به گزارش پول نیوز، ایران از ظرفیت های اقتصادی بسیاری برخوردار است. از هنگامی که تحریم شدیم و نفت در مرکز تحریم ها قرار گرفت، با قدرت به سوی فعال کردن دیگر بخشهای اقتصادی حرکت کردیم و یادمان افتاد که فرصت های بسیاری در کشور وجود دارد که به سمت آنها نرفته ایم.
یکی از مهمترین ظرفیت های ایران، موقعیت خاص جغرافیایی است. ایران با 8500 کیلومتر ساحل که در جنوب و شمال گسترده شده، به موقعیت خاص جغرافیایی تبدیل شده و هر کالایی که از غرب و شرق قصد عبور داشته باشد، باید از ایران عبور کند. این مهم باعث ایجاد فرصت و درآمدی با عنوان ترانزیت شده است.
اما برای ترانزیت در سه بخش هوایی، دریایی و زمینی می توان فعالیت کرد. خوشبختانه در عرصه زمینی با قدرت ورود کرده و با ساخت جاده و ریل، درامدهای خوبی از ترانزیت بدست می آوریم. کامیونهای کشورهای بسیاری با کالاهای ترانزیتی از کشورمان عبور می کنند و با توسعه ریل توانسته ایم جذابیت ترانزیت ریلی را گسترش بدهیم.
با وجود اهمیت حمل و نقل زمینی، مهمترین ظرفیت در بخش دریایی است که از سالها قبل با ایجاد اسکله های بزرگ، در عرصه تخلیه و بارگیری دریایی حضور چشمگیری داشته ایم. اما ظرفیت های تولیدی در ایران روز به روز در حال گسترش است و برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات و صادرات محصولات تولیدی، به دریا نیاز داریم.
منطقه ویژه اقتصادی پارسیان که در غرب هرمزگان قرار دارد، یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین مناطق کشور برای حمل و نقل کالاست. پارسیان در ۴۰ کیلومتری عسلویه و نزدیک مخزن گازی پارس جنوبی و محل اتصال سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس است که طرح های اقتصادی بسیاری در آن عملیاتی شده و همچنان در مسیر توسعه گام برمی دارد.
این منطقه بدلیل چسبندگی به دریا، بهترین فرصت برای ایجاد اسکله و تخلیه و بارگیری دریایی است. مهمتر آنکه منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان حوزچه های بزرگی برای پهلوگرفتن کشتی های بزرگ دارد. بی شک اسکله به تنهایی می تواند به رونق و شکوفایی پارسیان منجر شود که خوشبختانه در این زمینه خوش درخشیده است.
در این زمینه مدیرعامل منطقه ویژه پارسیان به تشریح اهمیت اسکله های منطقه پرداخت و گفت: بهرهبرداری از اسکههای بندر، این منطقه را برای توسعه بخشهای معدن و صنایع معدنی، صنایع نفت و پتروشیمی آماده کرده است. نکته بسیار مهمی که در این خصوص می توان مطرح کرد، درک درست از اهمیت فعالیت های اسکله است که سیدعلی اصغر علامه با اشاره به بهرهبرداری ۱۰۰ درصدی از بندر منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در سال جاری افزود: بندر منطقه ویژه اقتصادی پارسیان بزرگترین بندر تخصصی کشور و دومین بندر بعد از بندر شهید رجایی به حساب میآید.
ایجاد اسکله در بندر اقدامی بسیار جدی و اساسی است و چنانچه مطلعات درستی صورت نگیرد، می تواند خسارت بار شود. به همین دلیل برای ساخت اسکله و بندر، سالها از متخصصان خارجی با صرف هزینه های گزاف استفاده کرده ایم. اما اتفاق مدیرعامل منطقه ویژه پارسیان از اقدام مبارکی خبر داد و اعلام کرده این بندر به دست متخصصان و جوانان ایرانی ساخته شده و یکی از افتخارات ما این است که این بندر ۱۰۰ درصد بومی و با اتکا به توان و دانش داخلی مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
برای آنکه اهمیت بندر و اسکله های منطقه ویژه پارسیان را بدانیم، باید به کشتی هایی که در این منطقه پهلو می گیرند، توجه کنیم که در این رابطه علامه گفت: در بندر منطقه ویژه پارسیان، کشتیهای یکصد هزار تنی قابلیت پهلوگیری دارند که این ظرفیت می تواند به توسعه بخش معدن و صنایع معدنی و نیز صنایع پتروشیمی و نفت کمک کند. وی ادامه داد: بهرهبرداری از سایر پست اسکله ها و رسیدن ظرفیت بندر به ۴۰ میلیون تن میتواند نقش محوری در صادرات و واردات کالاهای نفتی، پتروشیمی، صنعتی و معدنی داشته باشد.
نکته بسیار مهمی که اهمیت بندر و اسکله های منطقه ویژه اقتصادی پارسیان را توصیف می کند، وسعت 9800 هکتاری این منطقه است که ساخت روزافزون صنایع دیگر در این منطقه اقتصادی را رقم زده و می زند، به نوعی که علامه در این خصوص گفت: منطقه ویژه پارسیان با طرح های پیش رو در حوزه های صنعتی، معدنی، نفت و پتروشیمی، توسعه می یابد و منافع آن، به نحو مطلوب علاوه بر مردم این منطقه، به مردم کل کشور خواهد رسید.