6 مرداد 1403 - 7:38

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

فشنگ های مقابله با تحریم در اسلحه صنایع مس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه امروز در جنگ اقتصادی قرار داریم گفت: در جنگ اقتصادی ارز به مثابه فشنگ است و صادرات محصولات صنعت مس به دلیل ارزآوری خوب، بهترین استراتژی در جنگ اقتصادی است.

به گزارش پول نیوز، فشنگ های مقابله با تحریم در اسلحه صنایع مس

از هنگامی که انقلاب به پیروزی رسید، با انواع چالش ها رو به رو شدیم. از ترور تا جنگ تحمیلی و تهاجم فرهنگی تا بحران های سیاسی را تجربه کردیم و البته از آن ها ضربه خوردیم. اگرچه تمامی این چالش آفرینی ها، زیان های جبران ناپذیری برای کشورمان داشت، اما در نهایت موفق شدیم از تمامی این موارد سربلند بیرون بیاییم.

جنگ اقتصادی با سلاح تحریم

دشمن که نتوانسته بود از این چالش آفرینی ها منافع خود را بدست بیاورد و به اهداف خود برسد، آخرین حربه یعنی جنگ اقتصادی را در دستور کار قرار دارد که تحریم را به عنوان سلاح این جنگ بدست گرفت. البته تحریم در همان سال های اول بحران آفرین شد و به مرور زمان توانستیم تحریم ها را نیز مدیریت کنیم. ماشین آلات را با مهندسی معکوس با بهترین کیفیت تولید کردیم و با استفاده از تحصیل کردگان دانشگاهی، نه تنها به فناوری های روز دست یافتیم، بلکه موارد جدیدی را خلق کردیم، راهکاری که دشمن را از همه ترفندهایش ناامید کرد.

ابزار تحریم مالی

البته دشمن دست بردار نیست و تحریم های مالی را در دستور کار قرار داد به نوعی که هر آنچه صادر کردیم، با ایجاد محدودیت برای نظام پولی و بانکی جهانی، دست ایران را بست به نوعی که میلیارد ها دلار از پول های ایران در بانک های جهانی بلوکه شد تا در حالی که کشور پولداری هستیم، با فشار های شدیدی رو به رو شویم. اما این بحران را نیز پشت سرگذاشتیم و ارز هر آنچه را صادر می کنیم، به کشور وارد می کنیم که برای اثبات این ادعا کافی است بدانیم میزان طلب ارزی ایران تغییری نکرده در حالی که میزان صادرات رشد چشمگیری داشته است.

مس جایگزین نفت

از آنجا که اقتصای تک محصولی وابسته به نفت همواره برای کشورمان بحران آفرین بود و مدیریت تولید و صادرات نفت برای دشمنان بسادگی امکان پذیر بود، اقتصاد را به سوی دیگر بخش ها هدایت کردیم که یکی از مهمترین آنها، معادن بود و البته مس یک سروگردن بالاتر از دیگر صنایع قرار داشت.

بیشتر بخوانید:

سرمایه گذاری در مس

از هنگامی که رهبر انقلاب بر فعال کردن دیگر بخش های اقتصادی به ویژه معادن تاکید کردند، صنعت مس در پیشانی این سیاستگذاری درخشید و امروز پس از گذشت مدتها، با دست پر در عرصه مس فعالیت می کنیم و در سال ۱۴۰۳ که بر جهش تولید تاکید شده، شرکت ملی صنایع مس ایران با تمام توان به این عرصه ورود کرده به نوعی که همایش سرمایه گذاری و توسعه استان کرمان در دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته برگزار و پنل تخصصی «زنجیره مس» در این همایش فعال شد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در این پنل، با اشاره به فرصت های سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی مس گفت: واژه سرمایه گذاری پرتکرارترین واژه در ادبیات توسعه دنیاست، چرا که موضوع سرمایه گذاری یک اصل به شمار می رود.

سرمایه گذاری شرط پیشرفت

حسین مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه برای قدم گذاشتن در مسیر پیشرفت باید برای موضوع سرمایه گذاری اهمیت بسیاری قائل شد گفت: رشد تولید با ارتقای بهره وری بر اساس ظرفیت های موجود همراه با کارآمدی و بهره گیری از روش های نوآورانه حاصل می شود. مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران سرمایه گذاری را لازمه رشد تولید و حلقه مفقوده اشتغال برشمرد و گفت: به منظور تسهیل در امر سرمایه گذاری و رفع موانع موجود در این مسیر، ایجاد شورای عالی سرمایه گذاری به ریاست مسئولان عالی رتبه کشوری باید به عنوان یک اولویت در دستورکار قرار گیرد.

درک توجه به مس

اگرچه کشورمان ظرفیت های بسیاری دارد و رتبه هفتم جهانی را در ذخایر و منابع جهان داریم، اما بدرستی از آن ها بهره نگرفته ایم. مدرس خیابانی به تشریح دلایل این بی توجهی پرداخت و علت عدم توجه به اهمیت سرمایه گذاری را غفلت از منابع سرشار خدادی کشورمان دانست و گفت: با استفاده درست از منابع طبیعی که موهبت الهی است، می توان ثروت آفرینی و اشتغال زایی کرد و از این طریق رفاه مردم را به ارمغان آورد.

صادرات و ارزآوری

نکته بسیار مهمی که با آن رو به رو هستیم، مشکل ارزآوری است. اگر بدنبال ارزآوری و مدیریت بازار ارز کشور هستیم، باید به اندازه ای تولید کنیم که نیاز داخل تامین و اضافه تولید به خارج از کشور صادر شود که خوشبختانه اقدامات موثری برداشته شده به نوعی که مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در رابطه با اهمیت صادرات محصولات صنعت مس و تاثیر بسزای آن در ارزآور برای کشور گفت: در سال ۱۴۰۰، میزان صادرات شرکت ملی صنایع مس ایران یک میلیارد و ششصد میلیون دلار بوده است، اما درحال حاضر این میزن به ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است.

توسعه برای ارزآوری

هنگامی که سال ۱۴۰۳ با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده، باید تولید از حالت رشد به جهش برسد که برای تحقق این مهم، به توسعه طرح های تولیدی نیاز داریم که البته صنعت مس از این مقوله جدا نیست، به همین دلیل مدرس خیابانی از تکمیل طرح های توسعه ای به عنوان یکی از مهمترین راهبرد های شرکت ملی صنایع مس ایران یاد کرد و گفت: برای اجرای طرح های توسعه ١۵ میلیارد دلار منابع ارزی نیاز است که از این میزان، ۵.۶ میلیارد دلار مربوط به پروژه های درحال اجراست. بنابر این ملاحظه می شود که اگر بتوانیم صادرات خوبی در زمینه محصولات مسی داشته باشیم، می توانیم ارز ناشی از آن را برای زیرساخت ها هزینه کنیم.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

6767097_804
5041537
همچنین بخوانید
آخرین اخبار