2 بهمن 1403 - 22:04

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

جولان ادامه‌دار فیلترشکن‌ها در فضای مجازی / اینستاگرام و تلگرام؛ دلیل اصلی کاربران برای استفاده از فیلترشکن‌

به گزارش پول نیوز، هفته گذشته اعضای شورای عالی فضای مجازی با رفع فیلتر واتس‌اپ و گوگل‌پلی، فاز جدید رفع فیلترینگ را آغاز کردند؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که فیلترشکن‌ها همچنان در راس دانلود کاربران ایرانی قرار دارند.

یکی از کارشناسان فناوری اطلاعات درگفتگو با خبرنگار خبرداری اظهار کرد: دانلود فیلترشکن‌ها از اینترنت همچنان گزینه محبوب کاربران است و فروش وی‌پی‌ان نیز همچنان به قوت خود باقی است.

وی ادامه داد: باید برای استفاده از اینترنت فرهنگ‌سازی شود فیلتر سکوهای محبوب روش صحیح نیست، بلکه باید با فرهنگ سازی در مدارس و دانشگاه‌ها در راستای افزایش بصیرت دانشجویان فعالیت کرد و در عین حال به تقویت شبکه‌های اجتماعی داخلی نیز پرداخت.

این کارشناس با بیان اینکه متأسفانه فیلترینگ موقعیتی برای برخی افراد ایجاد کرده تا به فروش فیلترشکن و کسب درآمد بپردازند، اظهار کرد: قطعاً فروش فیلترشکن بدون برخی رانت‌ها و ارتباطات امکان پذیر نیست.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود رفع فیلترینگ برای دو پلتفرم همچنان از فروش فیلترشکن‌ها کاسته نشده است؟ گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اینستاگرام و تلگرام پر مخاطب ‌ترین شبکه‌ها اجتماعی کشور هستند و به همین دلیل تا وقتی که این دو همچنان فیلتر باشند؛ از فروش فیلترشکن‌ها کاسته نخواهد شد.

طی دو سال گذشته بارها و بیش از گذشته هشدار داده شده که استفاده از وی پی ان، آسیب‌پذیری دستگاه‌های کاربران به همراه دارد چون راه رخنه هکرها به دستگاه‌های الکترونیکی مانند گوشی آسان می‌شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود مردم تا جای ممکن از آنها استفاده نکنند. علاوه بر آلودگی دستگاه‌های الکترونیکی، افزایش حملات سایبری در سال‌های گذشته از جمله مسائل و نگرانی‌هایی است که به واسطه استفاده از فیلترشکن به وجود آمده است. مسئله ای که سبب شده عزم جدی برای مقابله با فیلترشکن‌ها و آسیب‌های آن شکل بگیرد.

زمانی که اینستاگرام در کشور شناخته شد، بسیاری از افراد که هنر یا سرمایه اندکی داشتند، با استفاده از بستری که این اپلیکیشن ایجاد می‌کرد، کسب و کار خود را آغاز کردند. اوج استفاده از اینستاگرام و فروش محصولات و خدمات در این بستر به زمان کرونا باز می‌گردد. آن زمان اینستاگرام از یک بستر سرگرمی صرف به فروشگاه‌های خرده فروشی کوچک تبدیل شد.

هر صفحه اینستاگرامی تبدیل شد به یک مغازه کوچک که اجازه می‌داد افراد آنطور که دوست دارند، محصول یا خدمتی که عرضه می‌کنند را به دیگران معرفی کرده و به فروش برسانند. لایوهای آموزشی، کلاس‌های گروهی و گروه‌های ورزشی حاصلی بود که اینستاگرام در دوران کرونا برای مردم داشت.

همچنین بخوانید  معاون وزیر ارتباطات: حکمرانی در فضای مجازی معادل فیلترینگ نیست

این سبک از زندگی باعث شد بسیاری از افرادی که سرمایه اولیه برای معرفی کسب و کار خود نداشتند، از این مسیر شرایطی را برای خود فراهم کنند. زیست مردم در این فضا شکل گرفت و البته مانند هر فناوری دیگری، اینستاگرام هم تیغ دولبه بود که در کنار ظرفیت‌های خود می‌توانست تهدیداتی داشته باشد. همین تهدیدها نیز منجر به مسدودسازی موقت این بستر شد.

با توجه به اتفاقاتی که رخ داده بود، در دولت گذشته مطالبه مردم برای رفع فیلتر اینستاگرام به آن شکل مطرح نشد و کارگروه مصادیق مجرمانه حتی با رفع فیلتر گوگل پلی نیز موافقت نکرد؛ به این شکل تلاش وزیر ارتباطات وقت برای این موضوع نیز بی‌نتیجه ماند.

با آغاز تبلیغات انتخابات دولت چهاردهم، اغلب نامزدها به مساله فیلترینگ و اینکه این سیاست شکست‌خورده است، اعتراض کردند. مسعود پزشکیان نیز یکی از موضوعات مهم در دولت خود را رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و پیام‌رسان‌های تلگرام و واتساپ اعلام و از روز نخست شکل‌گیری دولت با جدیت آن را دنبال کرد و به نتایجی نیز دست یافت؛ حالا با تلاش دولت واتساپ و گوگل‌پلی رفع فیلتر می‌شوند؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به محبوبیت تلگرام و اینستاگرام در ایران، کاربران خواهان رفع فیلتر از این دو پلتفرم هستند.

 

 

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

 تجدید پذیر
IMG_20250120_141538_432
همچنین بخوانید
آخرین اخبار