به گزارش پول نیوز، شاید تا به حال برای شما نیز پیش آمده باشد که به دنبال فروش خط خود باشید و با پرسجو کردن قصد داشته باشید که قیمت واقعی یم کارت خود را بدانید. در این مقاله ما به بررسی این مبحث پرداخته ایم.
قیمت گذاری سیم کارت یکی از مهمترین مباحث در بازار خرید و فروش سیم کارت است. بسیاری از افرادی که قصد دارند سیم کارت خود را به فروش برسانند با متخصصان ما در سیم کارت جم تماس میگیرند و قصد دارند قیمت سیم کارت خود را به دست بیاورند. برخی دیگر از افراد نیز به تماس خود تنها به دنبال پیدا کردن ارزش واقعی سیم کارت خود هستند.
با توجه به تجربه ی چندین ساله ی ما در این امر، جرئت میتوانیم بگوییم که درصد بالایی از افراد نسبت به قیمت ارائه شده برای سیم کارتشان جبهه میگیرند و به سختی آن را میپذیرند و حتی در برخی از موارد ممکن است مالک سیم کارت نسبت به کارشناسی که قیمت گذاری را انجام داده بدبین شود یا حتی متخصصان را به کم تجربگی یا کلاهبرداری متهم کند. اما با وجود تمام تجربیاتی که در سالهای اخیر کسب کردهایم میتوان گفت که دلیل اصلی اختلاف قیمت بین آنچه کارشناس بیان میکند و چیزی که مشتری انتظار دارد تنها یک چیز است: عدم وجود تجربه کافی در قیمت گذاری سیم کارت و شناخت بازار انواع شمارهها.
دقت داشته باشید که بسیاری از اوقات افراد کم تجربه تصور نادرستی از نوع رند و حتی ارزش شماره خود دارند. در بیشتر موارد انتظارات مالک سیمکارت غیر کارشناسی است و به همین دلیل وی رقمهای بالاتری از قیمت سیمکارت خود را پیشنهاد میکند. در ادامه ی این مبحث تخصصی ما قصد داریم به صورت کاملاً تخصصی به مبانی قیمت گذاری سیم کارت و فرایند تعیین قیمت آن بپردازیم تا بخشی از ابهاماتی که در این پروسه برای تعدادی از مشتریان به وجود میآید را برطرف کنیم.
مهمترین مرحله، برسی نوع رندی سیم کارت
تشخیص سیم کارت رند و غیر رند و نوع رندی سیم کارت اولین مرحله از بررسی است که کارشناس برای قیمت گذاری سیم کارت انجام می دهد. بعد از بررسی این دو مورد، لزوماً باید به یک پایگاه اطلاعاتی گسترده که شامل انواع شمارهها باشد، دسترسی پیدا کرد. در این مرحله کارشناس شمارههای مشابه این سیم کارت را پیدا کرده و قیمتهای آنها را با یکدیگر مقایسه میکند. دقت کنید تنها مقایسه یک شماره با شماره دیگر برای به دست آوردن محدوده قیمت آن کفایت نمیکند و حتماً باید بعد از شناخت دقیق سیم کارت، آن را با تعداد زیادی دیگر از سیم کارتهای همان دسته مقایسه کرد.
نکته: در این مرحله باید دقت داشته باشید پایگاهی که از آن به عنوان مرجع قرار است استفاده کنید، باید توسط کارشناسان حرفهای قیمت گذاری شده باشد. اگر این کار توسط فرد یا افراد غیرحرفهای انجام شده باشد، آنالیز قیمت سیم کارت دچار اشکال خواهد شد.
دومین مرحله بررسی کیفیت ارقام سیم کارت
به جز نوع رند، کیفیت ارقام نیز اهمیت بالایی در قیمت گذاری سیم کارت دارد. مثلاً ارقام سیم کارت ریز باشند یا تنها از 2 رقم، 3 رقم یا 4 رقم تشکیل شده باشند، میتواند روی قیمت نهایی سیم کارت اثر داشته باشد.
مرحله سوم محبوبیت شماره ی سیم کارت در بین مردم
یکی از تخصصیترین مراحل قیمت گذاری سیم کارت، بررسی میزان عام پذیری یا همان محبوبیت شماره است. بعد از آن که کد و نوع رند سیم کارت تشخیص داده شد، باید بررسی شود که آیا این شماره در بازار میتواند با استقبال از جانب مشتریان روبرو شود یا خیر؟ در واقع، فروشنده بعد از کسب تجربه در بازار خرید و فروش سیم کارت، میتواند متوجه شود که آیا مردم نسبت به این شماره واکنش مثبتی نشان میدهند یا خیر. این مسئله بسیار تخصصی است و البته تأثیر بالایی هم در میزان قیمت سیم کارت دارد. مثلاً بعد از چندین سال تجربه در این زمینه، میتوانیم بگوییم که رندهای هزاری از اول و هزاری از آخر معمولاً عام پذیری بالایی دارند. در مقابل، رندهای گفتاری یا حروفی و ترتیبی، محبوبیت کمتری در بازار دارند.
مرحله چهارم؛ تشخیص قیمت پایه سیم کارت
تشخیص قیمت پایه، یکی دیگر از مراحل مهم برای قیمت گذاری سیم کارت است. به عنوان مثال، برای آنکه یک سیم کارت با پیش کد 09121 که دارای رند جفت جفت از آخر است، باید ابتدا بتوانیم قیمت پایه کد را به دست بیاوریم. برای به دست آوردن قیمت پایه کد در زمان فروش سیم کارت نیز میتوان از تحقیق و جستجو استفاده کرد. پیدا کردن قیمت پایه تا حد زیادی کمک میکند که در مسیر درست قیمت گذاری قدم بردارید.
مرحله پنجم: ایجاد ضریب روی قیمت پایه
بعد از آنکه قیمت پایه را پیدا کردیم، باید با توجه به نوع رند شماره، ضریبی از قیمت پایه را به آن اضافه کنیم. در این مورد، باید بدانید که هر نوع رند، ارزش به خصوصی دارد که بیشتر با کسب تجربه به دست میآید. به همین دلیل، بدون دانش کافی در این زمینه، نمیتوانید ضریب لازم برای اضافه کردن به قیمت پایه را پیدا کنید.
ششمین مرحله، بررسی میزان کمیاب بودن سیم کارت
در این مرحله باید بررسی کنید که شمارههای مشابه این سیم کارت، به چه میزان در بازار وجود دارند. هر چه تعداد شمارههای مشابه کمتر باشد، قیمت سیم کارت بالاتر میرود. علت کمیاب بودن برخی از شمارهها نیز این است که برخی از کدها از لحاظ آماری و شبکهای، تعداد کمی دارند و به اصطلاح کمیابتر هستند.
مرحله هفتم: میزان عرضه و تقاضا
عوامل مهمی در بازار وجود دارند که به صورت مستقیم میتوانند روی قیمت سیم کارت اثر بگذارند. مثلاً نرخ خرید و فروش در هفته یا ماههای گذشته یا وضعیت کلی بازار، اثرات مثبت یا منفی زیادی بر قیمت سیم کارت میگذارند. در این بازار، هر چه میزان تقاضا بالاتر باشد، قیمتها نیز بالاتر میروند.
مرحله هشتم: وضعیت بازار
از جمله عواملی که میتوانند به صورت غیرمستقیم روی قیمت سیم کارت تأثیر بگذارند، میتوان به قیمت سکه، طلا، دلار، مسکن، خودرو و موارد دیگر اشاره کرد. شاید از نظر منطقی قیمت سیم کارت و قیمت خودرو با یکدیگر مرتبط نباشند؛ اما تجربه نشان داده که نوسان در هر یک از این بازارها، میتواند باعث ایجاد نوسان در بازار سیم کارت شود. دلیل آن هم تغییر در نرخ تورم بازار است که روی قیمت هر کالایی اثر میگذارد.
آخرین مرحله نو یا کارکرده بودن سیم کارت
همانطور که میدانید سیم کارتها بهصورت نو (خشک) و دست دوم خرید و فروش میشوند. سیم کارتهای خشک قیمت بالاتری نسبت به سیم کارتهای مشابه دست دوم دارند.
در پایان توصیه میکنیم که برای قیمت گذاری سیم کارت، در صورتی که تجربه و شناخت کافی از بازار ندارید، خودتان به صورت خودسرانه اقدام نکنید و این کار را به کارشناسان معتمد ما در جم سیم کارت بسپارید.