14 آبان 1403 - 11:55

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

ترافيك صداها در گوش پايتخت

در حال حاضر علاوه بر ترافيك سنگين پايتخت و آلودگى ناشى از دود خودروها و موتوسيكلت ها، آلودگى صوتى يا سر و صداى بيش از حد آنها نيز اگرچه كمتر اما براى شهروندان تهرانى روان فرسا و غيرقابل تحمل شده است. كاهش آستانه شنوايى، پرخاشگرى، بى حوصلگى، سردردهاى مزمن، عصبى بودن و ترشح بيش از حد آدرنالين تنها بخشى از اثرات مخربى است كه به علت آلودگى صدا ايجاد مى شود.

به گزارش پول نیوز، آلودگى صوتى در تهران به مرز بحران رسيد

گروه اجتماعى ـروزنامه ایران، حميده امينى فرد : آئين نامه كاهش آلودگى صوتى يا استاندارد صدا در محيط هاى شهرى ابتداى امسال در كميسيون زيربنايى دولت به تصويب رسيد و براى اجرا به سازمان هاى ذى ربط ابلاغ شد. هم اكنون بيش از شش ماه از تصويب و ابلاغ اين آئين نامه مى گذرد اما همچنان بوق اتومبيل ها و سر و صداى ناهنجار و گوش خراش موتوسيكلت ها، گريبانگير پايتخت نشينان است و به گفته برخى مسئولان ممكن است به اين زودى هم از آنان جدا نشود.

سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان سازمان متولى اين امر همواره دغدغه رفع مسئله آلودگى صوتى و دست كم كاهش آن را داشته و به همين منظور هم استانداردهاى صدا در محيط هاى شهرى را تهيه و تدوين كرده است، اگرچه به اعتقاد بسيارى لمس اين مسئله تاكنون براى شهروندان تهرانى غيرممكن بوده اما حسن اين موضوع از آن جهت است كه همه خودروهاى ساخت داخل و وارداتى از ابتداى امسال مجبور به انجام تست آلايندگى هوا از نظر آلودگى صوتى شدند.

براساس اين آئين نامه، استانداردهاى صدا در محيط هاى شهرى به ترتيب در مناطق مسكونى در شب ،۴۵ در روز ،۵۵ در مناطق مسكونى و تجارى ،۶۰ تجارى و صنعتى ،۷۰ صنعتى ۷۵ و در محيط كار ۸۵ دسى بل تعيين شده و رعايت اين استانداردها نيز بويژه در مناطق شلوغ و پرتردد و محيط هاى درمانى الزامى و سر باز زدن از آن تخلف است.

در حال حاضر علاوه بر ترافيك سنگين پايتخت و آلودگى ناشى از دود خودروها و موتوسيكلت ها، آلودگى صوتى يا سر و صداى بيش از حد آنها نيز اگرچه كمتر اما براى شهروندان تهرانى روان فرسا و غيرقابل تحمل شده است. كاهش آستانه شنوايى، پرخاشگرى، بى حوصلگى، سردردهاى مزمن، عصبى بودن و ترشح بيش از حد آدرنالين تنها بخشى از اثرات مخربى است كه به علت آلودگى صدا ايجاد مى شود.

معاون محيط زيست انسانى سازمان حفاظت محيط زيست در گفت وگو با خبرنگار «ايران » در اين باره به وجود آئين نامه و استانداردهاى صدا در مناطق مختلف مسكونى، صنعتى و تجارى تهران اشاره مى كند و مى گويد: اگرچه هنوز نمى توان بطور دقيق و فنى آلودگى صوتى مناطق مختلف شهر را اندازه گيرى كرد و با استانداردهاى موجود تطبيق داد ، اما برحسب اندازه گيرى هاى موردى مى توان گفت هم اكنون آلودگى صوتى برخى مناطق تهران بويژه در نزديكى بزرگراه ها و مناطق پرتردد شهر از حد استاندارد تجاوز كرده است و اين موضوع جاى هشدار و نگرانى دارد.

دكتر حسن اصيليان مى افزايد: اگرچه براساس استانداردهاى موجود، استاندارد صدا در مناطق مسكونى حداكثر ۵۵ دسى بل است اما در حال حاضر در اطراف برخى بزرگراه ها اين رقم به ۸۵ دسى بل مى رسد و اين يعنى هشدار براى شهروندانى كه در اين مناطق زندگى مى كند و ساخت ديوار صوتى حداقل ترين كارى است كه مى توان در اين باره انجام داد ، زيرا صدايى برابر ۹۰ دسى بل به شدت روى سيستم عصبى تأثير مى گذارد.

وى با اشاره به تعداد بيش از ظرفيت خودروها و موتوسيكلت ها در سطح شهر تهران مى گويد: هم اكنون بيش از سه ميليون و ۵۰۰ هزار خودرو در پايتخت در رفت و آمدند و به اين آمار بايد تعداد موتوسيكلت ها را هم اضافه كرد.

اين تعداد وسيله علاوه بر آلودگى هوا موجب آلودگى صوتى نيز مى شوند، بر همين اساس و با تدوين اين آئين نامه همه خودروها از ابتداى سال ۸۷ موظف به انجام تست آلايندگى صوتى شدند، بنابراين قبل از صدور هرگونه مجوز براى خودروها، ابتدا آنها از نظر صداى اگزوز و بوق به همراه ميزان صداى داخل كابين تست مى شوند.

وى با اشاره به اين كه قبل از تدوين اين آئين نامه، هيچ استاندارد مدونى در زمينه آلودگى صوتى در كشور وجود نداشت، تصريح مى كند: با وجود اين كه بيشتر صداى توليد شده و ناهنجار در سطح شهر به موتوسيكلت ها تعلق دارد اما هنوز دستگاه تست آلودگى صوتى موتوسيكلت در كشور وجود ندارد و بايد در اين باره بخش خصوصى با وزارت صنايع اقدام كند، البته استانداردهاى لازم به كارخانه توليد موتوسيكلت اعلام شده است و آنها موظف به اجراى قانون هستند.

اصيليان با اشاره به اين كه هم اكنون حدود ۱۲ دستگاه اندازه گيرى تراز صدا از سوى سازمان حفاظت محيط زيست خريدارى شده است كه ميزان صدا را با استانداردهاى موجود مى سنجد، مى گويد: ما بايد ابتدا منابع توليدكننده صدا را شناسايى كنيم (البته هم اكنون مشخص شده است مهمترين منابع آلاينده، خودروها و موتوسيكلت ها هستند) و سپس اين دستگاه ها را در مناطق پرتردد و شلوغ نصب كنيم، هم اكنون اين مناطق در تهران شناسايى و جانمايى شده است.

وى با انتقاد از سازمان هاى متولى در حوزه مديريت شهرى از جمله شهردارى تهران مى گويد: با وجود اين كه اين دستگاه ها سال گذشته از طريق سازمان خريدارى شده است اما همچنان به جز يك دستگاه در پارك پرديسان، مابقى بلااستفاده باقى مانده است، زيرا هيچ سازمانى مسئوليت نگهدارى و مراقبت از آنها را برعهده نمى گيرد.

وى با اشاره به اين كه بايد استانداردهاى لازم از جمله پنجره هاى دو جداره و عايق آكوستيك در ساخت واحدهاى مسكونى الزامى شود، مى گويد: براى كاهش آلودگى هوا و صوتى علاوه بر رعايت استانداردها، بايد معاينه فنى خودروها و موتوسيكلت ها نيز اجبارى شود، البته قرار است با تصويب قوانينى، با خودروها و موتوسيكلت هايى كه با دستكارى اگزوز خودرو خود يا استفاده از بوق ناهنجار آلودگى صوتى ايجاد مى كنند، از طريق پليس برخورد جدى شود.

به گفته مسئولان شهرى در حال حاضر نقشه هاى تراز آلودگى صوتى براى ۱۰ منطقه از شهر تهران آماده شده است و نقشه هاى تراز آلودگى صوتى براى سراسر پايتخت نيز تا دو سال ديگر به اتمام مى رسد.

علاوه بر آن ۲ كيلومتر ديوار صوتى اتوبان كردستان تهيه و طراحى شده است و تا آخر امسال نيز ۳۰ هزار كيلومتر ديوار صوتى براى بزرگراه هاى تهران امكان سنجى، مكان يابى و طراحى خواهد شد. اين ديوارها به صورت آلومينيومى و شفاف طراحى شده است كه تا ارتفاع يك الى دو متر آلومينيوم و قسمت بالاى آن به صورت شفاف خواهد بود.

بزرگراه هاى همت، زين الدين، مدرس، حكيم، رسالت و چمران از بزرگراه هايى هستند كه كار طراحى ديوار صوتى در آنها در حال انجام است، اين ديوارها ۱۰ الى ۱۵ دسى بل در كاهش صدا مؤثر خواهد بود.

برچسب‌ها:

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

خودرو
زعفران
همچنین بخوانید
آخرین اخبار