به گزارش پول نیوز ، تامین امنیت، رفاه، آموزش، شغل و آسایش مردم بر عهده دولت و نهادهای عمومی غیر دولتی است که قانون وظیفه هر کدام را مشخص کرده است. اما مشکل اینجاست که بسیاری از دستگاهها و نهادها دچار موازی کاری هستند و بدتر از آن، معضل بروکراسی اداری و کاغذ بازی است. دستگاهها و نهادهایی که اعتبار و توجیه لازم برای خرید انواع ملزومات را دارند، اما بدلیل محدودیتهایی که قانون وضع کرده، ناچار به انجام مکاتبات متعدد و زمانبر هستند.
این معضل حتی در بین قوای سه گانه نیز وجود دارد و قوای مقننه و قضاییه می بایست مکاتبات بین قوه ای داشته باشند تا نسبت به خرید نیازهای خود اقدام کنند. مکاتبه بین دستگاههای عمومی غیر دولتی همچون شهرداری ها جدی تر است. شهرداری ها نمی توانند به صورت مستقل برای خرید با دیگر کشورها مکاتبه کنند و می بایست پروسه ای طولانی برای خرید طی کنند.
یکی از جدی ترین پروسه های شهرداری ها، خرید وسایل حمل و نقل عمومی و خدمات شهری است. از ثبت سفارش تا نقل و انتقال ارز و از واردات تا ترخیص و شماره گذاری خودرو در بسیاری موارد به اندازه زمانبر و مشکل آفرین است که بارها شاهد بحران های ناشی از این بروکراسی برای شهروندان بوده ایم.
شهرداری ارومیه با اشراف به این معضل، با منطقه آزاد ماکو وارد مذاکره شده تا از ظرفیت منطقه آزاد ماکو برای خرید ماشین آلات و تامین نیازهای مرکز استان آذربایجان غربی بهره بگیرد. نگاه هوشمندانه شهردار ارومیه باعث شده تا به رایزنی با منطقه آزاد ماکو بپردازد که با پاسخ مثبت و همراهی این منطقه رو به رو شد. در نهایت با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو و شهردار ارومیه، تفاهمنامهای به منظور خرید و نوسازی گسترده ناوگان ماشینآلات و خودروهای خدمات شهری ارومیه با پلاک منطقه آزاد ماکو امضا شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در حاشیه امضای این تفاهم نامه با اشاره به ظرفیتهای قانونی منطقه آزاد برای واردات خودروهای خدماتی و عمومی گفت: آمادهایم کل ناوگان حمل و نقل عمومی استان را با پلاک منطقه آزاد نوسازی کنیم و با استفاده از این ظرفیت، خدمات شهری را ارتقا دهیم.
شهردار ارومیه نیز با اشاره به فرسودگی ماشینآلات موجود شهرداری گفت: با حمایت استاندار و همکاری منطقه آزاد ماکو، نوسازی ناوگان به زودی آغاز میشود و امیدواریم با این اقدام، کیفیت و سطح خدمات به شهروندان افزایش یابد.
اظهارات شهردار ارومیه حکایت از فرسودگی ماشین آلات دارد که این فرسودگی تبعات سنگینی در پی خواهد داشت. بی شک هزینه تعمیرات خودروهای فرسوده بسیار سنگین است و می توان با هزینه تعمیرات، نسبت به خرید خودرو نو اقدام کرد. نکته دیگر اینکه اعزام خودروهای معیوب به تعمیرگاه باعث می شود خودروها برای مدت طولانی از خدمات رسانی دور بمانند که خدمات رسانی به شهروندان را دچار اختلال می کند، گزینه سوم آلودگی ناشی از خودروهای فرسوده است که سلامت شهروندان را هدف می گیرد و گزینه چهارم زشتی خودروهای فرسوده است که چهره شهر را خراب می کند.
این تفاهمنامه، علاوه بر نوسازی ناوگان، بهینهسازی تجهیزات و استفاده از ظرفیتهای مناطق آزاد، ارتقای خدمات شهری را هدف قرار داده و نویدبخش تحولی گسترده در حوزه خدمات شهری ارومیه است.