به گزارش پول نیوز ، می دانیم که سالهاست درگیر تهدید و تحریم هستیم و استکبار جهانی با تمام توان و به هر شکل ممکن، موانع بی شماری پیش پای کشورمان ایجاد کرده است. اگرچه این موانع به سیاست خارجی نسبت داده می شود، اما واقعیت انکار ناپذیر کمکاری، کارشکنی، سومدیریت و بحران آفرینی های داخلی است که به اشکال گوناگون پیش پای حرکت کشور قرار گرفته است.
واقعیت این است که همه چیز داریم اما در بکارگیری مناسب آنها ناتوانیم. از بازی های سیاسی تا رویکردهای جناحی و از سومدیریت ها تا فشارهای نمایندگان مجلس برای گرفتن امتیاز و ریل گذاری برای پیروزی دور بعد انتخابات، بحران های جدی برای کشور رقم زده است.
برای آنکه بتوانیم موانع پیش رو را پشت سربگذاریم، باید هر آنچه به مردم ما نمی دهند، خودمان تولید کنیم که برای تحقق این مهم، با ایجاد زیرساخت ها و پروژه های جدید نیاز داریم. بدین منظور و به صورت مستمر با سیاست کلنگ زنی رو به رو هستیم، کلنگ هایی که بر زمین می زنیم، پروژه تعریف می کنیم و بخشی از اعتبارات را به آن اختصاص می دهیم، اما هرگز به پایان نمی رسانیم. نتیجه این سیاست اشتباه، وجود ۷۳ هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود است که از مرحله کلنگ زنی تا پیشرفت 80 درصدی داشته و به صورت نیمه کاره رها شده است.
این تعداد پروژه آنقدر اعتبار نیاز دارد که بنابر اعتراف دولتمردان، تکمیل آنها 100 سال طول می کشد، این در حالی است که نباید پروژه جدید تعریف شود و تمامی اعتبارات صرف پروژه های موجود شود. فاجعه پروژه های نیمه کار به اندازه ای جدی است که دولت چهاردهم بر تکمیل پروژه های نیمه کاره متمرکز شده و از استانها درخواست کرده لیست پروژهها، میزان پیشرفت و اعتبار لازم را به وزارت خانههای مربوطه اعلام کنند تا با جمعآوری اطلاعات این حوزه، با توجه به انبوهی از پروژههای نیمه تمام، مدیران و دستگاههای ذیربط به سمت تعریف پروژه جدید نروند و اولویت با تکمیل پروژههای نیمه تمام باشد.
یکی از سازمانهایی که نقش اساسی در تعریف پروژه های زیر ساختی با هدف تامین نیازهای کشور دارد، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) است که در سال 1346 با هدف تسریع در توسعه صنعتی کشور راه اندازی شد، سازمانی که از آن سال تاکنون بازوی توانمند دولت و اصلیترین نیروی محرک توسعه صنعتی کشور، فعالیتهای ارزشمندی را در توسعه صنعت این کشور انجام داده است. ایدرو پروژه های بسیاری را تکمیل کرده و پروژه هایی نیز در دست تکمیل دارد که بر تعیین تکلیف و نهایی کردن آنها تاکید دارد.
ایدرو با هدف سازماندهی پروژه های نیمه کاره، برگزاری سلسله نشستهای «کنترل پروژه و چابکسازی اجرای کار» را در دستور کار قرار داده که برای تسریع در بهرهبرداری کامل از فاز ۱۴ پارس جنوبی، نشستی با حضور اعضای هیات عامل سازمان، مدیران کنسرسیوم، تیمهای فنی و واحدهای پشتیبان برگزار می کند.
در این نشست، آخرین وضعیت پیشرفت عملیات در پالایشگاه خشکی، سکوهای دریایی، تامین و نصب تجهیزات کلیدی و آثار بهثمرنشستن بخشهایی از پروژه – از جمله راهاندازی خطوط شیرینسازی گاز و افزایش ظرفیت تولید – به صورت دقیق مورد بررسی قرار گرفت.
رییس هیات عامل ایدرو در این نشست با اشاره به جایگاه راهبردی فاز ۱۴ در سبد گاز کشور و نقش آن در تقویت تابآوری انرژی، افزایش صادرات و تامین خوراک صنایع پاییندستی گفت: فاز ۱۴ تنها یک پروژه صنعتی نیست، یک نماد توان مهندسی و مدیریتی کشور است. فرشاد مقیمی تاکید کرد: باید با یک مدل مدیریت پروژه چابک، پاسخگو و نتیجهمحور آن را به الگویی برای سایر طرحهای ملی تبدیل کنیم.
وی با تاکید بر ضرورت رصد لحظهای پیشرفت کار و تصمیمگیری مبتنی بر داده افزود: هر جلسه کنترل پروژه باید به چند تصمیم عملیاتی و قابل پیگیری ختم شود.
مقیمی افزود: با هماهنگی ایجادشده میان کنسرسیوم، کارفرما و پیمانکاران اجرایی، امکان افزایش انعطاف در برنامهریزی، بازتخصیص منابع و تمرکز بر نقاط بحرانی پروژه فراهم شده است.





آژانس خلاقیت کوانتا