6 مرداد 1403 - 11:27

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

حمایت قاطع بانک صادرات از فرزندآوری

بانک صادرات ایران با پرداخت ۱۶۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان وام خرید و ساخت مسکن به ۸۴۸ خانوار فاقد مسکن با بیش از سه فرزند، حمایت قاطع خود را از فرزندآوری نشان داد.

به گزارش پول نیوز، حمایت قاطع بانک صادرات از فرزندآوری

در حالی که با بحران سالمندی در کشور رو به رو هستیم، رغبتی برای تشکیل خانواده و فرزندآوری صورت نمی گیرد. این در حالی است که سیاست های کلانی برای تشکیل خانواده و فرزندآوری اعمال می شود. با وجود آنکه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۲ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را تصویب کرد و ۳۰ درصد بودجه های حمایتی در جهت فرزندآوری و ازدواج اختصاص داده شده، همایش های بسیاری برای تشریح اهمیت جوانی جمعیت و خطرات سالمندی جامعه برگزار شده و حتی امامان جمعه خطبه های خود را به اهمیت تشکیل خانواده و فرزندآوری اختصاص دادند، اما میل به ازدواج و فرزندآوری بالا نرفته است.

کاهش آمار ازدواج

برای اثبات ادعای بی رغبتی به ازدواج، آمار های مرتبط با ازدواج می تواند کارگشا باشد. آمار ازدواج ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۸.۷ درصد کاهش ثبت ازدواج را نشان می دهد. اما نکته تاسف آور و البته هشدار دهنده آمار بالای طلاق است. اگر چه آمار ثبت طلاق در ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ کاهشی بوده و در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۰۷ هزار مورد طلاق و در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۱ هزار مورد طلاق ثبت شده که نشانگر کاهش حدود ۳ درصدی آمار طلاق است، اما این تعداد طلاق زنگ خطر را بصدا درآورده و بیانگر سست شدن کانون خانواده و بی تعهدی زن و مرد به حفظ خانواده است.

شکست سیاست فرزندآوری

با وجود آنکه بار ها نسبت به اهمیت فرزندآوری و تاثیرات آن بر جوانی جمعیت تاکید شده و قوانین بسیاری برای حمایت از این مهم تصویب شده، اما سیاست فرزندآوری در ایران شکست خورده است. بر اساس اعلام مرکز رصد جمعیت کشور در سال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۵۷ هزار و ۹۴۸ ولادت در کشور به ثبت رسیده در حالی که این رقم در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۷ هزار نوزاد بیشتر بوده است. البته در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۸۵ هزار زایمان فرزند سوم در کشور داشتیم که در سال ۱۴۰۲ این آمار به ۱۸۸ هزار و ۴۸۸ مورد رسیده و تعداد تولد فرزند چهارم نیز از ۶۱ هزار مورد به بیش از ۶۳ هزار نفر رسیده است.

درک طرفین از ازدواج

بی شک از هم پاشیدن کانون خانواده اهمیت بسیاری دارد، اما برای مدیریت آن باید به بررسی دلایل پرداخت تا بتوان برای آن چاره اندیشی کرد. رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری کلاس های آموزشی پیش از ازدواج برای جوانان گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی میزان اثربخشی آموزش های پیش از ازدواج را در کشور ارزیابی کرده که ۹۰ درصد زوجین از این آموزش ها اعلام رضایت کرده و آگاهی زوجین قبل و بعد از این کلاس ها افزایش معنی داری داشته است. بنابر این هیچ بهانه ای مبنی بر توقعات و ناآگاهی طرفین وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

مشکلات اقتصادی عامل اصلی

هنگامی که هیچ دلیلی برای بی رغبتی به ازدواج وجود ندارد، تنها دلیل که مهمترین دلیل است، مشکلات مالی است. در شرایطی که تورم کشور ۴۵ درصد است، اما دولت افزایش حقوق ۱۸ درصدی را پیشنهاد می دهد، چگونه می توان انتظار داشت که دو جوان برای تشکیل خانواده رغبت نشان دهند. در شرایطی که یک حقوق بگیر برای خرید کوچکترین خانه در پایین ترین نقطه شهر، باید ۳۰۰ ماه حقوقش را پس انداز کند، چگونه می تواند امیدی به خانه دار شدن داشته باشد. از سوی دیگر اجاره مسکن به ویژه برای آن هایی که فرزند دارند، به رویا می ماند، زیرا باید حقوقشان را بابت پرداخت اجاره اختصاص دهند.

پرداخت تسهیلات به فرزند بیشتر

برای آنکه چالش مسکن مدیریت شود و زوجین بتوانند به داشتن سقف بالاسر ولو به صورت اجاره ای امیدوار باشند، بانک ها مکلف به پرداخت تسهیلات بدون بهره برای اجاره، تعمیر یا خرید مسکن به زوجین شده اند. اما برای آنکه علاوه بر حفظ کانون خانواده، فرزندآوری نیز تشویق شود، تسهیلات به خانواده هایی پرداخت می شود که فرزند سوم و چهارم را بدنیا آورده باشند. در این رابطه آمار دریافت کنندگان تسهیلات قرض الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن خانوار های فاقد مسکن که فرزند سوم یا بیشتر آن ها از سال ۱۳۹۹ به بعد متولد شده اند، نشان می دهد که بانک صادرات ایران در این سال به ۸۴۸ خانوار فاقد مسکن با بیش از سه فرزند، ۱۶۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان وام خرید و ساخت مسکن پرداخت کرده است.

حمایت از تولید در همه عرصه ها

نکته بسیار مهم این است که بانک صادرات ایران تنها در زمینه حمایت از فرزندآوری نقش موثری نداشته بلکه علاوه بر تامین مالی واحد های تولیدی و اقتصادی و انجام اقدامات ویژه از جمله افزایش سرمایه و اصلاح ساختار های مالی، با عمل به مسئولیت های اجتماعی، سهم قابل توجهی در کمک و پشتیبانی از بخش های مختلف اقتصاد مقاومتی و حمایت از مردم در اقصی نقاط کشور داشته و پرداخت انواع وام قرض الحسنه در بخش های ازدواج و تهیه جهیزیه، فرزندآوری، مشاغل خانگی، ودیعه مسکن، درمان، ستاد دیه و سایر وام های ضروری و همچنین مشارکت در بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، مشارکت مدنی در نهضت ملی مسکن، ودیعه مسکن اقدام ملی مسکن، ساخت و خرید مسکن ایثارگران، خدمات حمایتی کشاورزی و پشتیبانی از اقدامات شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی، از دیگر اقدامات بانک در راستای پرداخت تسهیلات تکلیفی و حمایتی در سال های گذشته بوده که در قالب عقود قرض الحسنه، مشارکت مدنی، مضاربه، سلف، فروش اقساطی، جعاله و مرابحه در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

156704765
-گرمای-هوا-بر-خلق-و-خو-min
همچنین بخوانید
آخرین اخبار