به گزارش پول نیوز، گردش مالی یکی از مهمترین رویکردهای اشخاص حقیقی و حقوقی است که مدیریت آن را شبکه بانکی در اختیار دارد. بی ارزش شدن پول ملی، باعث افزایش قیمت تمامی کالاها و خدمات شده، روندی که همچنان ادامه دارد و گویا قرار نیست مدیریتی در این زمینه صورت بگیرد. نتیجه ناتوانی دولتها در کنترل سقوط ارزش پول ملی، باعث شده برای خرید هر کالایی، مبالغ قابل توجهی پرداخت شود.
مدیریت بحران پول نقد
مدتهاست خرید با استفاده از اسکناس و سکه بشدت کاهش یافته و کارت بانکی جایگزین خوبی برای این مهم شده است. بارها شاهد بودیم که هنگام خرید کالا یا پرداخت کرایه ماشین، جمله “پول خرد نداریم” باعث شده تا مبلغ بالاتری را بابت یک خرید بپردازیم، اما کارت بانکی این مشکل را حل کرده و می تواند با ثبت اعداد کوچک در تقسیم بندی ها، نسبت به پرداخت دقیق اقدام کرد. از سوی دیگر بحران های پول نقد همچون تهدید سرقت، مفقود شدن پول، حجم بالای پول، شمارش پول هنگام پرداخت و دریافت، انتقال بیماری و آلودگی به وسیله پول و بسیاری موارد دیگر مشکل آفرین بود، شرایطی که استقبال از عابر بانک را دو چندان کرد.
کارگشایی با کارتخوان
اگرچه نقل و انتقال پول با عابر بانکها امیدواری بزرگی را رقم زد، اما همچنان خریدهای روزانه و پرداخت مبالغ آن به صورت چالشی جدی مطرح بود. به همین دلیل دستگاههای کارتخوان تعریف شد تا از انواع دریافت و پرداخت و خریدهای ریز و درشت به وسیله دستگاههای کارتخوان انجام شود. کارتخوان ها به اندازه ای اهمیت پیدا کرد، که ابزار مهمی برای دولت و بخش خصوصی شد به نوعی که می توان با یک حساب سرانگشتی و محاسبه ساده، میزان خرید و فروش و مالیات بر درامد را تعریف کرد که البته این ها بخشی از توانمندی دستگاههای کارتخوان است.
شرکتهای متولی کارتخوان
از آنجا که مسوولیت مستقیم تقسیم پول به هر شکل، بر عهده بانکهاست و دریافت نقدینگی برای بانکها اهمیت ویژه ای دارد، بانکها اقدام به تاسیس شرکتهای پرداخت کردند تا بدین وسیله بتوانند علاوه بر جذب سپرده های بانکی و مدیریت نقدینگی در قالب حسابهای جاری، خدمات کارتخوان ها را نیز ارایه دادند تا مردمی که به سوی خرید با دستگاه کارتخوان رفته بودند، جابجایی پول در قبال خرید و فروش را با دستگاههای کارتخوان انجام دهند و بخش قابل توجهی از نقدینگی به وسیله کارتخوان ها به حساب بانکها منتقل شود.
پرداخت الکترونیک سپهر
امروزه بسیاری از بانکها مدیریت بخشی از دستگاههای کارتخوان را با احداث شرکتهای تخصصی بر عهده گرفته اند و این مهم به امری جدی تبدیل شده است. بانک صادرات ایران نیز با تاسیس شرکت «پرداخت الکترونیک سپهر» در این عرصه ورود کرد. از آنجا که عملکرد این شرکت برای بانک صادرات اهمیت ویژه ای دارد، در قالب برگزاری همایش های مستمر، بر فعالیت گسترده تر این بخش تاکید می شود تا بتوان راهکارهای عملی برای رونق این بخش را تعریف کرد.
سومین همایش دفاتر استانی
با توجه به اهمیت پرداخت الکترونیک برای بانک صادرات ایران، سومین همایش دفاتر استانی این شرکت با هدف ارائه عملکرد شرکت و ترسیم اهداف آتی، با حضور محسن سیفی مدیرعامل بانک صادرات ایران، حمزه آقابابایی مدیرعامل شرکت «پرداخت الکترونیک سپهر» و دیگر مدیران و کارکنان مجموعه برگزار شد.
توقع رشد بالا با وجود عملکرد مناسب
از آنجا که مدیریت کلان با مدیران زیرمجموعه تعارف ندارد و حقایق را مطرح می کند تا چالش ها برطرف شود. مدیرعامل بانک صادرات در این خصوص اظهار نظر کرد و با تقدیر از عملکرد «پرداخت الکترونیک سپهر» گفت: براساس گزارشهای مستمر از شرکتهای ابزاری، «پرداخت الکترونیک سپهر» همواره عملکرد رو به رشدی داشته که نتیجه تلاش مدیران و همکاران در بخشهای مختلف مجموعه است. محسن سیفی با تاکید بر اینکه نباید به این شرایط اکتفا کرد گفت: همانگونه که بانک صادرات ایران جزو سه بانک اول کشور است، طبیعتا PSP زیرمجموعه نیز باید در این جایگاه باشد.
نگاه تحولی به سوی مدرنیته
بانکهایی که بدنبال جذب یا حفظ مشتری هستند، باید خدمات بروز ارایه کنند و مشکلات ناشی از خدمات رسانی سنتی را به حداقل ممکن کاهش دهند، رویکردی که بانک صادرات ایران در دستور کار قرار داده و سیفی گفت: نگاه تحولی در بانک صادرات ایران مبتنی بر تغییر بانکداری سنتی به بانکداری مدرن لازمه دنیای مدرن است و کسبوکار شبکه بانکی نیز یکی از تحولات مدرن محسوب میشود و برخلاف گذشته بانکها رقیب نیستند بلکه شرکتهای فناوری اطلاعات در بانکداری خرد با هم رقابت دارند. وی افزود: در حوزه سرویسهای پرداخت نیز تغییرات شگرفی پیشرو است چراکه نظام پرداخت در دنیا تغییر کردهاست.
سودآوری شرکتهای ابزاری
مدیرعامل بانک صادرات با تاکید بر اینکه سودآوری شرکتهای ابزاری نظیر «پرداخت الکترونیک سپهر» تا زمانی ارزشمند خواهد بود که در راستای اهداف بانک صادرات ایران باشد که خوشبختانه تاکنون این اتفاق رخ داده گفت: علاوه بر تلاش مدیران و کارکنان پرداخت الکترونیک سپهر، بخشی از موفقیت مجموعه مرهون بازاریابی بانک صادرات ایران است که حضور در صنعت خودروسازی نقش بالایی در این زمینه داشته و از همینرو انتظار میرود در قبال بسترسازی بانک، این شرکت نیز در کنار بازاریابی و ارتقای عملکرد مجموعه، توسعه بانک صادرات ایران را نیز در دستور کار خود قرار دهد.
مغفول ماندن از اصناف
سیفی با اشاره به اینکه بانک صادرات ایران توانست در سال گذشته 270 هزار میلیارد تومان منابع جذب کند که رکورد بیسابقه در شبکه بانکی کشور است گفت: این رکورد بی سابقه در نتیجه اهتمام به بانکداری خرد و شرکتی بهدست آمده اما کسبوکار اصناف مغفول مانده که پرداخت الکترونیک سپهر میتواند در کسبوکارهای متوسط بسیار موفق عمل کند و یاریگر بانک صادرات ایران باشد. مدیرعامل بانک صادارت ایران در پایان از مجموعه پرداخت الکترونیک سپهر، تکریم مشتری و توجه به بازار رقابتی را به عنوان سرلوحه فعالیتهای شرکت خواستار شد.