به گزارش پول نیوز، درمان مهمترین و بزرگترین چالش مردم است. هزینه های درمانی به اندازه ای افزایش یافته که ساده ترین درمان در یکی از معمولی ترین مراکز درمانی، می تواند زندگی افراد به ویژه قشر حقوق بگیر را به چالش بکشد. به همین دلیل بیمه درمانی مورد توجه قرار گرفته و افراد حاضر هستند ماهیانه مبالغی را بابت حق بیمه درمانی پرداخت کنند تا در صورت بروز بیماری خاص و نیاز به درمان، با چالش رو به رو نشوند.
کفش آهنی برای دریافت خسارت
اگرچه بیمه های درمانی در اولویت قرار دارد، اما بسیاری از شرکتهای بیمه طرف قرارداد به نوعی رفتار می کنند که بیمه گذار را از این نوع بیمه پشیمان می کنند. در حالی که بسیاری از بیمه گذاران حق بیمه خود را سروقت می پردازند و مبلغ قابل توجهی هم می پردازند، برای دریافت خسارت درمان، ناچار هستند کفش اهنی بر پا کنند و پس از صرف هزینه و اتلاف وقت، موفق به دریافت خسارت درمان شوند.
گرفتن وام با بهره سنگین
از آنجا که هزینه درمان به ویژه در صورت بروز بیماری غیر قابل پیش بینی، سنگین است و افراد بخصوص اقشار حقوق بگیر پس انداز لازم برای تامین هزینه های درمان غیر منتظره را ندارند، ناچار به دریافت وام از بانک می شوند که این مهم نیز بسرعت شدنی نیست. اما گرفتن قرض از دوستان و بستگان، روال معمول در این قبیل موارد است و چنانچه این مهم عملیاتی نشود، نزول خوارانی هستند که بدون توجه به نیاز افراد، با بهره های سنگین، پول نزول می دهند.
بحران تاخیر در پرداخت خسارت
افرادی که اقدام به گرفتن وام، قرض یا پول نزول می کنند، چشم امید به دریافت خسارت از شرکت بیمه ای بسته اند که با آن قرارداد درمانی دارند، اما تصور اینکه دریافت خسارت چندین ماه به تعویق می افتد، تمامی حساب و کتاب ها را به هم می ریزد. کمترین مشکل ناشی از تاخیر در پرداخت خسارت، شرمندگی نزد بستگانی است که قول بازپرداخت سریع قرض به آنها داده شده و بزرگترین مشکل ناتوانی در پرداخت اقساط وام و نزول است که بر دوش بیمه گذار می ماند.
لغو قراردادها
مشکل دیگری که بیمه گذار با آن دست به گریبان می شود، تاخیر پرداخت هزینه های درمان به مراکز درمانی است. امروزه شرکتهای بیمه ای متعددی را سراغ داریم که با وجود دریافت حق بیمه از بیمه گذار، نسبت به پرداخت هزینه مراکز درمانی تاخیر می کنند، رویکردی که باعث رفتار نامناسب مراکز درمانی با بیمه شده و حتی لغو قرار داد با شرکت بیمه می شود.
روسفیدی بیمه دی
با وجود این همه چالش، بیمه دی خوش درخشیده به نوعی که مدیر بیمههای درمان بیمه دی گفت: با به روز شدن زمان پرداخت خسارت به مراکز درمانی، این مراکز مطالبات خود تا اول خردادماه سال جاری را دریافت کردهاند. “مصطفی نظری” با اشاره به تسریع پرداختیهای اخیر بیمه دی به مراکز درمانی کشور، گفت: این مراکز یک ماه فرصت دارند تا اسناد خود را به بیمه دی ارسال کنند و این شرکت نیز یک ماه فرصت خواهد داشت تا این اسناد را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد. بدین ترتیب در راستای تاکید مدیرعامل و با برنامهریزی صورت گرفته در این خصوص، پرداخت مطالبات مراکز درمانی به روز شده و به کمتر از ۲ ماه کاهش پیدا کرده است.
صدرنشینی در بین بیمه ها
مدیر بیمههای درمان بیمه دی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیمه دی نسبت به میانگین صنعت بیمه و بیمههای پایه در جایگاه مطلوبتری قرار دارد گفت: تمام مطالبات مراکز درمانی تا اول خردادماه امسال پرداخت و مطالبات مربوط به پزشکان پایش، شرکتهای خدمات بالینی در منزل و بیمارستانهای دولتی نیز تا اول تیرماه امسال پرداخت شده است.
افزایش کیفیت خدمات رسانی
چالش دیگر پرداخت مطالبات آن دسته از مراکز درمانی است که با بیمه دی قرارداد مستقیم ندارند اما بیمه شده به آنها مراجعه کرده که در این زمینه نیز نظری گفت: مطالبات بیمهشدگانی که به مراکز غیر طرف قرارداد مراجعه کرده و اسناد درمانی مستقیم آنها تا ۱۱ مردادماه امسال به مرحله تأیید حواله رسیده، پرداخت شده و این روند ادامه دارد. مدیر درمان بیمه دی با تاکید بر اینکه این اقدامات در راستای افزایش کیفیت خدمترسانی مراکز درمانی به مشتریان بیمه دی صورت گرفته گفت: امید میرود این سطح از خدمت رسانی، موجب ارتقای سطح رضایتمندی بیمهشدگان به ویژه جامعه معزز ایثارگری شود.