6 مرداد 1403 - 10:37

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

ترسیم دیدگاه مجلس دوازدهم در آزمون انتخاب رییس

دومین روز مجلس جدید به انتخاب روزمرگی یا تحول اختصاص دارد و دیدگاه مجلس دوازدهم در آزمون انتخاب رییس رقم می خورد.

به گزارش پول نیوز، ترسیم دیدگاه مجلس دوازدهم در آزمون انتخاب رییس

پس از ۴ سال ناکارامدی و بی توجهی مجلس یازدهم به تورم، گرانی، وعده های بر زمین مانده، بحران های اقتصادی، چالش های سیاسی، سومدیریت، ضعف اقتصادی دولت سیزدهم و بسیاری موارد دیگر، عمر مجلس یازدهم به پایین رسید و مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم برگزار شد تا شاید این مجلس به مسوولیت واقعی خودش یعنی نظارت بر عملکرد دولت عمل کند. اگر مجلس دوازدهم شکل گرفته، مردم در آرزوی اعمال سیاست های اجرایی هستند. مجلسی که قانون تصویب کند، اما کاری به عملکرد قوه مجریه به ا جرای قانون نداشته باشد، با ماهیت مجلس تناقض دارد. مجلس منفعل و بی تفاوت به بحران های داخلی و خارجی، نه تنها برای نظام مشکل آفرین است، بلکه برای کارنامه نمایندگان آن دوره نیز سابقه بدی بر جای می گذارد.

همه آمدند

افتتاحیه مجلس دوازدهم با حضور شخصیت های برجسته برگزار شد. علی لاریجانی، علی اکبر ناطق نوری، حسن خمینی، محمد مخبر، احمد جنتی، سرلشکر محمد باقری، امیر سیدعبدالرحیم موسوی، محمد محمدی گلپایگانی، غلامحسین اسماعیلی، احمدرضا رادان، حسین سلامی، مهدی چمران، پیمان جبلی، هادی طحان نظیف، کدخدایی، علی اکبر احمدیان، محمد دهقان اعضای کابینه و بسیاری افراد دیگر در مجلس شورای اسلامی حضور یافته بودند تا رسمی شدن مجلس دوازدهم را نظاره گر باشند.

انتخاب هیات رییسه سنی

مطابق آیین نامه مجلس شورای اسلامی، برای آغاز مجلس باید هیات رییسه سنی برگزیده شود که با اعلام عبدالملکی معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی، علاالدین بروجردی رییس سنی مجلس، حسینعلی شهریاری نایب رییس سنی، عبدالحسین همتی دبیر اول و عباس قدرتی زوارم دبیر دوم اعضای هیات رییسه سنی مجلس دوازدهم شدند تا مراسم افتتاحیه و تحلیف نمایندگان را برگزار کنند.

پیام رهبر انقلاب

در ابتدای مجلس دوازدهم، پیام رهبر انقلاب خوانده شد. رهبری در این پیام مطالب مهمی را مطرح کردند، اما طرح موضوع در مورد سوگند نمایندگی، بخش برجسته آن بود. آیت الله خامنه ای فرمودند: نکته ی دیگر درباره ی سوگند نمایندگی است. این سوگند، نمایشی و تشریفاتی نیست؛ سوگندی حقیقی و مسوولیت زا است که در دنیا و آخرت گریبان گیر خواهد بود. نمایندگان محترم، ناگزیر باید در همه ی مدت نمایندگی، بندبندِ این سوگند شرعی را در پیش چشم داشته باشند و پایبندی به آن را معیار قضاوت درباره ی عملکرد خویش بدانند.

سوگند نمایندگان

مطابق اصل ۶۷ قانون اساسی و در اجرای ماده ۳ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان ایستادند و سوگند یاد کردند. نمایندگان سوگند را با جملات تاثیرگذاری ادا کردند و گفتند: من در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاورد های انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. همچنین از ودیعه ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم. از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهارنظرها، استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم.» منتخبان مجلس یازدهم پس از انجام مراسم تحلیف سوگندنامه را امضا کردند. البته نمایندگان اقلیت های دینی به کتاب آسمانی خودشان سوگند یاد کردند.

عقب ماندگی اقتصادی

پس از آن علاالدین بروجردی رییس سنی مجلس دوره دوازدهم با اشاره به اینکه در آستانه پایان سند چشم انداز ۲۰ ساله قرار داریم گفت: اگرچه در مسائلی مانند قدرت منطقه ای و حضور در موضوعات منطقه در نقطه ای بالاتر از سند قرار داریم، اما در مسائلی مانند اقتصاد و معیشت فاصله قابل توجهی با نقطه قابل قبول و مدنظر داریم، بدون تردید مجلس دوازدهم برای رونق و شکوفایی اقتصاد ملی خواهد کوشید و تلاش خواهد کرد در این راه به سوی فعال کردن مردم در عرصه اقتصاد گام بردارد به ویژه آنکه امسال سال جهش تولید با مشارکت مردمی است که ما با مشارکت آن ها در خانه ملت هستیم.

 

بیشتر بخوانید:

پس از سخنرانی ها و گزارش هایی که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی خوانده شد، شعب ۱۵ گانه تعیین شد تا هر شعبه مسوولیت بررسی صلاحیت نمایندگان را بر عهده بگیرد. آنچه در دوره های گذشته شاهد بودیم، برخی از نمایندگان با وجود آنکه رای قابل توجهی از مردم حوزه انتخابیه خود دریافت کرده بودند، اما نتوانستند صاحیت اعتبارنامه خود را از نمایندگان مجلس دریافت کنند و از راه یابی به مجلس بازماندند.

فردا نوبت هیات رییسه

روز اول مجلس دوازدهم با این هدف زودتر از موعد به پایان رسید که نمایندگان مجلس جدید به بهشت زهرا بروند و در مرقد بنیانگذار انقلاب اسلامی متعهد شوند در عملکرد خود منافع ملی را بر شخصی و جناحی برگزینند. اما روز دوم مجلس نیز بسیار اهمیت دارد. در روز دوم نمایندگان جدید باید افرادی را برای هیات رییسه برگزینند تا برای یک سال هدایت مجلس را بر عهده داشته باشند. بدلیل اهمیتی که هیات رییسه دارد و نقشی که در تصمیمات بازی می کند، روز انتخاب هیات رییسه روز بزرگی است.

خطر انتخاب مردودان

نگاهی به عملکرد مجلس یازدهم و انتقاد هایی که نسبت به آنان صورت می گیرد، این واقعیت را نشان می دهد که نباید در انتخاب هیات رییسه به ویژه رییس مجلس سیاسی کاری کرد. انتقاد هایی که از سوی تشکل های کارگری، کارفرمایی، صنفی، کارشناسان و نمایندگان مجلس یازدهم به عملکرد قالیباف صورت می گیرد، بیانگر این واقعیت است که باید فرد جدیدی برای ریاست برگزیده شود. باید فردی به ریاست برگزیده شود که درک درستی از تعامل داشته باشد و بتواند بین تعامل با اهمال و بی تفاوتی تفاوت قایل شود. گرانی و تورم و بسیاری چالش های دیگر در عرصه های گوناگون نشان می دهد که مجلس یازدهم هرگز در برابر سومدیریت دولت سیزدهم که بار ها مورد تاکید کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس قرار گرفته، موضع گیری شفاف و قاطعی نداشته و دولتمردان از وزرا تا رییس دولت سیزدهم را مورد بازخواست جدی قرار نداده، رویکردی که نشان می دهد هیات رییسه مجلس یازدهم در آزمون انجام وظایف نمایندگی کمکاری کرده و مردود شده است.

نظارت حلقه گمشده

یکی از مهمترین وظایف مجلس شورای اسلامی، نظارت است، اما در حالی که بسیاری از قوانین در دولت سیزدهم با دقت اجرا نشد یا سلیقه ای اجرا شد یا با تاخیر اجرا شد، اما مجلس یازدهم در انجام وظیفه نظارت کمکاری کرد. اینکه چه تعداد تحقیق و تفحص در انتظار صحن علنی مانده یا چه تعداد طرح سوال یا استیضاح ابتر ماند، بیانگر رویکرد ضعف عملکرد مجلس یازدهم است. در حالی که بسیاری از قوانین مصوب در مجلس یازدهم همچون رفع موانع تولید قرار بود مشکلات را مرتفع کند، اما در عمل شاهد بودیم که تا چه اندازه فریاد کارآفرینان از دولت سیزدهم به آسمان بلند بود.

آزمودن گزینه جدید

اکنون لازم است رییس جدیدی برگزیده شود. اصرار بیهوده بر انتخاب افرادی که عملکرد خوبی نداشته اند، به زیان کشور تمام می شود. چه اشکالی دارد این بار به جای قالیباف به متکی اعتماد شود. نمایندگان مجلس دوازدهم هنگام رای دادن به رییس، باید سوگند خود را به یاد داشته باشند. از سوی دیگر ریاست مجلس یک دوره یک ساله است و چنانچه عملکرد قابل قبولی دیده نشد، می توان تجدید نظر کرد، اما با توجه به عملکرد ۴ ساله مجلس یازدهم، هر نوع ریاستی بر مجلس دوازدهم صورت گیرد، بهتر از هیات رییسه چهار ساله مجلس یازدهم خواهد بود.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

63115701
maskan1402-07-21
همچنین بخوانید
آخرین اخبار