به گزارش پول نیوز، زندگی برای اشخاص حقیقی و حقوقی سرتاسر خطر آفرین است. در تمامی طول روز از هنگامی که از خواب بیدار می شویم تا زمانی که بار دیگر به بستر می رویم، انواع تهدیدها مال و جان خودمان و اعضای خانواده مان را تهدید می کند. برای مدیریت این چالشها و تهدیدها، به مدیریت ریسک نیاز داریم که بهترین ابزار مدیریت ریسک، شرکتهای بیمه هستند.
انواع مدیریت ریسک
از آنجا که تهدیدها انواع گوناگون دارد، مدیریت ریسک نیز روشهای گوناگونی دارد. برای آنکه تهدیدهای خودرو را به حداقل ممکن برسانیم، باید از بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه خودرو استفاده کنیم. برای مقابله با تهدیدهای ناشی از حوادث طبیعی، آتش سوزی، سیل، زلزله، حوادث کار و بسیاری تهدیدهای دیگر نیز باید اقدام به خرید بیمه نامه مربوطه کنیم. به همین دلیل یک فرد عاقل برای مدیریت تهدیدهای احتمالی، باید انواع بیمه نامه ها را خریداری کند.
پاسخگویی بیمه ها
اینکه یک شرکت بیمه اقدام به بیمه اموال و دارایی های یک فرد، بنگاه اقتصادی، دولت و… کند، ابتدای ماجراست و اصل ماجرا زمانی خودنمایی می کند که حادثه ای رخ دهد و شرکت بیمه موظف به پاسخگویی و تامین خسارت باشد. در این شرایط پاسخگویی شرکت بیمه مطرح می شود و اینکه تا چه اندازه در قبال خسارت های احتمالی، توانایی پاسخگویی و تامین خسارت دارد.
توانگری مالی
برای آنکه یک شرکت بیمه بتواند از عهده مسوولیت هایی که در قالب بیمه پذیرفته، بر بیاید، لازم است به سطح قابل توجهی از توانگری مالی برسد که در صورت بروز خسارت برای یک یا چند حادثه احتمالی افراد بیمه شده، توان مالی لازم برای پرداخت خسارت را داشته باشد. توانگری مالی شرکتهای بیمه در 5 رتبه در جه بندی می شود تا خریداران بیمه نامه بدانند این شرکت بیمه تا چه اندازه از توانگری مالی برخوردار است.
قراردادهای بزرگ
نکته بسیار مهم در فروش بیمه نامه، ابعاد و شرایط بیمه نامه است. قیمت تمامی کالاها به اندازه ای بالا رفته که در صورت بروز یک حادثه، می تواند شرکت بیمه را به چالش بکشاند. بیمه کردن یک خودرو با بیمه کردن یک کشتی، هواپیما یا دیگر وسایل حمل و نقل تفاوت چشمگیری دارد. مهمتر آنکه قرار است این وسایل حمل و نقل در چه محدوده ای فعالیت کنند. جنگ خلیج فارس، بحران آفرینی های یمن و بسیاری چالشهای دیگر نشان می دهد که بیمه کردن کشتی تا چه اندازه پر ریسک است به ویژه آنکه قرار باشد این کشتی از محدوده تهدیدهای یمن یا مسیر دزدان دریایی عبور کند. البته کارخانه های بزرگ، معادن و بسیاری از موارد دیگر نیز تهدیدها و چالش های خاص خودش را دارد. بنابر این می توان این نوع قراردادها را پر ریسک و بزرگ توصیف کرد.
بیمه اتکایی برای مشارکت
از آنجا که نمی توان کشتی ها، هواپیماها، کارخانه ها، کشت و صنعت ها و بسیاری موارد دیگر را بدون بیمه فعال کرد و از سوی دیگر تهدیدهای این قبیل بیمه ها بالاست، باید به روشهای گوناگون مدیریت بیمه را انجام داد تا ریسک را برای شرکتهای بیمه کاهش داد. جدی ترین روشی که امروزه از سوی شرکتهای بیمه شاهد هستیم، بیمه نکردن ریسک های بالاست، در حالی که این رویکرد باعث بی اعتبار شدن شرکت بیمه می شود. به همین دلیل، بیمه اتکایی در دستور کار قرار گرفت تا با مشارکت چند شرکت بیمه، سود و البته مدیریت ریسک بین چند شرکت تقسیم شود.
بیمه پاسارگاد در اوج تعهد
یکی از شرکتهای بیمه که سابقه درخشانی در مدت کوتاه فعالیت خود بدست آورده و به هیچ عنوان نمی خواهد این سابقه درخشان را از دست بدهد، بیمه پاسارگاد است. این بیمه از تمامی ظرفیت های بیمه ای در داخل و خارج استفاده کرده تا بتواند نقش خود را در عرصه بیمه با قدرت و قوت حفظ کند. بیمه پاسارگاد در طول دوره فعالیت خود همواره موفق به کسب سطح یک توانگری مالی شده و در سال 1403 این نسبت برای بیمه پاسارگاد برابر با 301 درصد بوده است. همچنین مجوز قبولی اتکايی از موسسات بيمه داخلی شرکت بيمه پاسارگاد، به جهت دارا بودن شرايط اجرايی آيين نامه اعطای مجوز قبولی اتکايی و براساس قابليت های فنی، علمی و اجرايی سال های گذشته این شرکت، توسط بيمه مرکزی تمديد شد.
جذابیت خسارت پردازی
مهمترین نکته ای که باعث تاثیرگذاری شرکتهای بیمه می شود، پرداخت بموقع و تاثیرگذار خسارت است که شرکت بیمه پاسارگاد در سال گذشته بهترین رتبه را از منظر تغییرات نسبت خسارت به خود اختصاص داده و فعالیت های عملیاتی این شرکت نسبت به سایر شرکت های بیمه ای، کمترین ریسک را متحمل شده، به همین دلیل بیمه پاسارگاد توانست مجوز قبولی اتکایی از موسسات بیمه داخلی را برای شانزدهمین سال تمدید کند. بیمه پاسارگاد از ۵ آبان ۱۳۸۶ مجوز قبولی اتکایی از موسسات بیمه داخلی را از بیمه مرکزی دریافت و با صدور اولین گواهی قبولی در سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را در این بخش آغاز کرده و این مجوز تاکنون همه ساله تمدید شده است.
دو شاخص مهم توسعه اتکایی
رسیدن بدین جایگاه ناشی از تسلط مدیران بیمه پاسارگاد به تعاریف بیمه است به نوعی که مدیر اتکایی بیمه پاسارگاد، دو شاخص مهم نیروی انسانی و فناوری اطلاعات را در توسعه بازار اتکایی موثر دانست. امین ضمیری با اشاره به اینکه در شرایط فعلی به دلیل تحریم ها، دانش اتکایی توسعه نیافته گفت: باید از ظرفیتهای موجود برای ارتقای دانش نیروی انسانی بهره برد در غیر این صورت در صورت کاهش تحریم ها در مراودات بین المللی دچار چالش می شویم.وی بر ایجاد پلتفرم و سامانه برای تحلیل دیتاهای حوزه اتکایی تاکید کرد و گفت؛ نمی توان متولی خاصی برای این کار در نظر گرفت و این اقدام باید به صورت اشتراکی و با تعامل ارکان مختلف از جمله بیمه مرکزی، سندیکا و شرکتهای بیمه محقق شود.