به گزارش پول نیوز، آلودگی هوا سالهاست به عنوان چالش مطرح می شد اما روند افزایش الودگی هوا که باعث بحران های جدی از جمله سوراخ شدن لایه اوزون و تاثیرات وحشتناک اشعه خورشید بر بدن انسانها شد، آلودگی را به ابرچالش تبدیل کرد. بدتر آنکه آلودگی هوا بیماری های قلبی، تنفسی و انواع سرطان ها را برای انسانها رقم زد. از آنجا که خودروهای مصرف کننده سوخت های فسیلی عامل اصلی آلودگی شناخته شدند، برای مدیریت این معضل، فرهنگ سازی در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد ۳۱ شهریورماه برابر با ۲۲ سپتامبر، به عنوان روز جهانی بدون خودرو نامگذاری شود تا خودروسواران یک روز از سال را از خودرو استفاده نکنند و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، پیاده روی و دوچرخه سواری را جایگزین خودروهای شخصی کنند.
بحران خودروهای بی کیفیت
آلودگی در ایران جدی ترین بحران است به نوعی که بیشتر روزهای سال را با آلودگی سپری می کنیم. این در حالی که کیفیت خودروهای تولید داخلی مناسب نیست و در حالی که خودروهای تولید خارج، مصرف 7 لیتر به پایین در 100 کیلومتر را دارند، خودروهای تولید ایران مصرف بالای 10 درصد دارند.
بحران فرسودگی
اما عمق فاجعه خودروهای فرسوده است.آمارها حکایت از آن دارد که بیش از 27 میلیون خودرو در کشور شماره گذاری شده که حدود ۷ میلیون خودرو به سن فرسودگی رسیده اند. امروزه سن فرسودگی خودرو سواری ۲۰ و عمومی ۱۰ سال در نظر گرفته شده، اما بیش از 86 درصد خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی به سن فرسودگی رسیده که بحرانی جدی تر را رقم می زند.
چاره گریز از آلودگی هوا
هنگامی که خودرو عامل اصلی آلودگی هواست، باید این آلودگی را مدیریت کرد. سیاستگذاری کلان به سوی ارتقای کیفیت تولید خودرو و کیفیت سوخت می رود، اما هرچقدر هم کیفیت را بالا ببریم، بازهم سوخت های فسیلی مصرفی در خودروها، آلودگی را رقم می زند، بنابراین تولید خودروهای برقی و هیبریدی در دستور کار قرار گرفت تا شاید بتوان جهان را از آلودگی رهایی داد.
بحران مصرف بنزین
روند افزیش مصرف بنزین، زنگ خطر را برای کشور بصدا درآورده است. حجم سفرهای بین شهری به اندازه ای زیاد است که رانندگان خودروهایشان را در جاده ها خاموش می کنند و ساعتها بی حرکت در خودرو می مانند و مسیر سه ساعته را 15 ساعته طی می کنند. بحران دیگر، روند روز افزون مصرف روزانه بنزین است. اگرچه میانگین مصرف روزانه بنزین در طول سال گذشته ۱۱۵ میلیون لیتر بود، اما در سال جاری تجربه مصرف روزانه 132 میلیون لیتر بنزین را نیز شاهد بودیم، آن هم بنزینی که با استانداردهای جهانی فاصله بسیاری دارد.
خداحافظی با خودروهای بنزینی
بحران آلودگی هوا کار را بجایی رساند که بسیاری از کشورهای جهان، تولید خودروهای برقی و حذف خودروهای بنزینی و گازوییلی را در دستور کار قرار دادند. اتحادیه اروپا اعلام کرده زمان حرکت آخرین خودرو بنزینی در اروپا در سال 2030 است و به تولیدکنندگان خودرو فرصت داده خط تولید خود را از بنزینی و گازوییلی به برقی تغییر دهند. این مهلت برای تولیدکنندگان آمریکایی و برخی کشورهای دیگر نیز صادر شده است.
ایران همچنان بی برنامه
در شرایطی که جهان برای پایان دادن به آلودگی، زمانبندی تعیین کرده، کشور ما هیچ برنامه ای برای ورود به عرصه خودروهای برقی ندارد. هیچ سیاستی در این زمینه بکار گرفته نشده و دولتها برای پایان دادن به آلودگی، اصراری بر تولید خودروهای برقی و خداحافظی با خودروهای بنزینی و گازوییلی تعیین نکرده اند.
احساس مسوولیت سایپا در اوج
گروه خودروسازی سایپا که آینده نگری را همواره در دستور کار دارد، به این مهم پی برده که زمان خداحافظی با خودروهای بزینی و گازوییلی فرا رسیده و باید به سوی تولید خودروهای برقی حرکت کند، به همین دلیل تحقیقات گسترده ای برای ورود به عرصه تولید خودروهای برقی را پیگیری می کند به نوعی که پروژههای تولید خودروهای برقی سایپا شامل آریا هیبریدی، ساینای برقی، سهند برقی و اطلس برقی را شاهد بوده ایم. این پروژهها نشاندهنده تمرکز این شرکت بر تولید انبوه خودروهای برقی در آینده نزدیک است که می توان به کشوری بدون آلودگی امیدوار بود.
واردات خودرو برقی
از آنجا که واردات خودرو به خودروسازان سپرده شده، سایپا رویکردی مترقی را در پیش گرفته و اقدام به واردات خودروهای برقی کرده است. بدلیل اهمیتی که سیستم حمل و نقل عمومی دارد، تاکسیرانی سهمیه ویژه ای از تولیدات خودروسازان دارد، به همین دلیل نگاه متفاوت سایپا، در واردات خودروهای برقی برای سیستم حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسی هاست. مدتی است شاهد پیگیری های گسترده گروه خودروسازی سایپا برای ورود خودروهای برقی جدید برای تاکسیرانی هستیم. تاکسی برقی EADO EV 460 ، از جمله خودروهایی است که سایپا برای خطوط تاکسیرانی در نظر گرفته است.