاری برای سهم گرفتن
شیخ حسینی با تاکید بر اینکه بانک توسعه تعاون برای ارتقای سهم از بازار و رساندن سهم بانک در شبکه بانکی از یک درصد به دو درصد، برنامه های متنوعی در نظر گرفته گفت: در هر شعبه همکاری مختص بازاریابی وجود داشته باشد که با بهره مندی از مهارت های مذاکره و معرفی مناسب خدمات و محصولات توانمندی جذب مشتریان و بازاریابی اصناف و اماکن و مراکز تجاری را داشته باشد. در این شرایط جذب منابع و وصول بموقع مطالبات بسیار مهم است.
نبدیل تهدید به فرصت
نکته بسیار مهمی که در بسیاری از مدیریت ها نسبت به آن غفلت می شود، شناسایی مشکلات و پیداکردن راه حل های اجرایی برای مدیریت مشکلات است. بانک توسعه تعاون مدتها درگیر چالش با صداوسیما بود که تاثیرات مخربی بر عملکرد بانک برجا گذاشته بود اما با روی کارآمدن شیخ حسینی، تعامل جای مقابله را گرفت که تبعات خوبی به همراه داشته به نوعی که مدیرعامل بانک توسعه تعاون با تاکید بر اینکه تهدید ضمانت نامه صدا و سیما که حاصل عملکرد منفی دوره های پیشین بود را به فرصت تبدیل کردیم گفت: در قالب تعامل و همکاری با صداوسیما، امکان تبلیغات گسترده خدمات بانک در رسانه ملی فراهم شده است. وی با تاکید بر اینکه این تبلیغات در شهرستان ها تاثیر مثبتی در جذب عموم دارد و مراجعات بسیاری به شعب خواهیم داشت گفت: با تقویت زیرساخت های بانکواره و با تلاش و رفتار مناسب مشتریان، می توانیم عملکردی مناسب در جذب منابع و ارتقای سهم بازار به دست آوریم.
مدیریت نیروهای شرکتی
سالهاست مفهوم سرمایه از نقدینگی به نیروی انسانی متعهد، توانمند، متخصص و کارآمد تغییر کرده است. علم تولید به این واقعیت دست یافته که نیروی انسانی کارآمد می تواند به رشد و شکوفایی مجموعه منجر شود. البته نیروی انسانی از زاویه دیگری نیز قابل بررسی است. اگر نیروی انسانی از وضعیت موجود خود در بنگاه اقتصادی رضایت نداشته باشد، نه تنها انگیزه درست کارکردن را از دست می دهد، بلکه زیانهای جبران ناپذیری به عملکرد مجموعه وارد می شود. اکنون یکی از جدی ترین چالشهایی که در بنگاههای اقتصادی شاهد هستیم، وجود نیروهای شرکتی در بنگاه های اقتصادی دولتی است که در قالب پیمانکار تامین نیروی انسانی فعالیت می کنند. تاکنون هیچیک از نیروهای کار از عملکرد شرکتهای پیمانکاری رضایت نداشته اند زیرا به معنای واقعی کلمه، تحت سلطه و استثمار پیمانکاران قرار می گیرند. خوشبختانه شیخ حسینی با این دیدگاه نیروهای شرکتی آشنایی کامل دارد و از تاثیرات این قبیل قراردادهای کار با خبر است به همین دلیل مدیرعامل بانک توسعه تعاون ارتقای وضعیت نیروهای شرکتی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: به همکارانی که به صورت نیروی شرکتی در بانک توسعه تعاون فعالت می کنند قول می دهیم که از تمام ظرفیت های قانونی برای بهبود وضعیت این همکاران بهره می بریم.