به گزارش پول نیوز، قیمت خودرو سر به فلک کشیده و هر لحظه امکان افزایش قیمت آن متصور است و هنگامی که به افزایش قیمت اعتراض می شود، بالا رفتن قیمت دلار را بهانه می کنند. خودروسازان برای توجیه گران کردن محصولات خود، بهانه ای به غیر از واردات بخشی از قطعات و مواد اولیه ندارند و چنین توجیه می کنند که برای گریز از تحریم ها، ناچار هستیم قطعات و مواد اولیه را با چند دست واسطه به کشور وارد کنیم که بر گران شدن محصول دامن می زند.
بهانه واردات برای گرانی
بخشهای مربوط به فولاد به ویژه ورق کاربرد بالایی در خودرو دارد که خودروسازان سالها بهانه واردات ورق را برای کمبود تولید و قیمت بالا مطرح می کردند. اما فولاد مبارکه به این عرصه ورود کرده و بهانه را از خودروسازان گرفته و آنچنان که آمارها حکایت دارد، بزودی در تولید و تامین ورق مورد نیاز خودروسازان به خودکفایی می رسیم.
تولید کیفیت برای بدنه
در این رابطه مدیر ارشد شرکت ورق خودرو فولاد مبارکه گفت: برای سال جاری، نگاه مدیریت و هدف شرکت تولید کلافهای باکیفیت MC برای بدنه نمایان خودروهای سایپا و ایرانخودرو است. نوید ایزدی با تاکید بر اینکه تمام پروژهها تعریف و تمامی گپها شناسایی شده گفت: صددرصد میتوانیم این ورق را در شرکت ورق خودرو تولید کنیم.
سهم 850 هزار تنی
وی از کلنگ زنی خط جدید ورقهای خودرویی در سال گذشته با حضور وزیر صمت و مدیرعامل گروه فولاد مبارکه خبر داد و گفت: با بهرهبرداری از این خط 450 هزار تنی، فولاد مبارکه در مجموع 850 هزار تن از سهم بازار 4 میلیون تنی را میتواند پوشش دهد و سهم ۲۴ درصدی خود از بازار گالوانیزه کشور را بالا ببرد.
تولید ورق خودرو از 1391
البته فولاد مبارکه از سال 1391 تولید ورق خودرو را در دستور کار داشته و مدیر تکنولوژی شرکت ورق خودرو فولاد مبارکه اعلام کرد که اولین محصول خودرویی با همکاری فولاد مبارکه از محصولات سردِ کششی (DC04 K01) در سال 1391 تولید و تحت عنوان ورق DX53 به شرکت ایرانخودرو تحویل داده شد. بهمن مهراد با یادآوری اینکه در ادامه توانستیم محصول DX54 را از ورق پایه و خام ورق IF که در فولاد مبارکه تولید میشود بگیریم گفت: در نهایت ورق پرمصرف DX54 را به شرکتهای خودروسازی که عمدتاً ایرانخودرو و سایپا بودند، تحویل دادیم.
تولید 20 گرید مختلف
نکته مهم ادامه در مسیر پیشرفت و دستیابی به تولیدات جدید است که مدیر تکنولوژی شرکت ورق خودرو فولاد مبارکه اعلام کرد: تا امروز حدود 20 گرید مختلف شامل گریدهای کششی، گریدهای استحکام بالا و گریدهای استحکام بالای پیشرفته را در شرکت ورقخودرو تولید و به مشتریان که عمدتاً صنایع خودروسازی و بخشی نیز صنایع لوازمخانگی بودند، تحویل دادهایم.
تولید بر اساس نیاز خودروساز
بهمن مهراد با اعلام اینکه مشتریان شرکت ورقخودرو مشتریان خودرویی هستند گفت: انطباق تولیدات با نیازهای خودروسازان از الزامات اولیه شرکت است که به همین دلیل این استاندارد را که عمدتاً استاندارد تأمینکنندگان قطعات و لوازم خودرو است و در ادامه استاندارد IATF16949 را که مربوط به محصولات خودرویی است جاریسازی کردهایم.
مبارکه تنها منبع
مدیر تکنولوژی شرکت ورق خودرو فولاد مبارکهبا تاکید بر اینکه در تولید ورقهای ویژه خودرویی، تنها منبعی که بتواند کیفیت ما را تأمین کند، ورق فولاد مبارکه است گفت: این ورقها از نورد سرد که از خط اسیدشویی و خطنورد پنجقفسهای کلافهای فولهارد تولید میشود، تأمین میشود و در واقع فولاد مبارکه پشتوانه ما در تأمین کلاف موردنیاز است. وی با تاکید بر اینکه میزان ورقی که از فولاد مبارکه تحویل میگیریم، متناسب با ظرفیت 400 هزار تنی ما نیست گفت: در زمینه کیفیت به کلافهای MB نیاز داریم که باز این مقدار جوابگوی ما نیست. در این راستا اقدامات خوبی با همکاری و تعامل مدیران ارشد دو شرکت صورت گرفته است.
واردات در خط پایان
مهراد با تاکید بر اینکه شرکت فولاد مبارکه اصلاح و نوسازی تاندم پنجقفسهای را در دستور کار دارد گفت: پس از این عملیات نوسازی، پیشبینی می شود که از واردات کاملاً بینیاز شویم و از خروج ارز نیز جلوگیری شود و با این اقدام، هر ماه 25 هزار تن ظرفیت تولید این خط به شرکت ورقخودرو اختصاص داده شود، ضمن اینکه مشکلات کیفی هم رفع خواهد شد.