به گزارش پول نیوز ، اگرچه سالهاست در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و با انواع تهدیدها با ابزار تحریم دست به گریبان هستیم، اما تحریم ها بهانه ای شد تا با قدرت به سوی تولید و تامین نیازهای خود گام برداریم. البته نیازها بسیار گسترده است و نمی توان تمامی آنها را در داخل تولید و تامین کرد. نیازهای کشور به اشکال گوناگون دسته بندی شده که از نیازهای اساسی تا نیازهای لوکس تقسیم بندی می شود.
تنوع نیازها بستگی باعث شده تا آحاد جامعه به گروههای گوناگون تقسیم بندی شود. نیازهای دهک های حداقل بگیر متناسب با شرایطی است که ادامه زندگی را برای این قشر از مردم فراهم می کند و هر چقدر توان مالی افراد بیشتر می شود و قدرت خرید دهک ها بالاتر می رود، به همان نسبت نیازها لوکس تر می شود.
برخی از نیازهای کشور در قالب های متنوعی تعریف می شود که خودرو یکی از مهمترین آنهاست. در حالی که خودرو مهمترین وسیله حمل و نقل است، کالای لوکس نیز محسوب می شود. اگر مردم برای رسیدن از یک محل به محل دیگر به وسیله حمل و نقل نیاز دارند، به همان نسبت انتظار دارند خودرویی با کیفیت داشته باشند تا در آن آرامش و آسایش را تجربه کنند. از سوی دیگر خودرویی می خواهند که بتواند سرعت مورد انتظار مردم ولو سرعت غیر مجاز را داشته باشد و حتی حاضر هستند بابت آن سرعت جریمه بپردازند. با وجود تمام انتظاراتی که مردم از خودرو دارند، توقع دارند خودرو قیمت مناسبی داشته باشد تا برای خرید آن ناچار نباشند مبلغ زیادی بپردازند. اما این همه انتظار مردم نیست، بلکه توقع دارند به صورت مستمر شاهد تنوع خودروهایشان باشند. البته توقع مردم این است که به محض آنکه اراده کردند، به شرکتهای خودروساز مراجعه کرده و هر خودرویی را که تمایل دارند، تحویل بگیرند.
نکته بسیار مهمی که مردم را به خرید خودرو تشویق و ترغیب می کند، لذت فخر فروشی است، لذتی که باعث شده مردم پولهای کلانی بابت خرید خودرو بپردازند. این لذت به نفع خودروسازهایی تمام می شود که تبدیل به برند شده اند.
تمامی نکاتی که مطرح شد و تمام نکات مطرح نشده و باقیمانده، حق مردم است و نمی توان این حق را از مردم در گروههای گوناگون گرفت. تمامی این توقعات مردم باعث شده تا تولید خودرو در مسیر پیشرفت حرکت کند و خودروهایی با سرعت بیشتر، زیبایی، مصرف سوخت کمتر، امنیت و… تولید شود.
اگرچه داشتن خودروی با کیفیت، ارزان و متناسب با شرایط روز برای ایرانیان نیز یک حق مسلم است، اما شرایط تولید خودرو در کشور ایران با دیگر کشورها بسیار متفاوت است. جنگ اقتصادی و تحریم عرصه را بر خودروسازان داخلی تنگ کرده است. بی ارزش شدن روزافزون پول ملی و یکه تازی دلار باعث شده تا قیمت خودرو داخلی بالا برود. در شرایطی که دلار در مدت کوتاهی از 47 هزار تومان به 106 هزار تومان می رسد، افزایش قیمت خودرو که بسیاری از قطعات آن با دلار تامین می شود، امری اجتناب ناپذیر است.
با وجود تمامی چالشها، خودروسازان داخلی به ویژه گروه خودروسازی سایپا با قدرت در عرصه تولید خودرو ارزان و با کیفیت بسیار خوش درخشیده اند. گروه خودروسازی سایپا نه تنها به عملکرد خود در داخل اعتقاد کامل دارد، بلکه معتقد است که می تواند بازارهای جهانی نیز را تسخیر کند. سایپا برای اثبات این توانمندی، با عرضه جدیدترین محصولات و خدمات صادراتمحور خود، در هفتمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۵) حضور یافت.
نمایشگاه ایران اکسپو2025 از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت در نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار میشود و فرصتی برای معرفی ظرفیتهای صادراتی کشور به بازارهای جهانی فراهم میآورد.
گروه خودروسازی سایپا اعلام کرده با حضور شرکتهای زیرمجموعه خود از جمله پارسخودرو، زامیاد، سایپایدک، رادیاتور ایران و فنرسازی زر، جدیدترین محصولات خود را در این رویداد به نمایش میگذارد. سایپا خودروهایی نظیر شاهین پلاس، اطلس اتوماتیک، سهند اتوماتیک، پیکاپ راستفرمان به همراه قطعات صادراتی و خدمات پس از فروش تخصصی در حوزه بازارهای بینالمللی ارائه می کند.
آنچه گروه خودروسازی سایپا برای تشریح حضور خود در نمایشگاه ایران اکسپو2025 توصیف کرده، توسعه بازارهای صادراتی و گسترش تعاملات تجاری است که با تکیه بر ظرفیتهای فنی و کیفیت محصولات خود، برنامهریزی گستردهای برای معرفی توانمندیهای خود به هیاتهای تجاری و بازرگانان خارجی انجام داده و گام مهمی در مسیر تقویت صادرات غیرنفتی کشور برداشته است.
اینکه گروه خودروسازی سایپا نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵ را هدف قرار داده، بدین دلیل است که این نمایشگاه بزرگترین رویداد صادراتی ایران است که با حضور صنایع مختلف از جمله خودروسازی، صنایع غذایی، فولاد، پتروشیمی، مصالح ساختمانی، دارویی، فناوری اطلاعات، مهندسی تجهیزات و … برگزار میشود و با هدف ارتقای تجارت بینالمللی، زمینه معرفی و عرضه محصولات ایرانی به بازارهای جهانی را مهیا میکند.
گروه خودروسازی سایپا در روزهای برگزاری نمایشگاه از ساعت ۸ تا ۱۶ در سالن 35 توانمندیهای خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می دهد و آماده پاسخگویی به سوالات، تشریح اهداف، رفع نگرانی ها، بر طرف کردن سوتفاهم ها و توصیف توانمندها و ظرفیت های صادراتی است.