شهردار تهران با اعلام “تاکنون ۲ رام تراموا وارد کشور شده است و از شب ۲۲ بهمن تست این ۲ رام تراموا آغاز خواهد شد.”، مختصات این ترامواها را تشریح کرد.
علیرضا زاکانی با اشاره به توسعه خطوط متروی تهران گفت: قرارداد ساخت خط 8 و 9 و 10 تهران بسته شده است و فرایند ساخت این خطوط را آغاز کردهایم بهزودی نیز مقدمات ساخت خط 11 متروی تهران فراهم میشود.
شهردار تهران اظهار کرد: متروی تهران طی 25 سال گذشته 1184 رام واگن داشته است اما سال گذشته قرارداد واردات 1184 رام را با شرکتهای چینی منعقد کردیم که این رقم با کل 25 سال گذشته تهران برابری میکند، نخستین رام از این قطار بهزودی و در پایان بهمن ماه وارد کشور میشود و واردات آن دو رام دیگر تا خرداد ادامه دارد.
شهردار تهران تأکید کرد: ساخت هر کیلومتر متروی تهران 3000 میلیارد تومان هزینه دارد؛ بنابراین برای تکمیل سه خط 8، 9 و 10 به 450 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، به همین جهت بیش از 50 درصد از منابع شهرداری تهران را در بخش حملونقل و ترافیک خرج میکنیم.
زاکانی افزود: بهزودی نخستین خط تراموای تهران از پایانه شرق تا میدان آزادی آغاز به کار خواهد کرد. تاکنون دو رام تراموا وارد کشور شده است و شب 22 بهمن نیز این دو رام تراموا تست خواهند شد.
وی درباره تفاوتهای تراموا با دیگر وسایل حملونقل عمومی گفت: تراموا یکششم مترو هزینه دارد و دوسوم آن مسافر جابهجا میکند! شهرداری تهران مجوز احداث دو خط تراموا را از شورایعالی ترافیک اخذ کرده است.
شهردار تهران ادامه داد: در آغاز فعالیت و مدیریت شهری ششم تهران 1878 اتوبوس داشت که از این رقم 860 دستگاه آن در گردش بود. اکنون پایتخت 3300 اتوبوس دارد که 2300 دستگاه آن در گردش است و بهزودی با قراردادهای منعقدشده این رقم به 5500 اتوبوس میرسد.
زاکانی تأکید کرد: هفته آینده با حضور مقامات عالی از نخستین سری اتوبوسهای برقی تهران که شامل 186 دستگاه میشود رونمایی خواهد شد همچنین 1752 تاکسی برقی شاسیبلند نیز به خطوط حملونقل عمومی تهران اضافه خواهد شد.
وی گفت: امروز تنها 34 درصد از رفتوآمدهای درونشهری بهواسطه حملونقل عمومی انجام میشود. مجموعه مدیریت شهری بهدنبال آن است تا این رقم را به 70 درصد برساند که در این صورت بسیاری از معضلات تهران مانند آلودگی هوا حل خواهد شد.
وی همچنین یادآور شد: مطابق آمار 83 درصد آلودگی تهران مربوط به آلایندههای متحرک گازی است که از این رقم 37 درصد ناشی از خودروهای شخصی و 21 درصد مربوط به موتورسیکلتهاست. اگر زیرساختهای حملونقل عمومی تهران توسعه پیدا کند بخش مهمی از چالشهای مرتبط با آلودگی هوا حل خواهد شد.