به گزارش پول نیوز ، از هنگامی که بار هزینه های کشور را بر دوش اقتصاد تک محصولی گذاشتیم، برای مدت کوتاهی خوشحال بودیم، زیرا نفت می فروختیم و هر آنچه می خواستیم، می خریدیم. اما از وقتی که در جنگ نابرابر اقتصادی با سلاح تحریم تهدید شدیم و ضربه های مهلکی بر پیکره اقتصادمان وارد آمد، تازه متوجه شدیم که اقتصاد تک محصولی چقدر می تواند زیان آور و بحران آفرین باشد. در نتیجه تصمیم گرفتیم بخشهای دیگر اقتصاد را فعال کنیم که رهبر انقلاب از معادن به عنوان یکی از مهمترین گزینه های اقتصاد یاد کردند.
از هنگامی که رهبر انقلاب معادن را جایگزین مناسبی برای نفت توصیف کردند، توجه جدی به معادن در دستور کار قرار گرفت و اکتشاف و استخراج معادن با تمام توان به مرحله اجرا درآمد.
یکی از مهمترین معادن کشور که ظرفیت بالایی برای اقتصاد کشور رقم زد، معادن مس بود. توجه به معادن مس و اکتشاف و استخراج تا بدانجا پیش رفت که رتبه پنجم جهان را در مس بدست آوردیم و این در حالی است که اکتشاف در لایه های بالای زمین صورت می گیرد و هنوز به لایه پایین تر نرفته ایم.
تعدد و پراکندگی معادن مس در سراسر کشور به اندازه ای شد که مس اهمیت ویژه ای پیدا کرد و برای مدیریت این همه معادن پراکنده، شرکت ملی صنایع مس ایران تاسیس شد تا مدیریت مس در ایران را بر عهده بگیرد. در نتیجه هماهنگی های پیش آمده، شکوفایی در مس به اوج رسید به نوعی که شرکت ملی صنایع مس ایران همه ماهه می تواند بیلان عملکرد ارایه دهد.
شرکت ملی صنایع مس ایران در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۴ موفقیت های بزرگی را کسب کرد، در حالی که چالش های ناشی از ناترازی انرژی و قطع برق، گریبان صنایع به ویژه صنعت مس را گرفته است.
درآمدهای عملیاتی شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۱۴۰۴، روندی صعودی و چشمگیر داشته و عملکرد این شرکت نشان از جایگاه مستحکم فملی در بازارهای داخلی و بین المللی را دارد.
رشد و رکورد شکنی شرکت ملی صنایع مس ایران در حالی صورت گرفته که شاهد آغاز زودهنگام محدودیتهای ناشی از ناترازی انرژی در کشور بوده ایم. آمارهای قطعی فروش شرکت ملی صنایع مس ایران حکایت از ان دارد که فروش مس تا پایان اردیبهشت ماه به ۳۱ هزار میلیارد تومان رسیده، رقمی که در مقایسه با ۲۱ هزار میلیارد تومان فروش ثبتشده در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۴۶ درصدی را نشان می دهد.
یکی از مزیت های شرکت ملی صنایع مس ایران، فاصله گرفتن از خام فروشی است و تنوع محصولات باعث شده تا فروش شرکت به صورت سبدی و مجموعه ای از محصولات صورت بگیرد. در سبد فروش شرکت ملی صنایع مس ایران، کاتد همچنان نقش محوری و راهبردی دارد به نوعی که در دو ماهه نخست امسال، در مجموع ۳۲هزار و۹۶۰ تن کاتد در بازار داخل و خارج به فروش رسیده که این میزان وزن حدود ۷۶ درصدی از کل فروش ۳۱ هزار میلیارد تومانی را به خود اختصاص داده است.
نکته مهمتر اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران، نیاز داخل را تامین کرده و در ۲ ماهه نخست سال جاری، بیش از ۲۴ هزار تن کاتد در بورس کالا عرضه کرده که سهمی معادل ۵۸ درصد کل فروش شرکت را شامل میشود.
شرکت ملی صنایع مس ایران تولیدی بیش از نیاز داخل داشته و بقیه محصولات خود را به دیگر کشورها صادر کرده که آن نیز رقم چشمگیری است به نوعی که عملکرد صادراتی شرکت در این بازه زمانی دو ماهه ابتدای سال جاری قابل توجه است و مجموع فروش صادراتی فملی تا پایان اردیبهشت ماه به ۶ هزار ۳۴۸ میلیارد تومان رسیده، عددی معنادار که نشان از حضور مؤثر شرکت در بازارهای بینالمللی دارد. این میزان صادرات آن هم در شرایطی که تحریم ها باعث شده بخش قابل توجهی از ارز صادراتی کشور در بانکهای جهان بلوکه شود و در فروش نفت نیز چالش داشته باشیم، تثبیت موقعیت ایران در بازارهای جهانی را رقم می زند و افزایش ارزآوری برای کشور را بدنبال خواهد داشت که، یکی از محورهای راهبردی و بلندمدت این شرکت به شمار میرود.
با توجه به جایگاه استراتژیک فلز مس در اقتصاد جهان و نقش کلیدی آن در آینده بدون کربن، برنامهریزیها در شرکت ملی صنایع مس ایران بهگونهای صورت گرفته که این مجموعه بتواند سهم حداکثری از این فرصت تاریخی داشته باشد.
یکی از مهمترین اتفافاتی که در جهان شاهد هستیم، برند سازی است و توسعه صادرات صنعت مس ایران باعث شده تا فملی برندی معتبر در صنعت مس جهان باشد، اما برای حفظ این جایگاه، باید صادرات مس به موقع صورت بگیرد و ایران در وفای به عهد پیشتاز باشد. بی شک تداوم روند مثبت فروش، ثبات نرخ محصولات و مدیریت هدفمند در حوزه صادرات، آیندهای روشن و رو به رشد را برای فملی رقم خواهد زد. این مسیر با تکیه بر برنامهریزیهای دقیق مدیریتی مبتنی بر ظرفیتهای واقعی شرکت، حمایت سهامداران، و تعهد کمنظیر کارکنان سختکوش شرکت ملی صنایع مس ایران دنبال میشود.