May 2024 09 / پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
پرداخت بیش از ۸۷۰۰۰ وام فرزندآوری نشان می‌دهد
کد خبر: ۴۱۲۷۶۷
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
0
بانک صادرات ایران با پرداخت بیش از ۸۷۰۰۰ وام فرزندآوری، نقش برجسته ای در مدیریت بحران سالمندی ایفا کرده است.

مدیریت بحران سالمندی با تسهیلات بانک صادرات ایران

امروزه مدیریت بخش‌های گوناگون کشور با چالش جدی رو به رو است. گرانی و تورم که ریشه در سومدیریت، ضعف نظارت و بی توجهی به شرایط دارد، هر گونه تصمیم گیری را برای مردم سخت کرده و باعث می‌شود مردم در تصمیم گیری‌های مسوولان مشارکت نداشته باشند.

بحران اقتصادی

شرایط بد اقتصادی باعث بحران‌های جدی در عرصه‌های گوناگون شده که یکی از مهمترین و جدی‌ترین آنها، بحران سالمندی است، بحرانی که ریشه در بی توجهی به ازدواج و فرزند آوری دارد. مدتهاست باور "هر آنکس که دندان دهد، نان دهد" از ذهن مردم خداحافظی کرده، زیرا مردم با واقعیت وحشتناک بحران‌های پس از ازدواج و فرزندآوری رو به رو هستند.

آمار وحشتناک طلاق

برای آنکه تاثیرات بحران اقتصادی بر ازدواج و فرزندآوری را بررسی کنیم، کافی است به آمار وحشتناک طلاق توجه کنیم. سازمان ثبت احوال آماری اعلام کرده که نشان می‌دهد نسبت طلاق به ازدواج حدود یک‌سوم است. یعنی از هر سه ازدواج یک مورد به طلاق منتهی شده است. نکته جالب توجه بالا بودن نسبت طلاق به ازدواج در استان‌های خراسان‌رضوی و قم است که استان‌های مذهبی به شمار می‌روند. آماری که نشان می‌دهد جایگاه مذهبی و زیارتی بودن نیز عامل موثری در جلوگیری از روند رو به رشد طلاق نیست. بدتر اینکه روند کاهش ازدواج بیش از روند افزایش طلاق بوده، عددی که زنگ خطر را بیشتر بصدا در می‌آورد.

کاهش فرزندآوری و بحران سالمندی

درصد کاهش ازدواج بیش از درصد افزایش طلاق، زنگ خطری برای سلامت جامعه از جمله فرزندآوری است. طبعا عوامل متعددی در کاهش ازدواج موثر بوده که بحران اقتصادی کشور یکی از عوامل است. بدون شک مشکلات اقتصادی مانند بیکاری، اشتغال ناقص یا اشتغال با درآمد اندک در مقابل هزینه‌های سرسام‌آور زندگی در شهر‌ها مانند مسکن، اقلام خوراکی و پوشاک در دهه اخیر سبب سخت‌تر شدن ازدواج و تشکیل خانواده و فرزندآوری شده است. از طرف دیگر کاهش رشد جمعیت به کمبود نیروی جوان و سقوط به سالمندی منجر می‌شود که البته خطری مضاعف برای کشور به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید:

تسهیلات تکلیفی

برای مدیریت این مهم، مجلس شورای اسلامی بانک‌ها را مکلف به پرداخت تسهیلات کرده و، چون بهره بانکی چالش تسهیلات گیری است، تسهیلات تکلیفی با بهره ناچیز تعیین شده تا انگیزه‌ای برای ازدواج و فرزندآوری شود. اگرچه قانون بانک‌ها را مکلف به پرداخت تسهیلات کرده، اما بسیاری از بانک‌ها همکاری لازم را ندارند و برخی دیگر به اندازه‌ای انجام وظیفه می‌کنند، که سایه انتقاد از سرشان کوتاه شود. این در حالی است که هرچقدر بانک‌ها از انجام این تکلیف قانونی کوتاهی کنند، بی توجهی نه تنها به قانون بلکه با جایگاه مردم را نشان داده اند.

تسهیلات پردازی بانک صادرات

یکی از بانک‌هایی که در زمینه تسهیلات پردازی با قدرت ورود کرده، بانک صادرات ایران است. این بانک از پرداخت انواع تسهیلات خبرداده و اعلام کرده که پرداخت انواع وام قرض‌الحسنه در بخش‌های ازدواج و تهیه جهیزیه، فرزندآوری، مشاغل خانگی، ودیعه مسکن، درمان، ستاد دیه و سایر وام‌های ضروری و مشارکت در بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، مشارکت مدنی در نهضت ملی مسکن، ودیعه مسکن اقدام ملی مسکن، ساخت و خرید مسکن ایثارگران، خدمات حمایتی کشاورزی و پشتیبانی از اقدامات شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی، از اقدامات مهم بانک صادرات ایران در راستای پرداخت تسهیلات تکلیفی و حمایتی بوده که در قالب عقود قرض‌الحسنه، مشارکت مدنی، مضاربه، سلف، فروش اقساطی، جعاله و مرابحه در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

مدیریت بحران سالمندی

بی شک مهمترین بحرانی که با آن دست به گریان هستیم، بحران سالمندی است که ریشه در بی رغبتی به ازدواج و فرزندآوری دارد. مجلس شورای اسلامی وام ازدواج و فرزندآوری را برای بانک‌ها تکلیف کرده که بانک صادرات ایران با پرداخت بیش از ۸۷ هزار فقره وام قرض‌الحسنه فرزندآوری در سال ۱۴۰۲، از طرح ملی جوانی جمعیت حمایت کرد. پرداخت وام قرض‌الحسنه فرزندآوری در راستای همراهی و حمایت از طرح ملی جوانی جمعیت توسط این بانک در سال گذشته نیز ادامه یافت و ۸۷ هزار و ۳۱۰ خانواده در کشور از بیش از ۵۴ هزار و ۷۷۶ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه این بانک بهره‌مند شدند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: