به گزارش پول نیوز ،
مبلغ مقرری بیمه بیکاری چقدر است؟
مقرری بیمه بیکاری تا کی ادامه دارد؟
بیمه بیکاری سه ماهه با توجه به شرایط به وجود آمده در پی شیوه ویروس کرونا بدون نیاز به مراجعه حضوری و صرفا با تایید درخواست ارائه شده در سامانه بیمه بیکاری پرداخت خواهد شد. آنطور که در دستورالعمل بیمه بیکاری کرونا آمده، ادامه پرداخت مقرری به مشمولان بیمه بیکاری در ماههای بعد نیاز به مراجعه حضوری و طی کردن مراحل معمول دارد. مدت زمان پرداخت مقرری بر اساس قانون بیمه بیکاری رابطه مستقیمی با سابقه پرداخت حق بیمه دارد. کسانی که بین شش ماه تا دو سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، میتوانند در صورت بیکار شدن تا شش ماه مقرری از سازمان تامین اجتماعی دریافت کنند. این مدت زمان در صورتی که متاهل باشید یا تکفل کسی بر عهده شما باشد، دو برابر شده و به یک سال میرسد.
کسانی که بین دو تا ۱۰ سال سابقه پیداخت حق بیمه دارند، در صورت بیکار شدند حداکثر به مدت یک سال میتوانند از مققری بیمه بیکاری استفاده کنند. این مدت زمان در صورت تاهل به ۱۸ ماه یعنی یک سال و نیم میرسد. در صورت داشتن سابقه پرداخت حق بیمه به مدت ۱۰ تا ۱۵ سال، مدت پرداخت مقرری برای مجردها ۱۸ ماه معادل یک سال و نیم برای متاهلها ۲۶ ماه معادل دو سال و دو ماه خواهد بود.
آنهایی که سابقهشان در پرداخت حق بیمه بیشتر از ۱۵ سال است، در صورت بیکار شدن تا ۲۶ ماه برای مجردها و تا ۳۶ ماه برای متاهلها مقرری دریافت خواهند کرد. در صورتی که سابقه پرداخت حق بیمه به بیش از ۲۰ سال برسد، این ارقام به ترتیب ۳۶ و ۵۰ ماه محاسبه خواهند شد. باید توجه داشته باشید، کسانی که در زمان بیکار شدن، دارای حداقل ۵۵ سال سن باشند، جزو موارد استثنا بوده و با هر سابقه پرداخت حق بیمه، در صورت دارا بودن شرایط میتوانند تا رسیدن به سن بازنشستگی تحت پوشش بیمه بیکاری باقی بمانند.
سابقه پرداخت حق بیمه |
مدت دریافت مقرری بیکاری |
|
مجردها |
متاهلها |
|
از شش ماه تا ۲۴ ماه |
شش ماه |
۱۲ ماه |
از ۲۵ ماه تا ۱۲۰ ماه |
۱۲ ماه |
۱۸ ماه |
از ۱۲۱ ماه تا ۱۸۰ ماه |
۱۸ ماه |
۲۶ ماه |
از ۱۸۱ ماه تا ۲۴۰ ماه |
۲۶ ماه |
۳۶ ماه |
از ۲۴۱ ماه به بالا |
۳۶ ماه |
۵۰ ماه |
برای ثبت نام بیمه بیکاری کرونا چه مدارکی لازم است؟
بر اساس قانون بیمه بیکاری، برای ثبت نام باید مدارکی از جمله کارت ملی، دفترچه بیمه، کپی مدرک تحصیلی و چهار قطعه عکس به همراه داشته باشید. کارگرانی که بعد از اتمام قرارداد اخراج شدهاند، اصل و کپی قرارداد یک سال آخر و اصل و کپی نامه عدم نیاز را باید برای ثبت نام بیمه بیکاری ارائه کنند. مدارک مورد نیاز برای کارگرانی که در حین قرارداد اخراج شدهاند، اصل و کپی نامه عدم نیاز، اصل و کپی اولین دادخواست و اصل و کپی همه آرای مراجع حل اختلاف عنوان شده است. با توجه به اینکه وزارت کار در پی کاهش تشریفات برای ثبت نام بیمه بیکاری است، احتمال دارد بر اساس دستورالعمل جدید، نیازی به مراجعه حضوری و ارائه مدارک نباشد.
مقرری بیمه بیکاری تحت چه شرایطی پرداخت میشود؟
کارگرانی که بر اساس قراردادهایی با مدت معین مشغول به کار هستند، اگر قبل از پایان مدت قرارداد از محل کارشان اخراج شوند، درست مثل کارگران دائمی باید از کارفرمایشان شکایت کنند و همان مراحل را طی کنند. علاوه بر این، کسانی که بعد از پایان مدت قرارداد اخراج میشوند، در صورتی که حداقل یک سال در آخرین کارگاه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند میتاونند درخواست بیمه بیکاری بدهند. این موضوع چند مورد استثنا دارد؛ کارگرانی که شغلشان ماهیت غیردائمی مثل پروژهها، فعالیتهای عمرانی و امثال آن است و در پایان کار، قرارداد یا تمام شدن بخشی از کار به عنوان عدم نیاز بیکار میشوند، مشمول بیمه بیکاری نخواهند بود.
باید توجه داشته باشید که بر اساس قانون بیمه بیکاری، در صورتی که دوباره مشغول به کار شوید، دیگر مشمول دریافت مقرری نخواهید بود. در صورتی که اشتغال خود را در زمان دریافت مقرری پنهان کنید، مشمول جریمه خواهید شد و باید کل مبالغ دریافتی را به اداره کار برگردانید. مدت زمانی که شما تحت پوشش این بیمه قرار میگیرید و مقرری دریافت میکنید، جزو سابقه پرداخت حق بیمه به حساب خواهد آمد. برای مثال اگر دو سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته و باشید و شش ماه مشمول دریافت مقرری شناخته شوید، در مجموع سابقه پرداخت شما به دو سال و نیم خواهد رسید.