27 شهریور 1403 - 3:05

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

علیپور یزدی با شرایط جدی و متعدد بیمه مرکزی مدیرعامل شد

هدفگذاری های سنگین بیمه مرکزی برای بیمه تعاون

به گزارش پول نیوز، اینکه یک باره تقاضای ثبت شرکت بیمه را به رشته تحریر درآوری و تقدیم بیمه مرکزی کنی، شاید به ظاهر کار آسانی به نظر برسد، اما در عمل بسیار سنگین است. تامین شرایط و دریافت تاییدیه از بیمه مرکزی، دوره ای زمانبر است، زیرا بیمه مرکزی به آسانی مجوز فعالیت نمی دهد. بیمه مرکزی باید اطمینان حاصل کند که متقاضی توان انجام تعهدات را دارد و چالش ورشکستگی را رقم نمی زند، چالشی که باید بیمه مرکزی پاسخگو باشد.

آغاز بکار از 1386

سخت ترین زمان فعالیت یک شرکت، زمان افتتاح است. از نبود درآمد و ناهماهنگی بین کارکنان تا نبود شناخت مردم از موسسه و بسیاری موارد دیگر می تواند چالشهای بزرگی را رقم بزند. اما به مرور زمان عملکرد مدیران اثبات می کند که این شرکت می تواند به فعالیت خود ادامه دهد یا باید در میانه راه خداحافظی کند. شرکت بیمه تعاون با هدف ورود بخش تعاونی به عرصه فعالیت بانک و بیمه و راهیابی به بازارهای پولی و مالی کشور و تحقّق سیاست های کلی اصل 44 از سال 1386 آغاز به کار کرد و توانست موافقت اصولی از بیمه مرکزی، وزارت تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی و سازمان بورس را دریافت کند. اما در سالهای اولیه نتوانست مسیر را قوت و قدرت طی کند.

تغییر مدیریت ها

از همان زمان مدیران عامل متعددی برگزیده شدند که هر کدام پس از مدتی به فعالیت خود پایان می دادند تا فرد دیگری جایگزین شود تا آنکه یونس مظلومی مدیریت بیمه تعاون را برعهده گرفت. سوابق حکایت از آن دارد که مظلومی در شرایطی مدیریت بیمه تعاون را بدست گرفت که این شرکت بیمه وضعیت مطلوبی نداشت. مظلومی ۷ سال سکان مدیریت بیمه تعاون را در دست داشت و زمانی با این مسوولیت خداحافظی کرد که بیمه تعاون در آستانه مجمع عمومی عادی سالانه قرار داشت.

مجمع عمومی

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بیمه تعاون در حالی برگزار شد که مدیرعامل استفعا کرده بود و این نگرانی وجود داشت که مدیرعامل بدلیل شرایط نامناسب مسوولیت را رها کرده اما ماجرا عکس این نگرانی غلط بود، زیرا این مجمع با حضور بیش از 80/84 درصد سهامداران و بسیاری از مسوولان برگزار شد و پس از گزارش هیات مدیره و حسابرس مستقل و بازرس قانونی در خصوص عملکرد سال مالی منتهی به 29 اسفند 1402؛ بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص صورت های مالی اساسی و تقسیم سود سال مالی منتهی به 29 اسفند 1402؛ تعیین پاداش اعضای هیات مدیره و حق حضور اعضای غیرموظف هیات مدیره؛ انتخاب حسابرس و بازرسین قانونی؛ انتخاب روزنامه کثیرالانتشار و سایر موارد در صلاحیت مجمع عمومی عادی اعلام شد.

همچنین بخوانید  صعود مستمر بیمه تعاون از پله های ترقی

تقسیم سود سهام

آنچه باعث می شود یک شرکت در بین سهامداران محبوب شود و در نماد سبز تالار شیشه ای جای بگیرد، عملکرد و سوددهی است که در پایان جلسه مجمع عمومی عادی سالانه بیمه تعاون، چندین تصمیم مهم به تصویب رسید. صورت‌های مالی سال 1402 بررسی و تصویب شد و سود سهام به میزان 10 ریال به ازای هر سهم تعیین شد که نشان‌دهنده تعهد شرکت به تأمین منافع سهامداران است.

انتخاب مدیرعامل

از آنجا که شرکت بزرگ بیمه ای تعاون نمی تواند بدون مدیرعامل باشد، سیدروح‎الله علیپور یزدی به عنوان مدیرعامل جدید بیمه تعاون به بیمه مرکزی معرفی شد که رییس کل بیمه مرکزی طی حکمی، انتصاب سید روح اله علیپور یزدی به عنوان مدیر عامل بیمه تعاون را تأیید کرد. در حکم صادره که به امضای علی استاد هاشمی رییس کل بیمه مرکزی رسیده، آمده است: حسب بررسی‌های به عمل آمده، انتصاب آقای سیدروح‌الله علیپور یزدی به عنوان مدیرعامل شرکت بیمه تعاون (تعاونی- سهامی عام) از نظر بیمه مرکزی ج.ا. ایران مورد تأیید است.

هدفگذاری بیمه مرکزی

اما بیمه مرکزی در این حکم اهدافی را تعیین کرده که مسوولیت علیپور یزدی را دو چندان کرده است. این اهداف نشان می دهد که تصدی مسوولیت مدیرعاملی بیمه تعاون بدین سادگی نیست و به تلاشی مضاعف نیاز دارد. یکی از اهداف تعیین شده، اهتمام و هماهنگی با سهامداران جهت افزایش سرمایه شرکت برای سال‌های آینده از محل آورده نقدی به منظور بهبود وضعیت نقدینگی، افزایش حجم و تنوع سرمایه‌گذاری‌ها و ارتقای ظرفیت نگهداری ریسک است. اگرچه این عناوین در قالب یک هدف ترسیم شده، اما به عملکرد جدی مجموعه نیاز دارد.

از بیمه زندگی تا افزایش توانگری

بیمه مرکزی بر مشارکت فعال در عملیات بیمه‌گری و اصلاح ترکیب پرتفوی با محوریت افزایش سهم بیمه‌های زندگی تاکید کرده و  بر اصلاح ساختار مالی با هدف حفظ ثبات مالی و افزایش توانگری شرکت اصرار کرده، همچنین بکارگیری روش‌های نوین نرخ‌دهی و استفاده از متخصصین جهت نرخ‌دهی منصفانه مورد تاکید قرار گرفته است. این اهداف نشان می دهد بیمه تعاون باید در عرصه بیمه های زندگی جدیت بیشتری داشته باشد و میزان فروش به اندازه ای بالا برود که توانگری بیشتری را رقم بزند.

فناوری روز

مدتهاست فاصله گرفتن از مدیریت سنتی و استفاده از فناوری های روز و دیجیتال مورد تاکید قرار دارد، به همین دلیل بیمه مرکزی بکارگیری روش‌های فناورانه در مدیریت ریسک و ایجاد بستر حاکمیت داده در ادامه فعالیت شرکت را مورد تاکید قرار داده و رعایت کامل اصول حاکمیت شرکتی مطابق با اساسنامه شرکت و سایر قوانین و ضوابط مرتبط را در دستور کار قرار داده است.

توجه به سرمایه انسانی

از هنگامی که نگاه انسان محور در تمامی عرصه های اقتصادی در اولویت قرار داد، انسان جای نقدینگی را در تعریف سرمایه گرفته به همین دلیل بیمه مرکزی سرمایه‌گذاری در راستای توسعه سرمایه انسانی و بکارگیری نیروهای متخصص را هدف دیگری تعیین کرده است.

چالش مطالبات

بزرگترین چالشی که بنگاههای اقتصادی با آن دست به گریبان هستند، مطالبات است. اینکه یک مجموعه طلب هنگفتی داشته باشد اما نتواند از آنها استفاده کند، بزرگترین مشکل مدیریتی است. زیرا مطالبات به عنوان دارایی های یک مجموعه محسوب می شود در حالی که هرگز نمی تواند از آنها استفاده کند. به همین دلیل بیمه مرکزی برنامه‌ریزی برای وصول مطالبات را در دستور کار بیمه تعاون قرار داده و از مدیریت جدید انتظار دارد با قاطعیت در مسیر دریافت مطالبات حرکت کند. مهمتر آنکه شاید بیمه تعاون نسبت به بیمه اقساطی افدام کرده و زیان ناشی از این بیمه را پرداخت کرده اما هنوز حق بیمه را نگرفته است.

صدشکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

اگرچه یونس مظلومی مدیرعامل قبلی بیمه تعاون درخشش چشمگیری داشته، توانسته باعث ترقی و پیشرفت بیمه تعاون شود و استعفای وی تاسف آور بود، اما خوشبختانه سیدروح‌الله علیپور یزدی مدیرعامل جدید بیمه تعاون سابقه درخشان و تجربه مناسبی دارد که می تواند به پیشرفت بیمه تعاون منجر شود، انتخابی که باعث دلگرمی سهامداران و کارکنان شرکت بیمه تعاون شود.

برچسب‌ها:

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

Lavc56.60
-و-معدن3
همچنین بخوانید
آخرین اخبار