به گزارش پول نیوز ، اقتصاد همچون زنجیر، یک چرخه جامع است و در صورتی به رونق می رسد که حلقه های این زنجیر بخوبی کنار یکدیگر قرار گیرند. چنانچه این حلقه ها دچار تک روی شوند و از همکاری و هماهنگی فاصله بگیرند، هارمونی اقتصادی به صدایی دلخراش تبدیل می شود که جامعه مخاطب را آزرده می کند.
یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی، صنعت خودروسازی است. هر خودرو به طور متوسط از 30 هزار قطعه تشکیل شده که هر کدام از این قطعات کنار یکدیگر نباشند یا به موقع تامین نشوند، تولید خودرو شکل نخواهد گرفت. اما این تنها بخشی از ماجرای خودرو است و شرایط بسیار متفاوت است.
خودرو در حالی که مزیت های بسیاری دارد، معایب بسیاری نیز دارد. هزینه هایی که خودرو به اقتصاد کشور تحمیل می کند، بحران آفرین است. یکی از جدی ترین هزینه های خودرو، هزینه مصرف سوخت، روغن موتور و سرویس های دوره ای است. اگر چه این هزینه ها در قالب استاندارد خودرو تعریف شده و خودرو ساز مشخص کرده در چه بازه زمانی انجام شود، اما بستگی به سلیقه خریدار خودرو دارد و در بسیاری موارد استانداردهای تعریف شده از سوی خودروساز رعایت نمی شود.
مهمترین چالشی که اقتصاد را تهدید می کند، مصرف سوخت و آلودگی هواست، دو گزینه ای که در کنار یکدیگر سلامت جامعه را تهدید می کنند. هر چقدر مصرف سوخت بیشتر باشد، آلودگی هوا بیشتر می شود و این دو گزینه همچون دو لبه یک قیچی، اقتصاد و سلامت جامعه را تهدید می کند.
اما مدتهاست روشهای دیگری برای جلوگیری از این چالش تعریف شده که یکی از آنها، جایگزین کردن گاز با بنزین و گازوییل است، رویکردی که در بسیاری از خودروها شاهد هستیم. در حالی که یک باک بنزین با سهمیه دولتی 100 هزار تومان هزینه دارد، پرکردن یک سیلندر گاز خودرو یک دهم این مبلغ می شود، مهمتر آنکه میزان آلایندگی گاز نیز یک دهم بنزین است. از سوی دیگر کشور ما بر بستر گاز آرمیده و دومین کشور دارنده ذخایر گاز در جهان هستیم. همچنین انتقال گاز به جایگاه ها به وسیله لوله صورت می گیرد در حالی که انتقال بنزین به وسیله تریلی هاست که آن نیز علاوه بر تهدیدهای جانی، هزینه های مالی را نیز بدنبال دارد.
با وجود این همه مزایا و استقبال مردم از خودروهای گاز سوز، گازسوز کردن خودروها در شرکتهای خودروساز با جدیت دنبال نمی شود که این مساله ریشه در مشکلات مالی شرکتهای خودروساز دارد. اگرچه بخشی از قطعات سیستم گازسوز در داخل کشور تولید می شود، اما همچنان بخشی از این قطعات از دیگر کشورها وارد می شود که در شرایط کنونی تحریم ها، تامین آنها زمانبر و چالش آفرین است.
از همه اینها مهمتر، گازسوز کردن خودروهای عمومی است. در حالی میزان گازسوز کردن خودروهای شخصی بیش از خودروهای عمومی است که فعال بودن خودروهای عمومی دهها برابر خودروهای شخصی است. با توجه به جمیع این موارد، گازسوز کردن خودروها نیازمند همکاری و همراهی بین دستگاهی است و نکته مهمتر آنکه کدامیک باید برای نهادینه کردن گازسوز کردن خودروها، پا پیش بگذارد.
گروه خودروسازی سایپا با درک درست از تمامی شرایط موجود و تاثیراتی که گازسوز کردن خودروها بر اقتصاد و سلامت کشور می گذارد، با شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران وارد مذاکره شد که این مذاکرات به نتیجه رسید و برای اجرایی کردن مذاکرات صورت گرفته، در مراسمی با حضور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران و مدیرعامل شرکت زامیاد، قرارداد تولید ۳۰ هزار دستگاه کامیونت دوگانهسوز زامیاد امضا شد.
ضرورت تبدیل خودروها
در ابتدا مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با یادآوری اینکه در سالهای گذشته بیش از ۴ میلیون خودرو به دوگانهسوز تبدیل شده گفت: ظرفیت عرضه روزانه گاز طبیعی فشرده (CNG) در کشور به حدود ۳۵ میلیون مترمکعب رسیده است.
کرامت ویسکرمی با اشاره به کاهش مصرف سی ان جی از ۲۴ میلیون مترمکعب در سالهای گذشته به حدود ۱۶ میلیون مترمکعب در فروردین ماه ۱۴۰۴، تاکید کرد که برای افزایش مصرف CNG، لازم است خودروهای تکسوز به دوگانهسوز تبدیل شوند.وی از رشد روزانه مصرف بنزین به حدود ۱۲۹ میلیون لیتر خبر داد و گفت: توسعه خودروهای دوگانهسوز و تبدیل وانتها به این سیستم، میتواند این روند را کنترل کند.
مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی از انعقاد قرارداد تولید ۳۰ هزار وانت دوگانهسوز با مبلغ ۱۸.۵ میلیون دلار خبر داد و گفت: این مبلغ از محل صرفهجویی در مصرف بنزین تامین مالی میشود که رفع مشکلات تامین نقدینگی شرکتهای تبدیل کننده در سال گذشته، به افزایش سرعت تولید خودروهای دوگانهسوز در سال ۱۴۰۴ کمک کرده است. وی از تبدیل ۳۴۰ هزار خودرو تکسوز به دوگانهسوز خبر داد و گفت: برنامه تبدیل بیش از ۹۵۰ هزار خودرو در دستور کار است.
سهم چشمگیر زامیاد
هنگامی که از مدیریت و سومدیریت در کشور یاد می شود، تحولات تولید می تواند اهمیت نقش مدیریت را بخوبی نشان دهد. بی شک از هنگامی که علی شیخزاده سکان مدیریت گروه خودروسازی سایپا را بدست گرفت، علاوه بر افزایش تولید و تحویل خودروهای سایپا، رایزنی های گسترده ای با دیگر دستگاهها صورت گرفته که نمونه بارز آن، قرارداد زامیاد با شرکت پخش فراورده های نفتی است که مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به تشریح اهمیت این قرارداد پرداخت و گفت: زامیاد به عنوان یکی از شرکتهای پیشرو در زمینه تولید خودروهای تجاری دوگانه سوز، می تواند سهم بهسزایی در کاهش مصرف بنزین در کشور ایفا کند، کما اینکه در سال های گذشته نیز در این مورد نقش آفرینی کرده و به عنوان یکی از مجموعه های گروه خودروسازی سایپا طی 10 سال گذشته 49 درصد از تولیدات خود را به خودروهای دوگانه سوز تخصیص داده است.
شیخزاده با تمجید از عزم و اراده دو طرف برای امضای قرارداد تولید ۳۰ هزار دستگاه کامیونت دوگانهسوز زامیاد در بازه زمانی کوتاه مدت، تاکید کرد: دولت یا مراجع حاکمیتی باید مشوقهایی برای بنگاههای اقتصادی مرتبط در نظر بگیرند و آنها را به سمت تولید محصولاتی با کیفیت سوق دهند؛ موضوعی که ظرفیت آن در گروه سایپا وجود دارد.
افزایش ۶۴ درصدی دوگانهسوز
ذز اذامه مدیرعامل زامیاد از حمایت تیم مدیریتی گروه سایپا و شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران به منظور تسریع در فرآیند جاری سازی این قرارداد قدردانی کرد و گفت: این رویداد مهم علاوه بر اینکه برای شرکت زامیاد و گروه سایپا دستاوردهای مناسبی دارد، منافع آن برای تمامی ذینفعان از مصرفکننده تا مجموعه دولت را در برخواهد گرفت. داریوش گلمحمدی با تاکید بر اینکه زامیاد در سال جدید برنامه افزایش ۶۴ درصدی تولید خودروهای دوگانهسوز را در حوزه خودروهای تجاری سبک در نظر گرفته گفت: برای خروج از چالشهای پیشرو نیازمند ورود موتورهای دوگانهسوز به چرخه تولید محصولات شرکت زامیاد هستیم.