26 شهریور 1403 - 6:06

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

کشف ۶ هزار انواع مهمات جنگی در مسیر پروژه ریلی شلمچه- بصره

از راه‌آهن، «سید میعاد صالحی» از روند مین‌روبی پروژه ریلی شلمچه- بصره در عمق سه کیلومتری داخل عراق بازدید کرد و در جریان این فرایند قرار گرفت.

به گزارش پول نیوز، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از کشف بیش از ۶ هزار انواع مهمات جنگی مانند مین و خمپاره در مسیر پروژه ریلی شلمچه- بصره خبر داد.

از راه‌آهن، «سید میعاد صالحی» از روند مین‌روبی پروژه ریلی شلمچه- بصره در عمق سه کیلومتری داخل عراق بازدید کرد و در جریان این فرایند قرار گرفت.

وی در حاشیه این بازدید گفت: تاکنون و در مجموع بیش از ۶ هزار انواع مهمات جنگی مانند مین و خمپاره در مسیر این پروژه کشف و به‌تدریج خنثی یا منهدم شده است.

راه‌آهن شلمچه به بصره پروژه‌ای است که نزدیک به ۴۰ سال درباره آن بحث می‌شد و حتی به جنگ تحمیلی ایران و عراق خورد، اما مذاکرات ساخت آن حتی بعد از جنگ هم به جایی نرسید و حالا در سایه افزایش تعاملات منطقه‌ای هم ایران و هم عراق مصمم به اجرای پروژه هستند.

بر اساس اعلام «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی، در پی انجام مذاکرات خارجی برای پیشبرد طرح‌های حمل‌و نقلی، توافق ساخت این مسیر ریلی بعد از ۴۰ سال انتظار به واقعیت پیوست.

این دستاورد حمل‌و نقلی که ذیل سیاست ارتقای روابط با کشورهای منطقه از ابتدای دولت سیزدهم، به دست آمده است شبکه ریلی ایران را به عراق متصل می‌کند و از عراق هم از منطقه «بوکمال» می‌تواند به خاک سوریه منتقل کند که اتفاق بزرگی در حوزه توزیع مسافر و بار بین سه کشور رقم می‌خورد.

شرکت راه آهن سال گذشته با راه‌اندازی قطار ترکیبی از تهران به کربلا، مسافران را برای اربعین با ترکیبی از قطار و سفر با اتوبوس از مرز شلمچه به کربلا رساند، به این ترتیب که مسافران با قطار از تهران تا شلمچه رفته و از آنجا یک مسیر ۳۰ کیلومتری را با اتوبوس تا بصره رفته و از بصره هم با قطار به کربلا می‌روند؛ اما حالا که مذاکرات خارجی بر سر توسعه روابط اقتصادی از جمله روابط حمل و نقلی نتیجه داده است، امید است که تا سال ۱۴۰۴ مسافران کربلا مستقیم از تهران تا کربلا با شبکه ریلی خود را برای مراسم اربعین به عراق برسانند.

همچنین بخوانید  صرفه جویی ۲ میلیارد دلاری سوخت با تکمیل راه آهن شلمچه _ بصره

پروژه راه آهن شلمچه- بصره با هدف افزایش سرعت کار به سه قسمت تقسیم شده است؛ قسمت ۱۶ کیلومتر ابتدا ۱۶ کیلومتر بعدی و ساخت پل مشترک که اکنون در مرحله طراحی جزییات مسیر با هدف شروع عملیات مین روبی در نقاطی است که مشخص خواهد شد؛ چراکه دقیقاً مین‌روبی باید جایی انجام شود که قرار است زیرسازی انجام و ریل روی آن قرار گیرد و مادامی که طراحی کل مسیر انجام نشود، عملیات مین‌روبی نیز نمی‌تواند شروع شود.

برچسب‌ها:

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

5062408
5055451
همچنین بخوانید
آخرین اخبار