6 مرداد 1403 - 7:09

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

تبدیل تهدید به فرصت با خاموش کردن فلر ها

علی عسکری از جمع آوری گازهای بحران آفرین برای تامین خوراک پتروشیمی ها خبر داد که بیانگر تبدیل تهدید به فرصت با خاموش کردن فلر هاست.

به گزارش پول نیوز، تبدیل تهدید به فرصت با خاموش کردن فلر ها

فیلم عجیبی در شبکه های مجازی منتشر شده که فردی فندک را روش می کند، روی زمین می گیرد و زمین شعله ور می شود. این فیلم دست به دست می چرخد و هر کس جمله ای در حاشیه آن می نویسد. اما محتوای همه این جملات یک معنا را در ذهن تداعی می کند، مگر می شود منابع ملی روی زمین پخش شود، آلودگی ایجاد کند، خطرساز باشد، سومدیریت را تداعی و آبرو بری کند، اما هیچ اقدامی برای مدیریت آن نشود؟

بحران گاز های فلر

از زمان اکتشاف، تولید و پالایش نفت خام و گازطبیعی؛ بخشی از گازطبیعی به همراه گازهمراه نفت خام فلر شده و اراده جدی برای بازیابی آن وجود نداشته است. اما فلر و فلرینگ چیست. کسانی که از کنار پالایشگاه ها عبور کرده باشند، با مشعل هایی بلندی رو به رو می شوند که در زمستان و تابستان شعله ور هستند. اگر در پالایشگاه تهران به تعداد انگشت شمار مشعل فلر دیده می شود، در مناطق گرمسیر همچون عسلویه، تعداد مشعل های فلر وحشتناک است که علاوه بر گرما، آلودگی نیز تولید می کند. اکنون این سوال پیش می آید که باید گاز های ناشی از استخراج همچنان در هوا منتشر شود، سوزانده شود یا امکان بازیابی ان ها وجود دارد.

امکان بازیابی

این واقعیت وجود دارد که امکان بازیابی گاز های متصاعد شده در هوا وجود دارد و می توان به جای سوزاندن و ایجاد آلودگی، این گاز ها را وارد چرخه تولید کرد و به بهره وری رساند. اما سوال اینجاست که امکان بازیابی در داخل وجود دارد یا باید از متخصصان خارجی استفاده کنیم و مهمتر اینکه در شرایط تحریم می توان این عملیات را اجرایی کرد. نیرو های متخصص ایرانی با مدیریت گاز های فلر نشان دادند که می توانند این بحران را مدیریت کنند، اما میزان گاز های فلر به اندازه ای زیاد است که به عزمی جدی نیاز است.

گره خوردن خوراک با گاز فلر

در شرایطی که خوراک پتروشیمی ها چالشی جدی است و در فصل زمستان گاز را برای مصارف خانگی هدایت می کنند و صنایع با بحران کمبود گاز و خاموشی رو به رو می شوند، فلرینگ اهمیت ویژه ای پیدا می کند. بدلیل اهمیت این موضوع گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس به این عرصه ورود کرد و مدیرعامل این شرکت با یادآوری اینکه دهه هاست فلر ها می سوزد و همراه با آن سرمایه این کشور هم می سوزد گفت: تأکید بر خاموشی فلر ها از منظر جلوگیری از هدررفتن سرمایه ملی و حفظ محیط زیست است.

بیشتر بخوانید:

پروژه تهاجمی

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به سیاست گذاری های صورت گرفته گفت: تاکید کرده بودم که این پروژه را باید تهاجمی، فعالانه و جهادی پیش ببریم و کار را تمام کنیم. مدیر گروه پتروشیمی خلیج فارس که به شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس سفر کرده بود، با اعلام اینکه بسیاری افراد از جمله افراد متخصص، رسیدن هویزه خلیج فارس به مرحله راه اندازی را در این مدت کم، نشدنی و حتی نوعی بلوف می دانستند گفت: با کار جدی و جهادی ثابت کردیم که می شود و توانستیم. وی گفت: وقتی اینجا راه اندازی شد وزارت نفت باید خوراک اینجا را تأمین می کرد. عسگری با اعلام اینکه ظرفیت هویزه خلیج فارس ۵۰۰ میلیون فوت مکعب است گفت: در فاز اولی که راه اندازی شد ۲۵۰ میلیون فوت مکعب نیاز بود و اگر دغدغه خوراک را برای فاز دوم نداشتیم، راه اندازی فاز دوم هم کار زیادی نداشت.

نگران خالی کار کردن

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی برای راه اندازی فاز دوم شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس عجله نداریم گفت: اگر فاز دوم راه بیفتد، خالی کار می کند و نفعی ندارد، امروز در حدود ۱۱۰ میلیون فوت مکعب خوراک، یعنی ۲۰ درصد ظرفیت این مجتمع عظیم که ۱.۲ میلیارد دلار هزینه اجرای آن بوده تأمین شده و تمرکز ما بر روی تأمین خوراک کامل مجتمع است.

همکاری برای خاموش کردن فلر ها

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با تاکید بر همکاری پتروپارس، شرکت ملی نفت ایران، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و ظرفیت های موجود در گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: با همکاری گسترده، فلر های غرب کارون را خاموش و خوراک پالایش گاز هویزه خلیج فارس را تأمین کنیم، تلاش ما این است که ان شاءالله تا سال آینده فاز اول را به صددرصد ظرفیت و فاز دوم را به راه اندازی برسانیم.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

6767097_804
5041537
همچنین بخوانید
آخرین اخبار