به گزارش پول نیوز، وی افزود: این بدان معناست که ۱۰ میلیون خدمت دولتی بدون مراجعه حضوری و با استفاده از تبادلات الکترونیکی انجام میشود. برای مثال ثبت نام کنکور، ثبت نام بورس و سامانه احراز هویت (سجام) از طریق تبادلات الکترونیکی صورت گرفته است؛ بنابراین بسیاری از سرویسها به صورت آنلاین به مردم ارائه میشود و به زودی نیز نسخه الکترونیک (پزشکی) در کشور استقرار خواهد یافت؛ که این اتفاق موجب افزایش بهرهوری اقتصاد کشور خواهد شد.
کدام دستگاهها در اجرای دولت الکترونیک کمکاری میکنند؟
وی افزود: این تعارض منافع در بخش تأمین اجتماعی نیز وجود دارد و ترس بیکار شدن بسیاری از مردم در پیالکترونیکی شدن فرآیندها، اجرای این سیستم را به تعویق میاندارد؛ اما این امکان وجود دارد تا از این افراد در جهت ارزیابی دادههای اعتبار سنجی استفاده شود.
باقریاصل ادامه داد: در برخی بخشها مشاهده میکنیم که نظام سنتی کشور تمایل تطبیق خود با نظام الکترونیکی را ندارد و برای اجرای آن مقاومت میکند. این موضوع بیشتر در بانکها مشاهده میشود.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: در حال حاضر تنها ۴ بانک برای انجام فرآیندهای خود نظیر پرداخت وام از سیستم الکترونیکی استفاده میکنند. با اجرای فرآیندهای الکترونیکی غیر حضوری، شاهد کاهش شعب بانکی خواهیم بود که این موضوع میتواند مزیتهای بسیاری برای مردم و دولت ایجاد کند.
سنگاندازی بانکها برای حذف کپی مدارک هویتی
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در خصوص تبعات عدم اجرای فرآیندهای الکترونیکی برای نهادهای متخلف اظهار داشت: کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در حال تدارک الزام قانونی برای اجرای این فرآیند و جرمانگاری برای نهادهای متخلف است.
مشکل فنی برای تحقق دولت الکترونیک وجود ندارد
باقریاصل در پایان از عملیشدن فرآیندهای الکترونیکی سازمان تأمین اجتماعی تا پایان سال خبر داد و گفت: در کنار تلاشها برای تحقق دولت الکترونیک باید توجه داشت که آموزش مردم نیز امری ضروری است و فرآیند توسعه دولت الکترونیک را تسریع میکند.