به گزارش پول نیوز ، فکرش را بکنید گواهی مهمی را با هزار امید به خارج بفرستید و آنوقت، در بین راه آسیب ببیند یا به هر دلیلی به دست گیرنده نرسد. حتی تصورش هم وحشتناک است؛ حالا میخواهد این گواهی پاسپورت باشد، مدارک پزشکی، قرارداد و مجوز کاری، مدرک تحصیلی، چک یا هر اسناد و مدارک دیگری از ایندست. تهیۀ دوبارۀ آنها هم کلی دردسر و دوندگی دارد و گاه اصلاً غیرممکن است.
برای همین هم باید در فرستادن اینگونه اوراق، حساسیت و دقت زیادی به خرج دهیم. در این مطلب توضیح میدهیم که چگونه میتوان ارسال مدارک به خارج از کشور بهصورت امن را ارسال کرد، از مدتزمان و هزینۀ آن حرف میزنیم و در پایان به معیارهای مهم در انتخاب یک شرکت مناسب میپردازیم.
روشهای ارسال مدارک به خارج از کشور
بگذارید ابتدا به این سؤال اساسی بپردازیم که به چه شیوهای میتوان مدارک و اسناد مهم را به کشورهای دیگر ارسال کرد. باید گفت که بهترین روش برای این کار، استفاده از پست بینالمللی است؛ زیرا از سرعت و امنیت بالایی برخوردار است و در عین حال هزینۀ مناسب و بهصرفهای دارد.
شرکتهای پست بینالمللی برای ارسال چنین مرسولههایی، سرویسهای مختلفی ارائه میدهند و همین، یکی از تفاوتهای اساسی آنها به شمار میآید. باید نوع بسته و شرایط خود را بسنجید و ببینید کدامیک از این خدمات، نیازهای شما را پوشش میدهند و شما را از تحویل سالم و بموقع بسته مطمئن میسازند.
یکی از این تمایزها و سرویسها به روشهایی برمیگردد که هریک از آنها برای جابهجایی مرسوله پیش پایتان میگذارند و بهتر است با تمامی آنها آشنا باشید. در ادامه انواع این روشها را بررسی میکنیم.
تحویل درب به درب
هیچ روشی راحتتر از خدمات درببهدرب (Door to Door یا DTD) نیست. در این روش، بسته را در محل از شما تحویل میگیرند و دقیقاً در آدرس تعیینشده به گیرنده تحویل میدهند.
تمامی مراحل انتقال، از دریافت مجوز خروج کالا تا ترخیص آن از گمرک و رساندنش به مقصد، همگی توسط خود شرکت حمل و نقل انجام میشود و اطمینان خواهید داشت که بسته به دست طرف موردنظرتان میرسد.
تحویل فرودگاه به درب
در سرویس فرودگاه به درب (Airport to Door یا ATD)، خودتان مرسوله را به فرودگاه میبرید و پست، آن را به آدرس گیرنده تحویل میدهد. درواقع، در این شیوه امور اداری و گمرکی مثل اخذ مجوز خروج بار و ترخیص آن در فرودگاه مقصد، به عهدۀ شرکت نیست.
خدمات ATD در مقایسه با نوع درب به درب، چالشیتر و وقتگیرتر است؛ بااینحال به علت هزینۀ کمتر و اقتصادیتر، بسیاری افراد استفاده از آن را ترجیح میدهند.
تحویل درب به فرودگاه
در تحویل درب به فرودگاه (Door to Airport یا DTA)، شرکتها مرسوله را در محل از فرستنده دریافت میکنند و کارهای مربوط به مجوزهای خروج و ارسال آن را خود انجام میدهند. اما دیگر امور گمرکی و تحویل به گیرنده با آنها نیست.
تحویل فرودگاه به فرودگاه
تحویل فرودگاه به فرودگاه (Airport to Airport یا ATA) هم که دیگر روندی مشخص دارد: محموله در فرودگاه از فرستنده دریافت و به فرودگاه مقصد منتقل میشود. در اینجا دیگر خود دوستان فرستنده و گیرنده باید پیگیر دریافت مجوزهای خروج بار، انجام امور گمرکی و تحویل آن باشند.
آیا هر سند و مدرکی را میتوان به خارج ارسال کرد؟
مدرک تحصیلی و شغلی، مجوز و قرارداد کاری، نامۀ انحصار وراثت، گواهی و نتایج آزمایشهای پزشکی، نامه، چک و هر سند و برگۀ مهم دیگری را میتوان با پست بینالمللی به کشورهای دیگر فرستاد و محدودیتی در نوع مدرک وجود ندارد.
البته بعضی کشورها دراینباره قوانین خاص خود را دارند و شرکت پستی که بلدِ کار باشد، در چنین شرایطی میتواند راهکار مناسبی به شما پیشنهاد دهد.
در این بین باید در جریان این دو نکته هم باشید:
- اینکه هر بستۀ پستی فقط میتواند شامل دو مدرک اصلی مثل پاسپورت باشد؛
- وزن بسته هر مقداری میتواند باشد، اما بستههایی که بیش از دو کیلوگرم هستند دیگر شامل تعرفۀ اوراق نمیشوند و هزینۀ ارسالشان افزایش مییابد.
هزینۀ ارسال مدرک به خارج از کشور چقدر است؟
هزینۀ پست مدارک به عوامل مختلفی مانند وزن بسته، آدرس مقصد، نوع بیمه و روش ارسال آن بستگی دارد. هر شرکتی با توجه به کیفیت خدمات و همچنین سرویسهایی که ارائه میدهد، ممکن است تعرفههای متفاوتی هم داشته باشد. بعد از انتخاب شرکت موردنظرتان میتوانید با ارائۀ جزئیات دقیقتر، از آنها استعلام قیمت بگیرید.
چقدر طول میکشد تا بسته به مقصد برسد؟
در تعیین زمان ارسال مدرک به خارج از کشور هم نمیتوان بازۀ مشخصی را اعلام کرد. نقطۀ مبدأ و مقصد و همچنین مسافت بین آن دو، در مدتزمان ارسال مدارک تأثیر دارد. گاهی مسیر مستقیم و نزدیک است و انتقال بار سریع انجام میشود. گاهی هم مسیر غیرمستقیم و طولانی است و رسیدن آن، زمان میبرد. دراینباره هم میتوانید از شرکت انتخابی خود پرسوجو کند.
کدام شرکت برای ارسال مدارک ما به خارج مناسب است؟
اما برسیم به اینکه به سراغ کدام شرکت باید رفت. در بررسی و سنجش شرکتهایی که خدمات پستالمللی ارائه میدهند، معیارهای مختلفی اثرگذار هستند. مسلماً یک شرکت مناسب:
- شما را در انتخاب شیوۀ ارسال، محدود نمیکند؛
- بسته به شرایط، بهترین راهکار را پیش پایتان میگذارد؛
- مقصد موردنظرتان را پوشش میدهد؛
- در اعلام هزینه، شفاف و منصف عمل میکند؛
- در کوتاهترین زمان ممکن بسته را به مقصد میرساند؛
- و بیمۀ مناسبی را به مرسوله اختصاص میدهد.
برای مثال، پست اسپیدکس را در نظر بگیرید؛ سالها تجربه باعث شده است که این مجموعه از تمامی دغدغهها و نیازهای کاربران آگاه باشد و برای برآوردن این انتظارات، خدمات و سرویسهای کاملی ارائه دهد. ما به شعارمان یعنی «برای تحویل به دنیا آمدهایم» پایبندیم و با برخورداری از شبکۀ گستردهای در سطح جهان، میتوانید بار خود را به سریعترین، دقیقترین و مقرونبهصرفهترین حالت ممکن به اقصی نقاط جهان بفرستید.
در پایان، پیشنهاد میکنیم که اگر پرسش یا ابهام دیگری دربارۀ ارسال اسناد و مدارک به خارج در ذهن دارید، با پست اسپیدکس تماس بگیرید و از مشاورۀ تخصصیشان بهره ببرید.