به گزارش پول نیوز ، به نقل از سنا، حجتاله صیدی در هفتمین دوره جشنواره بورس و رسانه با تبریک هفته بازار سرمایه گفت: رسانهها جایگاه ویژهای در بازار سرمایه دارند.
وی افزود: برگزاری رویدادهایی مانند جایزه شفافیت نیز با هدف دیده شدن تلاش فعالان این بازار انجام میشود.
صیدی تاکید کرد: شفافیت مهمترین ویژگی یک بازار کارا است و ماموریت بازار سرمایه، تسهیل تشکیل سرمایه است و این امر زمانی محقق میشود که حقوق سهامداران حفظ شود و سرمایهگذار انگیزه حضور در بازار را داشته باشد.
او اضافه کرد: بازار سرمایه کارا لزوماً به معنای عملکرد بهتر شرکتها نیست، بلکه به معنای انتشار صحیح و اثرگذار اطلاعات است.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تحولات حوزه اطلاعرسانی نسبت به گذشته تصریح کرد: امروز به برکت فناوری اطلاعات و تلاش اصحاب رسانه، دسترسی به اطلاعات بهصورت لحظهای امکانپذیر شده است، اما همچنان با مسئله «عدم تقارن اطلاعاتی» بهویژه در بُعد محتوایی مواجه هستیم؛ موضوعی که فعالان بازار را دچار چالش میکند.
وی ادامه داد: در تصمیمگیری سرمایهگذاران، علاوه بر خود واقعیت یک رویداد، نوع روایت آن و درکی که در ذهن مخاطب ایجاد میکند نیز مؤثر است. گاهی یک خبر، بهظاهر خوب است اما اثر آن قبلاً در بازار منعکس شده و انتظارات تغییر کرده است.
رییس سازمان بورس و اوراق گفت: عدم تقارن اطلاعاتی فقط به زمان دسترسی به خبر محدود نمیشود، بلکه به نوع بیان، ادبیات، دقت در ارقام و شیوه انتقال محتوا نیز مرتبط است؛ چه در خبر نوشتاری، چه صوتی و چه تصویری. حتی یک واژه میتواند ادراک مخاطب را تغییر دهد و منجر به سود یا زیان سهامداران شود.
صیدی با اشاره به مسئولیت مشترک فرستنده و دریافتکننده خبر افزود: رسانه باید دقیق، شفاف و بیطرف باشد و مخاطب نیز با تفکر و تحلیل، اطلاعات را ارزیابی کند. در غیر این صورت، ثروت بهواسطه اخبار نادرست یا برداشت غلط، بین گروهها جابهجا میشود.
او با تاکید بر لزوم همکاری نهاد ناظر و رسانهها برای کاهش عدم تقارن اطلاعاتی تصریح کرد: ارتقای کارایی بازار، حتی به میزان اندک، هدف همه بازارهای جهان است و نقش اصحاب رسانه در این مسیر، بسیار مهم و تأثیرگذار است.
بیشتر بخوانید: رییس سازمان بورس: وزیر اقتصاد حامی بیقید و شرط بازار سرمایه است
صیدی در بخش دیگری از صحبتهایش با ذکر خاطراتی از گذشته اضافه کرد: زمانی که بورس در خیابان سعدی بود صورتهای مالی با ۳ تا ۴ ماه تاخیر به دست سرمایه گذاران می رسید اما امروز به مدد پیشرفت تکنولوژی اطلاعات به صورت لحظهای به دست سهامداران میرسد.
رییس سازمان بورس و اوراق در پایان از رسانهها خواست برای قدم گذاشتن در بازاری منصفانه و شفاف تلاش کنند تا ضمن افزایش اعتماد در بورس شاهد کاهش عدم تقارن اطلاعاتی باشیم.





آژانس خلاقیت کوانتا