6 مرداد 1403 - 11:22

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

اتکا به متکی شرط تحول برای مجلس دوازدهم

ریزش بیش از ۸۰۰ هزار رای بیانگر ناامیدی مردم از محمدباقر قالیباف است و نشان می دهد مجلس دوازدهم نیز باید بدنبال رییس جدید باشد.

به گزارش پول نیوز، اتکا به متکی شرط تحول برای مجلس دوازدهم

در آستانه آغاز بکار دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار داریم. مجلس یازدهم به پایان رسید و نمایندگان مراسم خداحافظی را برگزار کردند و در هفتم خرداد مجلس دوازدهم آغاز بکار خواهد کرد. اما برای آنکه مجلس شورای اسلامی بتواند فعالیت خود را آغاز کند، در گام اول باید هیات رییسه شناسایی شود. هیات رییسه از زنگ آغاز جلسه تا اجرای دستور و زنگ پایان را بصدا در می آورد.

ابتدا هیات رییسه سنی

از آنجا که طبق قانون تمامی مجامع برای آغاز بکار به هیات رییسه سنی نیاز دارند تا مدیری برای انتخاب رییس برگزیده شود، در مجلس شورای اسلامی نیز هیات رییسه سنی سکان مدیریت را بدست می گیرد تا با رای اکثریت نمایندگان، هیات رییسه برای یک دوره یک ساله برگزیده شود. هیات رییسه سنی متشکل از ۴ نماینده است که شامل دو عضو مسن ترین و دو عضو جوانترین می شود و اکنون علاالدین بروجردی و شهریاری به عنوان مسن ترین نمایندگان ریاست سنی را بر عهده می گیرند.

نقش رییس

بی شک ریاست مجلس نقش کلیدی در اداره مجلس را بر عهده دارد. ریاست مجلس این حق را دارد که هرگاه اراده کرد در قالب نطق پیش از دستور، در تمامی زمینه ها موضع گیری کند که بیانگر دیدگاه دستگاه قانونگذاری کشور است. ریاست مجلس می تواند بر روند قانونگذاری، استیضاح وزرا، طرح سوال و بسیاری موارد دیگر اثر مستقیم بگذارد. همچین رییس مجلس در جلسات سران قوا شرکت می کند و در تصمیمات حساس شرکت می کند. رییس مجلس در سفر های داخلی و خارجی به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی شرکت می کند. خلاصه آنکه رییس مجلس نقش بسیار کلیدی دارد.

دقت در انتخاب

بدلیل اهمیتی که رییس مجلس شورای اسلامی دارد، نمایندگان باید در انتخاب فردی که قرار است بر مجلس نظارت کند، دقت بیشتری داشته باشند. از آنجا که نمایندگان انتخاب می کنند چه کسی بر امورات آنان مدیریت می کند، باید هنگام رای دادن نهایت دقت را بخرج دهند. اگر رییس ناکارآمد باشد، اهل سرهم بندی یا نان قرض دادن باشد، منافع ملی را در نظر نگیرد و به نوعی رفتار کند که مجلس در راس امور نباشد، مجلس زیر سوال می رود، همانگونه که تیغ انتقاد ها به مجلس یازدهم نشان می دهد این دوره از مجلس با ادعای انقلابی گری هیچ ربطی نداشت.

بیشتر بخوانید:

نامزد های ریاست

اگرچه هنوز به صورت رسمی اسامی نامزد های ریاست بر دوازدهمین مجلس شورای اسلامی اعلام نشده، اما علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس یازدهم و نماینده تهران در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی گفت: محمدباقر قالیباف، مجتبی ذوالنور و منوچهر متکی برای ریاست و علی نیکزاد، حمیدرضا حاجی بابایی، حسین علی حاجی دلیگانی، عبدالرضا مصری و حمید رسایی برای نایب رییسی نامزد شده اند.

وظیفه سنگین انتخاب

تا امروز مردم در انتخاب نامزد ها وظیفه سنگینی داشتند تا افرادی به مجلس راه یابند که شجاعت اظهار نظر و پیگیری مطالبات مردم را داشته باشند، اما در اولین گام نمایندگان راه یافته وظیفه سنگینی در انتخاب هیات رییسه دارند. نمایندگان باید مراقب باشند که قرار است فردی ریاست را بر عهده بگیرد که یک سال برای مجلس و البته نمایندگان تصمیم می گیرد. نمایندگان برای نگران لحظه ای باشند که میکروفن شان هنگام اعتراض خاموش می شود یا حتی اجازه تذکر به آنان داده نمی شود.

مجلس یازدهم دچار روزمرگی

بی شک مجلس یازدهم بسیار ضعیف عمل کرد. در تمامی ۴ دوره مجلس یازدهم هرگز شاهد استفاده از ابزار نظارتی مجلس نبودیم یا در حد بسیار جزیی صورت می گرفت. با وجود آنکه دلار در دولت ابراهیم رییسی از ۲۳ هزار تومان به ۶۷ هزار تومان رسید، اما مجلس یازدهم به خود زحمت استیضاح وزرای ناکارآمد دولت سیزدهم را نداد و در حالی که مردم با گرانی و تورم دست و پنجه نرم می کردند، مجلس یازدهم دچار روزمرگی بود.

ریاست ضعیف مجلس یازدهم

بدترین حالتی که مجلس یازدهم با آن دست به گریبان بود، انتخاباتی بود که هیچ نقطه امیدی نداشت. هنگامی که مجلس یازدهم متهم به ناکارآمد و ضعف نظارت بود، نمایندگان هیچ تلاشی برای تغییر رییس مجلس نمی کردند و محمدباقر قالیباف در میدانی رقابت می کرد که تنها یک نفر شرکت کننده داشت. از ۲۹۰ نماینده مجلس، حتی یک نفر خود را در اندازه ریاست نمی دید، حتی برای پر رنگ کردن انتخابات ریاست مجلس، یکی از نمایندگان وارد عرصه انتخابات ریاست نشد تا قالیباف در عرصه رقابت، ریاست را بدست آورده باشد.

قالیباف مشروط مجلس یازدهم

اکنون که در آستانه انتخابات هیات رییسه مجلس دوازدهم قرار داریم، باز هم محمدباقر قالیباف نامزد ریاست مجلس است، اما این قالیباف با قالیباف مجلس یازدهم بسیار فرق کرده است. قالیباف در انتخابات مجلس یازدهم توانست از مردم تهران یک میلیون و ۲۶۵ هزار و ۲۸۷ رای بگیرد و نفر اول تهران شود، اما پس از گذشت ۴ سال نه تنها قالیباف نفر اول تهران نشد، بلکه تنها ۴۴۷ هزار و ۹۰۵ رای بدست آورد که نشان می دهد ۸۱۷ هزار و ۳۸۲ نفر از قالیباف رویگردان شده اند. به عبارت بهتر قالیباف نتوانسته نیمی از رای ۴ سال قبل را بدست بیاورد و به تعبیر بهتر مشروط شده است. این عدد برای نمایندگان مجلس دوازدهم باید معنادار باشد و باید فردی را برای ریاست برگزینند که مردم از وی رویگردان نشده باشند.

ریزش شدید آرا

البته مقایسه رای دهندگان ۱۴۰۲ با ۴ سال قبل حکایت از آن دارد که مشارکت پایین آمده، اما دلیل کاهش مشارکت، نارضایتی مردیم از عملکرد مسوولان است که ریاست مجلس نقش موثری دارد. ذوالنور هم در مجلس یازدهم عملکرد خوبی نداشت و هنگامی که یک سال در قالب نایب رییس مجلس یازدهم، مدیریت جلسات را بر عهده داشت، اتفاق خاصی نیفتاد. نایب رییس مجلس حتی زمانی که در قالب ریاست جلسه علنی حاضر می شد، به غیر از روزمرگی، حرکت دیگری از خود نشان نمی داد و در همان مسیر انفعال مجلس یازدهم گام بر می داشت.

مجلس نیازمند تحول

اکنون منوچهر متکی در بین نامزد های ریاست مجلس حضور یافته، فردی که هنوز در آزمون ریاست شرکت نکرده تا بتوان به آن نمره داد، اما آنچه نقش متکی را برجسته می کند، رقابت با رقبای ناکارآمد است. براستی چه دلیلی دارد که مجلس دوازدهم بخواهد بار دیگر به افرادی رای برای ریاست بدهد که مجلس را در راس امور قرار نداده اند. باید بپذیریم که مجلس شورای اسلامی نیازمند تحولی به سوی اقتدار و ایستادن در برابر ناکارآمدی و سومدیریت دولت است. در تمامی ۴ سال مجلس یازدهم منتظر بودیم نطق رییس در مورد مقابله جدی با گرانی و تورم باشد، البته مواردی گفته می شد، اما نه قاطعیت داشت و نه تاثیرگذار بود. مجلس دوازدهم باید اثبات کند که تحول گراست و بدنبال رفع مشکلات کشور و پیگیری منافع مردم است.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

-گرمای-هوا-بر-خلق-و-خو-min
63115701
همچنین بخوانید
آخرین اخبار