به گزارش پول نیوز، مباحث اقتصادی در یک چرخه منطقی قابل بررسی است و چنانچه افزایش یا کاهش قیمت در یک یا چند کالا اتفاق می افتد، باید دلایل آن با دقت بررسی شود. مدتی است کشور با بحران تورم دو رقمی دست به گریبان است. بر اساس اعلام مرکز آمار و بانک مرکزی، تورم بالای 40 درصد بوده، عددی که دستاویز گران شدن بسیاری از کالاها و خدمات شده است.
پوست کلفتی در برابر گرانی
مردم به اندازه ای از گرانی و تورم لطمه خورده اند که پوستشان کلفت شده است. در حالی که در بسیاری از کشورهای جهان، از تورم سه رقمی به عنوان چالش یاد می شود، تورم 10 درصدی به آرزوی دست نیافتنی شباهت دارد. گرانی همچون دومینو عمل می کند و بالا رفتن قیمت کالاها و خدمات، بر یکدیگر اثر می گذارد.
افزایش قیمت هم چیز
اگرچه در دو سال اخیر قیمت بسیاری از کالاها تا 200 درصد افزایش قیمت داشته، اما این گرانی ها به چشم مردم نمی آید. نان 1000 تومانی تا 10 هزار تومان بفروش می رسد، قیمت لبنیات 30 درصد گران می شود، گوجه فرهنگی به کیلویی 60 هزار تومان می رسد، گوشت رکورد کیلویی یک میلیون تومان را می شکند، قیمت حبوبات سر به آسمان می زند، لوازم خانگی تا 50 درصد گرانی را به جامعه تحمیل می کند، سکه طلا از ابتدای دولت رییسی حدود 9 میلیون تومان بوده که امروزه بیش از 50 میلیون تومان است، دلار نیز در همین برهه زمانی از 23 هزار تومان به 70 هزار تومان رسیده است. خلاصه آنکه مدیریت ایران در فاز گرانی گیر کرده و هیچ کالایی ارزان نمی شود.
بنزین و خودرو در چاله سیاست
در شرایطی که قیمت تمامی کالاها در جاده گرانی تخت گاز می رود، قیمت بنزین و خودرو بیش از دو سال ثابت مانده و گویا هیچ کس جرات گران کردن آن را ندارد. واقعیت این است که خودرو و بنزین مدتها قبل از کالای اقتصادی خارج و به حربه ای سیاسی تبدیل شده است. در حالی قیمت بنزین 1500 تومان است که قیمت تمام شده آن لیتری 8 هزار تومان و قیمت وارداتی آن لیتری 38 هزار تومان است، اما کسی جرات افزایش آن را ندارد. خودرو نیز همین حالت را دارد.
گرانی فولاد
بر اساس اعلام انجمن جهانی فولاد، خودرو 12 درصد کل مصرف جهانی فولاد را تشکیل می دهد و سازمان بین المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری اعلام کرده به طور متوسط در هر وسیله نقلیه، 900 کیلوگرم فولاد استفاده می شود. البته این فقط در بخش فولاد است. خودرو از 30 هزار قطعه تشکیل شده که هر کدام ویژگی ها و ظرافت های خاص خودش را دارد.
افزایش دستمزد
در دو سال گذشته که قیمت خودرو ثابت بوده، دستمزد نیروی کار در هر سال بیش از 20 درصد بالا رفته که در مجموع افزایش 50 درصدی حقوق و مزایا را رقم زده، این در حالی است که بنابر اعتراف کارشناسان، بین 7 تا 10 درصد هزینه تولید در بخش دستمزد و حقوق نیروی کار است. بنابر این برای قیمت گذاری روی خودرو، باید حسابرسی جامع و کاملی انجام شود.
واکنش های سیاسی
اکنون افزایش 30 درصدی خودرو تصویب شده که با واکنش های بسیاری رو به رو شده است. البته گرانی و تورم به اندازه ای کمرشکن شده که گرانی در هر بخشی از اقتصاد می تواند به اعتراض های گسترده منجر شود، اما واقعیت این است که هر فردی با توجه به آینده نگری، از خودرو برای منظور خاصی بهره می گیرد. به عنوان مثال نمایندگان مجلس به خودرو می تازند تا سبد رای شان را پر کنند و آنهایی که حرفی برای گفتن ندارند، با تاختن به خودرو، اظهار فضل می کنند. این در حالی است که مردم با نان، حبوبات، لبنیات، میوه، سبزیجات، پوشاک و بسیاری کالاهای دیگر بیشتر سروکار دارند و اگر آقایان می خواهند از مردم در مقابل گرانی حمایت کنند، بهتر است جلوی گرانی دلار، سکه، مسکن، ارزاق عمومی، پوشاک و… را بگیرند.
900 کیلو آهن در خودرو
هنگامی که 900 کیلوگرم از وزن خودرو را آهن الات تشکیل می دهد، گران شدن همین یک قلم به تنهایی می تواند گرانی خودرو را توجیه کند. آهن و فولاد در بورس کالا عرضه می شود و قیمت گذاری آن در بورس تعیین می شود. با نگاهی به تحولات قیمتی آهن آلات، به جرات می توان ادعا کرد قیمت محصولات آهنی در دو سال گذشته بیش از 200 درصد افزایش داشته که تاثیرات مخربی بر تمامی بخشها به ویژه ساخت و ساز مسکن گذاشته به نوعی که میانگین قیمت هر متر مسکن در ابتدای دولت سیزدهم 23 میلیون تومان بوده و اکنون 88 میلیون تومان شده، اما حتی یک بار نمایندگان مجلس نسبت به افزایش قیمت مسکن واکنش موثری که به کاهش یا توقف افزایش قیمت مسکن منجر شود، نشان نداده اند، اما از هر فرصتی برای تخریب خودروسازان بهره گرفته اند.
پایداری و کیفیت
در این رابطه چندی پیش نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو برگزار شد که فولادسازی ها به عنوان تامین کنندگان بخش اصلی خودرو، در این نمایشگاه حضور داشتند. مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران در حاشیه این نمایشگاه با اعلام اینکه فولاد آلیاژی ایران ۱۵۰ تا ۱۷۰ کیلوگرم آلیاژ مورد نیاز هر خودروی ایرانی را تامین میکند گفت: توجه به تکنولوژی و پایداری کیفیت دو عامل مهم در استمرار همکاری خودروسازان با فولاژ بوده که کشور را نیز از واردات این محصول بی نیاز کردهایم.
اهمیت تمامی قطعات
محمد کمالزاده با تاکید بر اینکه صنایع خودروسازی کشور در توسعه رشد خوبی داشته گفت: کیفیت در خودرو بحث گستردهای است، اینکه تمام عوامل شرکت کننده در تولید خودرو دارای کیفیت باشند، منجر به تولید خودروی با کیفیت میشود. وی با تاکید بر اینکه باید صنعت خودروسازی را همگام با صنعت خودروسازی دنیا توسعه دهیم گفت: در ۶ سال اخیر انقلابی را در صنعت خودروسازی چین شاهدیم، در کشور چین توسعه متوازن است، از پایین دست صنعت خودروسازی مانند قطعه سازی، تولید دیفرانسیل و .. توسعه آغاز میشود تا به مونتاژ برسد.
تمرکز بر خودرو ارزان
مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران با اشاره به اینکه خیلی روی خودروی ارزان قیمت تمرکز داریم گفت: باید اشلهای مختلف تولید خودرو را داشته باشیم و سطح کیفیت در هر خودرو متناسب با قیمت خودرو باشد. سالانه چندین میلیارد تومان واردات خودرو داریم، نگاه و استراتژی باید در این زمینه تغییر کند تا عدد واردات، صرف تولید خودرو شود.
ضرورت اصلاح نگاه حاکمیتی
کمالزاده با تاکید بر اینکه باید نگاه حاکمیتی به خودرو اصلاح شود گفت: باید بخش خصوصی اجازه کار در خودروسازی را داشته باشد، باید خودروی گران تولید شود، صنعت خودرو میتواند صدها صنعت را توسعه دهد و منجر به رشد اقتصادی شود.