به گزارش پول نیوز، بیمه مهمترین ابزار مدیریت ریسک است، اما با کمال تاسف نفوذ ضریب بیمه در کشور بسیار پایین است. مردم اقبال لازم را به بیمه نشان نمی دهند و حاضر نمی شوند در مقابل حوادث با مبلغی جزیی حق بیمه در سال، بحران های احتمالی آینده را مدیریت کنند.
زندگی روی بحران
برای آنکه بدانیم تا چه اندازه با چالش جدی رو به رو هستیم، کافی است از موقعیت جغرافیایی کشور اطلاعات جزیی داشته باشیم. هر اتفاق پیش بینی نشده که باعث تضعیف یا نابودی توانمندیهای اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی مانند خسارات جانی و مالی، تخریب تأسیسات زیربنایی، منابع اقتصادی و زمینه های اشتغال جامعه را فراهم آورد، به عنوان سوانح طبیعی شناخته می شود. سیل، زلزله خشکسالی، پیشروی آب دریا، آتشفشان، لغزش زمین، طوفان و آفتهای طبیعی از جمله مصادیق بارز حوادث و سوانح هستند.
هشت گروه کلی حوادث
حوادث طبیعی در هشت گروه کلی سیل، زمین لزره و مخاطرات ناشی از آن، زمین لغزش، کویرزایی، آلودگی محیط، آفات و بیماری های نباتی، خشکسالی، طوفان و سوانح اتمسفری خلاصه می شود، حوادثی که باعث شده ایران جز ۱۰ کشور بلاخیز جهان باشد و سالانه بیش از ۲۹۰۰ نفر از مردم ایران در اثر این حوادث فوت کنند.
تاثیر حوادث بر زندگی میلیونها ایرانی
واقعیت های تهدید کننده بسیار جدی تر از اینهاست به نوعی که مدیرکل مبارزه و کنترل عوارض بلایای طبیعی وزارت بهداشت اعلام کرده حوادث غیر مترقبه هر سال زندگی یک میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی را تحت تاثیر قرار می دهد. علی اردلان از زلزله، سیل و خشکسالی به عنوان مهمترین حوادث غیر مترقبه در ایران یاد کرد و گفت: بر اساس میزان شدت و گستردگی آن، تعداد تلفات و آسیب دیدگان این حوادث در سال های مختلف، متفاوت است.
32 خطر طبیعی در ایران
آمارها حکایت از آن دارد که از میان ۴۳ مخاطره طبیعی ۳۲ مورد آن در کشور ما روی می دهد که باعث می شود سالانه ۱۱۰۰ میلیارد ریال صرف جبران خسارات ناشی از رویدادهای طبیعی در ایران شود. از آنجا که ایران روی گسل های بزرگ زلزله قرار دارد و همواره یک گوشه از کشور می لرزد، حدود ۱۵ درصد ایرانیان در معرض خطر وقوع زلزله هستند.
تهدید ناشی از بلایای طبیعی
این آمارها تنها گوشه ای از تهدید ناشی از بلایای طبیعی است و اگر بخواهیم تهدیدهای دیگر که ناشی از سهل انگاری یا بی توجهی مردم می شود را ترسیم کنیم، فاجعه بسیار بزرگتر از این حرفهاست. با وجود این مه چالش، جای تعجب و سوال دارد که چرا مردم برای مدیریت این همه مشکلات، از بیمه استفاده نمی کنند.
ضرورت آگهی بخشی
پاسخ این سوال را مدیرعامل بیمه کوثر به شفافیت داده است. ابوالفضل آقادادی در همایش فعالان و نقش آفرینان صنعت بیمه اصفهان، به تحلیل گسترش فرهنگ بیمه، افزایش ضریب نفوذ بیمه و رضایت مشتریان پرداخت. وی با تأکید بر ضرورت آموزش و آگاهی بخشی به آحاد مردم جامعه گفت: بسیاری از افراد نسبت به جزییات رشتهها و طرحهای بیمهای آگاهی لازم را ندارند و این مساله در زمان بروز حادثه مشکلات بسیاری را برای آنها به همراه خواهد داشت. مدیرعامل بیمه کوثر تاکید کرد: آموزش و آگاهی بخشی در جهت افزایش سهم از بازار، ضریب نفوذ و به طبع آن رضایتمندی مشتریان بسیار با اهمیت است.
آموزش از سنین کودکی
نکته بسیار مهمی که باید در نهادینه کردن بیمه نقش آفرین باشد، آموزش از سنین پایین و در قالب های گوناگون است. آقادادی در این رابطه با تاکید بر اینکه آموزش در سنین کودکی و نوجوانی اثر بخشی بیشتری دارد گفت: ترویج فرهنگ بیمهای باید از مدارس آغاز شود. مدیرعامل بیمه کوثر از تعریف زنگ بیمه به عنوان ابزاری کارآمد یاد کرد و گفت: بنابر برنامه ابلاغی از سوی بیمه مرکزی و سندیکای بیمهگران ایران در رابطه با زنگ بیمه، این امر امسال به همت شورای هماهنگی شرکتهای بیمه بازرگانی استان اصفهان و سرپرستی بیمه کوثر اصفهان اجرایی شد.
زنگ بیمه در اصفهان
از آنجا که همایش فعالان صنعت بیمه در استان اصفهان به میزبانی بیمه کوثر برگزار شده بود، مدیرعامل بیمه کوثر برای فرهنگسازی و نهادینه کردن بیمه از سنین کودکی، زنگ بیمه را در اصفهان بصدا درآورد. همچنین در این همایش از پیشکسوتان و فعالان صنعت بیمه و مدیران و نمایندگان منتخب شرکتهای بیمهای در استان تقدیر به عمل آمد.