به گزارش پول نیوز ،
دبیر انجمن قطعه سازان با تاکید بر اینکه روش محاسبه مواد اولیه با روش فوق کاملا غیر منطقی است، گفت: مواد اولیه که از خود کشور تهیه می شود نباید با نرخ دلار به شرکت های ایرانی فروخته شود و این روش محاسبه غیر منطقی است. با این کار دلار جایگزین ریال شده است و عملا فواید خودکفایی زیر سوال میرود.
او با بیان اینکه قانون قیمت گذاری مواد اولیه بر اساس نرخ ارز طرفداران خاص خود را دارد، گفت: طرفداران این قانون قاچاق مواد اولیه را بهانه اصلی قیمت گذاری بر اساس نرخ جهانی می دانند. طرفدران این قانون میگویند اگر جز این روش اجرا شود، به دلیل قیمت پایین این مواد، قاچاق به مشکل بزرگی بدل میشود و دلالان آن را صادر و یا در بازار داخل عرضه میکنند.
بیگلو در خصوص راهکاری برای کاهش قیمت خودرو و مواد اولیه، گفت: باید سیستمی طراحی شود که اگر اثبات شود تولیدکننده واقعی است و به مواد اولیه نیاز دارد، باید مواد اولیه کالا مورد نظر به آنها به اندازه نیاز فروخته میشود.
به گفته دبیر انجمن قطعه سازان، در حال حاضر قیمت گذاری مواد اولیه بر اساس نرخ دلار و قیمت جهانی است.
حالا همانطور که عنوان شد نرخ ارز حرف اول را در بازار میزند. اگر نرخ ارز روند صعودی داشته باشد قیمت خودرو نیز هم پای آن افزایشی میشود و اگر نرخ ارز کاهشی شود بازار نیز روند نزولی به خود میگیرد. به این ترتیب قیمتها در بازار خودرو به نرخ ارز گره خورده است و بهنظر میرسد هیچ برنامهریزی و دستورالعملی جز کاهشی شدن نرخ ارز نتواند قیمتها را در بازار خودرو کاهشی کند.