به گزارش پول نیوز، جام جم : پس از طرح شايعات 2 ساله مبني بر بركناري، استيضاح و بازنشستگي محمد رحمتي تنها وزير بازمانده از كابينه هشتم سرانجام وزير راه و ترابري جاي خود را به معاون اقتصادي خود داد تا سال آخر كابينه نهم، همچون كابينه هشتم با حضور وزير دوم در ساختمان شهيد دادمان همراه شود.
شباهت اين تغيير در دولت هشتم و نهم در منظر ديگر، يعني حضور وزير جديد در سمت مرتبط نكته اي بود كه باعث شد حميد بهبهاني، وزير راه و ترابري از روزهاي آغازين، اشراف كاملي به مسائل حوزه داشته باشد و كار جدي خود را از زمان سرپرستي در وزارتخانه راه و ترابري شروع كند.
حضور سرزده در طرح هاي وزارت راه و ترابري و سركشي به طرح هاي نيمه تمام حوزه ترابري از جمله اقداماتي بود كه در دوره 3 ماهه سرپرستي از سوي بهبهاني استارت خورد و باعث شد اين شبهه پديد آيد كه وي با اين اقدامات به دنبال تثبيت جايگاه خود در وزارت راه و ترابري است اما استمرار بازديدهاي سرزده و چهره شدن وزير راه و ترابري جديد نزد مردم پس از مدتي اين پرسش را در ذهن عامه مردم پديد آورد كه سرانجام اين بازديدها و سركشي ها به واقع چه تاثير عملي و جدي اي در اين حوزه به دنبال خواهد داشت.
اين پرسش اساسي پس از گذشت 3 ماه و اندي از حضور بهبهاني در كرسي وزارت، هم اكنون موضوعي است كه در ذهن افكار عمومي چالش ساز شده است.
گفتگو با بهبهاني درباره بازديدهاي سرزده و اقدامات وي در مدت حضورش در وزارت راه و ترابري مي تواند جذاب و خواندني باشد.
آقاي وزير! پس از حضور چند ماهه در كسوت وزارت، برداشت جنابعالي از چالش ها و مسائل حوزه راه و ترابري چه تغييري كرده است و نسبت به گذشته كه در سمت معاون اقتصادي وزارتخانه فعاليت مي كرديد، مسائل را چگونه مي بينيد؟
پس از راي اعتماد و وزارت، بيشتر از گذشته تيزبين شده ام و تمام نكات را مي بينم و الان موضوعاتي را مشاهده مي كنم كه شايد كمتر ديده مي شد. پس از وزارت متوجه شدم حتي در برخي طرح ها مسوولان و مجريان خيلي نكاتي را كه مي توانند ببينند، نمي خواهند ببينند.
بر اين اساس با يك برنامه كاري طولاني، هر روز مي كوشم در كنار مديريت، بازديدهايي از طرح ها داشته باشم و در ادامه با سركشي، روند فعاليت ها و پيشرفت نسبت به گذشته را بازرسي كنم تا اثرات ايجاد شده را دريابم.
هدف از انجام بازديدهاي سرزده و سركشي هاي موردي چيست؟ آيا اين بازرسي ها براي تثبيت موقعيت كاري وزير راه انجام مي شود يا هدف ديگري در وراي اين موضوع وجود دارد؟
ابتدا بايد عرض كنم كه من هرچه بيشتر تثبيت شوم، تعهدم نسبت به خدا، كشور و مردم بيشتر خواهد شد. از همين رو اگر به ابتداي فعاليت من در وزارت راه نگاهي بيندازيد و مقايسه اي با شرايط كنوني داشته باشيد، متوجه مي شويد ابتدا هر سه هفته يكبار از طرح ها بازديد مي كردم اما طي هفته هاي اخير در هر هفته چند بازديد استاني انجام مي دهم و حتي بيشتر از ابتداي كارم در اين سمت ، بر سر طرح ها حاضر مي شوم و در كنار خودم خبرنگاران را هم به عنوان چشم مردم همراه خود دارم تا مردم هم از وضعيت كارها خبردار شوند.
به طور كلي هدف اصلي بازديدهاي موردي از طرح ها بر 4 محور اصلي استوار است كه موضوع حمايت از طرح ها، اختصاص بودجه مناسب، بررسي روند زماني طرح ها و بحث كيفي آنها سرفصل هاي اين بازديدهاست كه بنا دارم با انجام اين بازديدها، اجراي آنها را تسريع كنم.
با اين اوصاف، ماحصل بازديدهاي انجام شده چه دستاوردي دارد و فكر مي كنيد عمده ترين علت تاخير طرح هاي راه و ترابري چه نكته اي است؟
در بازديدهاي انجام شده بوضوح مشاهده مي شود برخي طرح ها كمبود اعتبار دارند و برخي ديگر نيازمند حمايت هستند. بعلاوه، در اين بازديدها دريافتم برخي طرح ها فقط نيازمند تشويق و پشتيباني از سوي وزارتخانه است كه با حضور در اين طرح ها چنين هدفي محقق مي شود.
از سوي ديگر ، در اين فعاليت مديران استاني هم متوجه مي شوند كه چشمي مراقب آنهاست و فعاليت هايشان ديده مي شود و صرفا بازديدها تك موردي نيست.
چند درصد اهداف موردنظر در اين سفرها محقق شده است؟
خيلي از اهداف مورد نظر من در سفرهاي استاني و بازديدهاي سرزده محقق شده است، چرا كه من تنها به يك حوزه فكر نمي كنم و در آن واحد يادم هست كه سيستم مديريت فرودگاه بايد اصلاح شود و تغيير بيابد. مي دانم كه سيستم راهآهن بايد بهترين سرويس را بدهد. يادم هست طرح تهران شمال، راه آهن اصفهان شيراز و كرمان زاهدان هم بايد فعال شود.
به خاطر دارم مطالعه راهآهن و بزرگراه ساري به رشت بايد به پيمان گذاشته شود و همزمان همه اين موضوعات را در نظر مي گيرم.
آيا فكر نمي كنيد كه بايد گاهي هم در كنار بازديدها، زماني را براي بررسي وضعيت طرح ها و اطلاعات كسب شده در تهران پشت ميز و در اتاق كاري خود بگذرانيد.
پس از بازديدهاي ابتدايي، بايد بازديدهاي مجددي هم انجام شود كه متوجه شوم چه ميزان از اقدامات تذكر داده شده به اجرا رسيده است.
من از 6 صبح تا 12 شب كار مي كنم و اگر بخواهم تمام وقت در اتاق كاري خود باشم كه نمي شود.
پس از حضور جنابعالي به عنوان وزير راه وترابري، شاهد تغييرات در رده هاي مديريتي وزارت راه بوده ايم. دليل اين تغييرات پر سرعت چه بوده است؟
تغييرات در وزارت راه به آهستگي انجام شد؛ چون چند محور در حوزه وزارتي از ديدگاه من مطرح است. در گام اول، كاهش هزينه ها و بهينه سازي مصرف منابع مالي مدنظر قرار دارد تا مديريت هزينه اعمال شود.
در گام دوم، سرعت عمل و خريد زمان، رويكرد مهمي است كه در كنار گام سوم يعني كيفيت بايد در مديريت اعمال شود. بر اين اساس مديراني كه با چنين شاخصه هايي كار كردند توانستند همراه من گام بردارند و ماندگار شوند.
اشكال اصلي وزارت راه در حال حاضر بافت سنتي و مديريت سنتي در اين حوزه است كه باعث شده همان كاري را امروز انجام دهند كه 60 سال پيش انجام مي دادند.
حضور وزارتي من در سال نوآوري و شكوفايي نكته مثبتي است كه باعث شده تغييرات و نوآوري در اين حوزه را راحت تر انجام داده و تغييرات سريعي انجام دهم و اين موضوع را نهادينه كنم كه در وزارت راه اگر يك تومان پول داده مي شود انتظار 10 تومان بهره وري داريم و نمي خواهيم 10 تومان بدهيم تا يك تومان بهره وري داشته باشيم و زمان لازم را هم در عين حال كاهش بدهيم، چرا كه خود زمان هم جزيي از بهره وري است.
بخصوص در طرح هاي عمراني كه اگر زمان را بخوبي مديريت نكنيم و طبق قرارداد انجام فعاليت نكنيم، بايد در ادامه حتما تعديل بدهيم كه اين موضوع قيمت طرح را بالا مي برد.
بد نيست بدانيد طبق محاسبات انجام شده در وزارت راه و ترابري، هم اكنون در طرح هاي تكميل شده وزارت راه و ترابري 48 درصد هزينه هاي اضافه تعديل داده شده و به اين دليل است كه طرح ها در زمان مقرر انجام نمي شود و همين تاخير در كنار تورم باعث افزايش هزينه هاي طرح تا 48 درصد مي شود.
منظور شما از واژه «اين موضوع» همان پرداخت هزينه هاي اضافي و زيان اقتصادي بر كشور است؟
اين هزينه ها به مفهوم زيان نيست، اما مي توان اين گونه تعبير كرد. طرحي كه در زمان مقرر مي تواند با هزينه 100 ميليارد تمام شود با تاخير با 145 ميليارد تمام مي شود كه اين 45 ميليارد هزينه هاي تعديل است.
با توجه به مشكلات اعتباري كه در گفته هايتان به آن اشاره داشتيد، چه راهكاري براي رفع موانع بودجه اي در مديريت خود مدنظر داريد؟
حضور نمايندگان و دعوت از آنها براي حضور در سفرهاي استاني و بازديد از طرح هاي راه و ترابري باعث شده است نمايندگان وارد گود شوند و ببينند چقدر يك طرح هزينه دارد. اگر نمايندگان نيايند و به چشم خود نبينند نمي توانند مدافع بودجه عمراني راه و ترابري باشند؛ چون با حضور رئيس جمهور كه تحصيلكرده بخش حمل و نقل هستند مشكلي براي اختصاص بودجه مناسب به راه و ترابري نداريم. فقط مي ماند مجلس كه بايد براي آنها توضيح داده شود. از همين رو بايد با نمايندگان درخصوص اعتباردهي مناسب گفتگو شود تا بودجه هاي ارائه شده را حذف نكنند.
امسال چه ميزان درخواست اعتبار خواهيد داشت؟
امسال بودجه خوبي اختصاص داده خواهد شد. در اين خصوص دولت حدود 2.5 درصد افزايش بودجه را در نظر گرفته، ولي ما به دنبال آن هستيم كه اين بودجه را بيشتر افزايش دهيم؛ چراكه با وجود 375 طرح ناتمام در حوزه راه و ترابري بيش از 12 هزار ميليارد تومان بودجه احتياج داريم.
اين در حالي است كه طي سال جاري كل بودجه راه و ترابري 3 هزار ميليارد تومان بوده است كه با تعديل حدود 3.7 هزار ميليارد تومان خواهد شد و اين افزايش 2.5 درصدي حتي تعديل طرح ها را هم پوشش نخواهد داد.
از محل صرفه جويي مصرف سوخت چه ميزان اعتبار تاكنون اختصاص يافته است؟
از محل 6 هزار ميليارد تومان اعلام شده در سال قبل 1600 ميليارد تومان بودجه اختصاص يافت و باقي هم داده نمي شود. حدود 70 درصد از 1600 ميليارد تومان قرار شده است ابلاغ شود كه تاكنون در 2 بخش 20 درصدي ابلاغ شده و سومين مرحله هم 29 درصد ابلاغ شده است كه در مجموع 69 درصد از همان 70 درصد ابلاغي بودجه 1600 ميليارد توماني داده شده است.
در بخش حمل و نقل هوايي مهم ترين اقداماتي كه مدنظر داريد، چه موضوعاتي است؟
بحث تامين ناوگان مورد نياز در حمل و نقل هوايي مهم ترين مساله اي است كه هم اكنون در پي آن هستيم. توجه به توليد هواپيماي ساخت داخل و استفاده از هواپيماي ايران 140 در مسيرهاي كوتاه يكي از موضوعاتي است كه مدنظر است و بر اين اساس در نظر داريم تا با ورود تعداد بيشتر هواپيماهاي ايران 140 و در آينده هواپيماي آنتونوف 148 در 2 نوع 80 نفره و 100 نفره و يك مدل هواپيماي 200 نفره توپولوف مسيرهاي پروازي در فرودگاه هايي كه غيرعملياتي هستند را افزايش دهيم و بتوانيم حتي مسيرهاي جديدي ميان شهرها و استان هاي كشور ايجاد كنيم.
در بخش ريلي چه اهدافي را دنبال مي كنيد و اولويت هاي كاري اين بخش را چه موضوعي مي دانيد؟
در كنار توسعه فعاليت هاي ريلي و ايجاد زيرساخت هاي ريلي در مسيرهايي كه هنوز به شبكه ريلي متصل نشده اند ، طرح برقي كردن خطوط پرمسافر را مورد نظر داريم، چراكه بايد هدف سند چشم انداز 1404 كشور در اين بخش را محقق كنيم و به عنوان كشور اول ريلي منطقه مطرح شويم و 25 هزار كيلومتر مسير ريلي را ايجاد كنيم.
آقاي وزير درخصوص امنيت جاده اي كشور سردار رويانيان، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي كشور اعتقاد دارند كه جاده هاي كشور استاندارد لازم را ندارند اما جنابعالي موضوع را از زاويه ديگري تحليل مي كنيد و در اين باره حتي ايشان را به يك مناظره تلويزيوني دعوت كرده، اما در ادامه اين موضوع را يك شوخي تلقي كرديد. در اين خصوص كمي توضيح مي فرماييد؟
سردار رويانيان و من يك دوستي 20 ساله داريم و ايشان در اين خصوص سر به سر ما گذاشته اند و موضوع مناظره موضوع جدي نبود.
پس از حضور شما در وزارت راه تعدادي از مديران همكار جنابعالي در دوره فعاليت شما در شهرداري تهران با شما همكار شدند كه باعث شد مباحثي مطرح شود. در اين خصوص توضيح مي فرماييد؟
در تغييرات و حضور مديران جديد، طي حضور من در وزارت راه بنده تنها 2 مدير را همراه خود آورده ام كه يكي از آنها آقاي هاشمي بود كه به عنوان قائم مقام وزارت راه فعال شده اند و ديگري آقاي اسعدي. اگر در يك وزارتخانه 100 هزار نفري 2 نفر را من با خود آورده باشم، ايرادي دارد؟
با توجه به اين كه پست قائم مقامي در وزارت راه سابقه نداشته است ، شرح وظايف قائم مقام چيست؟
شرح وظايف قائم مقام مشخص است و مشكلي در اين خصوص وجود ندارد.
با وجود اتفاقات گذشته و حال وزارت راه، به نظر شما اين وزارتخانه، وزارتخانه اي سياسي است يا اقتصادي؟
با توجه به فعاليت هايي كه در حال انجام است و همه آن را مي بينند، وزارت راه، وزارت كار و فعاليت است.