
به گزارش پول نیوز ، این درحالیاست که به دلیل اهمیت بسیار زیاد ثبت و معرفی ارقام جدید گیاهی و نظارت بر تولید بذر و نهال استاندارد و به تبع آن لزوم استقلال این مؤسسه از سایر زیرمجموعههای تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی، قانونگذار پیشتر در بند (ج) ماده ۶ قانون ثبت ارقام گیاهی و کنترل و گواهی بذر و نهال مصوب سال ۱۳۸۲ ردیف اختصاصی برای این مؤسسۀ مهم و حاکمیتی پیشبینی نموده است. همچنین اقدام در جهت حذف ردیف اختصاصی مؤسسۀ مذکور برخلاف بند ۴ بخشنامه بودجه ۱۴۰۱ (موضوع ابلاغیه شماره ۷۵۸۱۴ مورخ ۱۹/۷/۱۴۰۰ ریاست محترم جمهور (با موضوع تغییر ساختار بودجه و تأمین مالی اقتصاد است که در آن صراحتاً تأکید گردیده که “در بند ردیفهای بودجهای ذیل دستگاههای اصلی به آنچه که قانون پایه دارد محدود شود و تدوین لایحۀ بودجه و تعیین ردیفهای بودجهای بر پایۀ برنامۀ دستگاههای اصلی و دستگاههای مندرج در قوانین پایه خواهد بود”.
باید توجه کرد آیندۀ تأمین غذای کشور در گرو مدیریت هوشمندانۀ مؤسسات تحقیقاتی و توجه ویژه و توسعۀ کارایی آنهاست. مباحثی همچون ثبت و معرفی ارقام گیاهی (که بسیار حیاتی و در تمام کشورهای پیشرفتۀ دنیا کاملاً حاکمیتی است)، استانداردسازی بذر و نهال (بهعنوان مهمترین نهادۀ تولید محصولات کشاورزی)، واکسن، علوم دامی و تولید گوشت در کشور، شیلات و آبزیان، ثبت کود و نقشههای خاک، امور فنی و مهندسی کشاورزی، و بیوتکنولوژی کشاورزی و باغبانی در تأمین غذای مردم نقش بسزایی داشته و دارند. اولین و بدیهیترین و شاید مهمترین اشکال حذف ردیف بودجۀ مؤسسات تحقیقاتی ناظر به این موارد، قطع استقلال و توان تصمیمگیری بهرهور و کارآ در این مؤسسات است، که تبعات آن کاملاً روشن است.
امید میرود که این رویه توسط سازمان برنامه، یا در فرآیند قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی اصلاح شود.





آژانس خلاقیت کوانتا