به گزارش پول نیوز، کمپرسور قلب سیستم خنک کننده خوردو است که کمبود روغن آن، کمبود یا نشتی گاز کولر و … سبب خرابی آن میشود و سیستم خنک کننده خودرو را با مشکلاتی مواجه میکند. در ادامه به توضیح هرآنچه باید در این باره بدانید پرداخته ایم؛ چیستی کمپرسور، انواع کمپرسور، علل خرابی کمپرسور، روش نگهداری از کمپرسور، علائم خرابی کمپرسور و همچنین دو راه تست سلامت کمپرسور.
چرا کمپرسور کولر مهم است؟
یکی از اجزاء پراهمیتی که در سیستم تهویه مطبوع خودروها به کار میرود، کمپرسور است. قطعه ای که با آن، مُبَرِد یا همان ماده سیالِ خنک کننده، پیش از پمپاژ به کندانسور، تحت فشار قرار میگیرد و از گاز به مایع تبدیل میشود تا به رادیاتور منتقل گردد. در نتیجه کارکرد صحیح کمپرسور، موجب عملکرد استاندارد سیستم تهویه مطبوع خودرو میشود و در صورت بروز نقص فنی در این قطعه، خنک کنندگی کولر با مشکل مواجه میشود.
اما برای درک اهمیت کمپرسور کولر، خصوصا در فصل تابستان، لازم است به موارد زیر به عنوان مهم ترین کارکردهای کمپرسور کولر توجه نمایید و فراموش نکنید که کمپرسور را قلب سیستم خنک کننده خودرو میدانند.
- ایجاد سرمایش: کمپرسور سبب ایجاد فشار بر روی ماده خنک کننده میشود که این در افزایش قدرت و حجم سرمایش کولر خودرو موثر است.
- انتقال ماده خنک کننده به رادیاتور.
- ارتقاء سطح کیفیِ جریان هوا از طریق فشره سازی ماده خنک کننده و ایجاد فشار بر روی آن.
چه انواعی از کمپرسور کولر وجود دارد؟
- کمپرسور پیستونی
اگر فشرده سازی ماده خنک کننده از طریق یک یا چند پیستون انجام شود، کمپرسور آن خودرو، پیستونی نام میگیرد. این نوع پیستون، معمولا در خودروهای متوسط و کوچک دیده میشود که از صدای کمتری نیز برخوردار است. لازم به ذکر است که این کمپرسورها قیمت ارزانی داشته اما مصرف سوخت آنها بالا می باشد.
- کمپرسور صفحه ای
این قطعه که معمولا در خودروهای بزرگتر دیده میشود، از صفحات فشرده کننده برای فشرده سازی ماده خنک کننده کمک میگیرد.
- کمپرسور مغناطیسی
این قطعه جهت استفاده در خودروهای الکتریکی و هیبریدی طراحی شده تا از قدرتمندترین مغناطیس ها برای تولید فشار و حرکت پیستون استفاده کند.
- کمپرسور مرکزی
سیستم های خنک کننده مرکزی که در خودروهای سنگین و نیمه سنگین مثل اتوبوس ها و کامیون ها وجود دارد، دارای این مدل از کمپرسورها می باشند.
هرکدام از انواع کمپرسورهای کولر ممکن است دچار آسیب دیدگی شده و به تعمیر یا تعویض احتیاج داشته باشند. به همین جهت در ادامه مهم ترین علل خرابی کمپرسور خودرو را به دقت بررسی خواهیم کرد.
10 دلیل خرابی کمپرسور کولر در تابستان
- خرابی رله یا فیوز کولر: این قطعه باعث روشن و خاموش شدن کمپرسور میشود و همچنین دمای اواپراتور را در وضعیت متعادل نگه میدارد، فلذا هرگونه مشکلی در این قطعه، کارکرد صحیح سیستم خنک کننده خودرو را مختل میکند.
- نشتی گاز کولر: این رخداد سبب افت فشار داخل کمپرسور میشود که ممکن است موجب سوختن کمپرسور شود.
- عدم تعویض فیلتر هوای کولر: این اتفاق میتواند به انسداد جریان هوا در کمپرسور ختم شود و سوختن آنرا سرعت بخشد.
- فرسودگی باتری: با فرسایش باتری، انرژی مورد نیازی که باید از طریق باتری به کمپرسور و سایر قطعات برسد، به کاهش می گراید و این سیکل حرکتیِ سیستم خنک کننده خودرو را با چالش مواجه میکند.
- کاهش سطح روغن کمپرسور کولر
- از کار افتادگی کلاچ کمپرسور کولر
- خرابی سوئیچ فشار کولر
- نفوذ آلاینده به سیکل تبرید کولر
- کمبود گاز کولر
- کمبود یا رکود روغن کمپرسور
اینها مجموعه عواملی هستند که ممکن است در کنار یکدیگر جمع شده و موجب خرابی کمپرسور کولر خودرو گردند. معمولا این خرابی ها در فصل تابستان رخ میدهد، چراکه استفاده از کولر بالا میرود و رسیدگی به آن نیز در مقایسه با استفاده ای که از آن میشود، پایین می باشد. مثلا توجه داشته باشید که تعویض منظم فیلترهای هوای کولر، میتواند کمپرسور و سایر قطعات را از اختلال دور نگه دارد و در غیر این صورت باید شاهد ورود ذرات آلاینده به درون مدار کولر بود. همچنین ممکن است خرابی کمپرسور به علت خرابی فیوز آن رخ داده باشد. در چنین مواردی شما ناچار به تعویض و خرید کمپرسور خوردو هستید.
هیرکان پارت با یک دهه تجربه در واردات قطعات یدکی جنیون پارت هیوندای و کیا، توانسته است خود را به یکی از معتبرترین و باکیفیت ترین فروشگاه های خدمات رسانی این حوزه تبدیل کند و اکنون آماده است تا در صورت خرابیِ کمپرسور کولر هیوندای و کیای شما، باکیفیت ترین خدمات جایگزین را به شما ارائه دهد تا سرمای همیشگی کولر خود را مجددا تجربه کنید.
اما شاید بپرسید که باید چه کنیم تا کمپرسور کولر خودروی ما به درستی کار کند و ناچار به تعمیر و تعویض آن نشویم. برای تحقق این مهم، لازم است به علائم زیر توجه نموده و اصول نگهداری آنرا که در ادامه بررسی خواهیم کرد، رعایت نمایید.
روش نگهداری از کمپرسور
یک نگهداری ساده از کولر خودرو، میتواند تضمین کننده کارکردی سالم و رضایت بخش برای کولر خودرویتان باشد. بنابراین توجه کنید که روغن کمپرسور کولر و فیلترهای کولر را به صورت منظم تعویض کنید، کولر را در ترافیک های سنگین روشن نگه ندارید، پیش از روشن کردن کولر به ظرفیت عملیاتی موتور و شارژ گاز کولر خودرو توجه نمایید. این موارد هرکدام به تنهایی سهم موثری در حفظ و ارتقاء سلامت کمپرسور خودروی شما دارد، مثلا تعویض روغن کمپرسور از فرسایش پیستون ها جلوگیری کرده و اجازه نمیدهد تا گاز کولر اتلاف شود یا در فیلترهای داخلیِ آن گرفتی ایجاد شود.
علائم خرابی کمپرسور خودرو چیست؟
خرابی یا فرسودگی تسمه جانبی موتور یا نشتی مایع مبرد از جمله نشانه هایی است که خبر از خرابی کمپرسور خودرو میدهد، اما این نشانه ها برای همه رانندگان قابل ردگیری نیست، بنابراین به علائم خرابی کمپرسور که در ادامه خواهد آمد توجه کنید تا در صورت نیاز، خودروی خود را نزد تعمیرکار ماهر ببرید.
- عدم تولید هوای خنک
ساده ترین نشانه ، مهم ترین علامت است: کولر خنک نمیکند! لازم است حتما کمپرسور آن چک شود!
- لرزش خودرو
لرزش خودرو گاهی ناشی از تراز نبودن و یا عملکرد نامتوازن پیستون ها در کمپرسور می باشد.
- صداهای غیرطبیعی
چنانچه صدای خش خش یا دیگر صداهای عجیبی از کولر به گوشتان برسد، یکی از احتمالات جدی، خرابی کمپرسور خودرو است.
- نشت روغن
چنانچه نشتی روغن در کمپرسور رخ دهد، ممکن است این نشتی تا سیستم تهویه داخلی و محیط خارجی نیز راه یابد.
سلامت کمپرسور خودرویتان را با این دو روش بسنجید
یکی دیگر از مولفه های کاربردی برای استفاده از کمپرسور کولر، تست کمپرسور کولر است که به شما نشان میده وضعیت سلامت این قطعه در چه حالی قرار دارد. در ادامه به بررسی راه های تست این قطعه می پردازیم.
- تست کلاچ کمپرسور خوردو
این تست با یک دستگاه مولتی متر انجام میشود. ابتداء باید اتصال کمپرسور به منبع تغذیه را قطع کنید و سپس مولتی متر را بر روی حالت اندازه گیری ولتاژ مستقیم (dc) تنظیم نمایید. در ادامه لازم است یکی از پراپ های آنرا به قطب منفی باتری خودرو متصل کرده و قطب دیگرش را به ترمینال کلاچ کمپرسور متصل نمایید. اکنون میتوانید نتیجه را مشاهده کنید که اگر عدد 12 را نمایش داد، نشان دهنده سلامت کامل این قطعه است. توجه داشته باشید که این عدد استاندارد یکسان نبوده و چیزی میان 10 تا 16 برای انواع خودروها در نظر گرفته شده است. در نتیجه اگر ولتاژ مشاهده شده زیر 10 نباشد، مشکلی وجود ندارد.
- تست سوئیچ فشار کمپرسور کولر خودرو
تست دوم نیز از طریق یک دستگاه مولتی متر انجام میگیرد. این دستگاه به ما کمک میکند تا بتوانیم مقاومت پایانه های سوئیچ فشار را اندازه گیری کنیم. برای انجام این تست لازم است دستگاه را بر روی حالت اهم سنج تنظیم نمایید و سپس پراپ های آنرا به پایانه های 5 ، 6 یا 7 و 8 متصل نمایید. چنانچه عدد صفر به عنوان مقدار مقاومت برای شما نمایش داده شد، یعنی کمپرسور کولر شما سالم است و در غیر این صورت، مشکلی رخ داده است.