6 مرداد 1403 - 11:41

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

نگرش دولتی مانع افزایش بهره وری در تولید

مدیرعامل فولاد آلیاژی نقش بخش خصوصی در رونق اقتصادی را تشریح کرد و نگرش دولتی را مانع افزایش بهره وری در تولید دانست.

به گزارش پول نیوز، نگرش دولتی مانع افزایش بهره وری در تولید

اول خرداد روز بهره وری نامگذاری شده تا فعالیت های اقتصادی کشور مورد بررسی قرار گیرد و با ابزار بهره وری محک زده شود. برای آنکه تولید رقم بخورد، به تلاشی وافر نیاز است و اگر مجموعه ای نتوانسته به تولید بپردازد یا رونق تولیدی را رقم بزند، باید چالش ها و مشکلات بنگاه اقتصادی را مورد بررسی دقیق قرار دهد. هنگامی که یک بنگاه اقتصادی به موفقیت دست می یابد، یعنی توانسته از تمامی ظرفیت ها بخوبی بهره بگیرد و هزینه ها را بدرستی مدیریت کند که در این صورت بهره وری صورت گرفته است.

ضرورت درک بهره وری

بنابر این وقتی یک بنگاه اقتصادی موفق می شود که درک درستی از بهره وری دارد. بهره وری بسیار گسترده است و به دست آوردن حداکثر سودِ ممکن با بهره گیری و استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات، زمان، مکان و… به منظور ارتقای رفاه جامعه مصداق تحقق بهره وری است. به عبارت بهتر بهره وری به نسبت کار انجام شده به کاری که باید انجام می شد، گفته می شود.

حفظ سود با تدوین استراتژی

یکی از شرکت هایی که اعتقاد جامع و کاملی به بهره وری دارد، شرکت فولاد آلیاژی ایران است. مدیرعامل این شرکت با تاکید بر اینکه سال جدید، سال بسیار پرچالشی برای مجموعه فولاد آلیاژی ایران خواهد بود گفت: تلاش کرده ایم تا برگزاری کارگروه های راهبردی، یک استراتژی مناسب و کارآمد برای مجموعه تدوین کنیم و بتوانیم با افزایش بهره وری، سود مجموعه خود را حفظ کنیم.

انقلاب دیجیتال

اگرچه گزینه های بسیاری برای تحقق بهره وری تعریف شده، اما باید نگاه جامع تری داشت و بر تعداد گزینه ها افزود. هنگامی که فناوری و علوم روز رو به پیشرفت است، نمی توان و نباید آن ها را نادیده گرفت. مدیریت شرکت فولاد آلیاژی نیز بخوبی نسبت به این مهم آگاهی دارد و محمد کمال زاده پیاده سازی و اجرای انقلاب دیجیتال در شرکت فولاد آلیاژی ایران را از مهم ترین برنامه های این مجموعه در سال جدید دانست و افزود: برای باقی ماندن در بازار های رقابتی دنیا، راهی به جز رفتن به سمت هوش مصنوعی و انقلاب دیجیتال نداریم و به همین منظور برنامه ها و راهبرد های مناسبی را تهیه و تدوین کرده ایم که امیدواریم در سال جدید با اجرا و پیاده سازی آن در شرکت، به موفقیت های بیشتری دست یابیم.

 

بیشتر بخوانید:
وظیفه تحقق شعار سال

تولید به اندازه ای اهمیت دارد که رهبر انقلاب در تمامی سال های اخیر از تولید به عنوان گزینه ای مهم یاد کرده اند و کار بجایی رسید که سال ۱۴۰۳ را با محوریت جهش تولید نامگذاری کردند. بنابر این باید در زمینه تولید بیش از گذشته فعالیت کرد تا جهش رقم بخورد. نکته مهمتر اینکه اقتصاد به بخش های گوناگونی تقسیم شده که هر کدام مستقل و جدا از دیگری است، اما هر کدام وظیفه جدی در تحقق شعار سال دارند و باید در آن مسیر گام بردارند.

افزایش تولید به صورت چشمگیر

شرکت فولاد آلیاژی نیز در این مسیر با جدیت گام برداشته و سیاستگذاری برای سهم دهی در جهش تولید را ترسیم کرده است. در این رابطه مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی با اشاره به ظرفیت تولید فولاد در کشور گفت: ما می توانیم با ایجاد چرخه بهره وری حدود ۱۵ میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور کمک کنیم.

بحران نگرش دولتی

یکی از مهمترین ابزار های تحقق بهره وری، مدیریت توانمند و البته مستقل است، اما در کشوری که ۸۵ درصد اقتصاد در اختیار دولت است، ماجرا به گونه دیگری است. اقتصاد دولتی باعث رانت می شود و مسیر را به انحراف می کشاند، به همین دلیل مقام معظم رهبری سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را ابلاغ کردند تا اقتصاد از دولتی به سوی خصوصی و تعاونی گام بردارد که متاسفانه این مهم محقق نشد. محمد کمالزاده را تسلط بر تولید دانش محور به تشریح شرایط پرداخت و گفت:، چون سیستم با نگرش دولتی اداره می شود، هیچ حرکتی برای افزایش بهره وری در تولید اتفاق نمی افتد؛ در صورتی که در بخش خصوصی تاکید بر بهره وری در تولید و افزایش سود است و همین موضوع باعث جهش تولید می شود.

تغییر مدیریت با مشارکت مردمی

 

بخش دیگری که در نامگذاری سال از سوی رهبر انقلاب تعیین شد، مشارکت مردم بود که البته می بایست با جدیت و قوت دنبال شود. در این رابطه مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران با بیان این که اگر مشارکت مردمی در کشور اتفاق بیفتد، نوع مدیریت نیز تغییر می کند، تاکید کرد: نقطه قابل اتکا در جهش تولید، توجه به بهره وری بوده و این امر نیز یک بحث مدیریتی و ایدئولوژی است؛ چراکه بهره وری نیاز به تفکر و برنامه ریزی دارد و زمانی که تولید با مشارکت مردم صورت بگیرد، مدیریت از بخش دولتی به سمت بخش خصوصی سوق داده می شود و این یعنی فرهنگ و ایجاد بهره وری بیشتر.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

156704765
-گرمای-هوا-بر-خلق-و-خو-min
همچنین بخوانید
آخرین اخبار