16 آبان 1403 - 15:14

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

ترافيك تهران را افسرده كرده است.

طي دو دهه اخير شاهد ايجاد و توسعه شبكه بزرگراهي و معابر و سيستم هاي حمل و نقلي در كلانشهر تهران بوده ايم كه تمامي اين تحولات را بايد مديون مديران شهري و برنامه ريزي هاي آنها در تخصيص بهينه اعتبارات در پروژه هاي عمراني و ترافيكي شهري باشيم.

به گزارش پول نیوز، به گزارش خبرگزاري موج:

ترافيك ،ترافيك و ترافيك.پايتخت ايران با ترافيك افسرده شده است.افسردگي تهران يعني دود شدن بنزين،پول،زمان و عصبانيت .چه كسي بايد پاسخگو باشد ؟! سازمانها و نهادهاي مرتبط با خود بيني ها خود بيماري مزمن پايتخت ايران را مزمن تر مي كنند.

اين در حالي است كه اگر تنها يكبار به خود زحمت دهند كه ايده هايشان را يكپارچه و واحد سازند به واقع ترافيك از متغيير هاي چالش زاي كلانشهر تهران حذف خواهد شد، به طوري كه ساختار مديريت شهري معتقد است كه ترافيك مسئله اي ساده و معمولي است كه در دهه 60 و 70ميلادي در دنيا حل شده است اما متاسفانه بحران ترافيك در ايران به دليلي لجام گسيختگي هاي روش هاي مديريتي و فقدان مديريت واحد در ساز و كار هاي ترافيكي هنوز هويت غولي خود را حفظ كرده است.

هنگامي كه بحث از عدم توفيق برنامه هاي توسعه شهري به صورت خاص و نا تواني برنامه ريزي شهري به صورت عام در حل مسائل و مشكلات شهري و هدايت منطقي شهري مطرح مي شود ،يكي از دلايلي كه كمتر به آن توجه مي شود ،نقش و جايگاهي است كه عناصر مديريت شهري مي توانند در تحقق برنامه ريزي توسعه شهري ايفا كنند .

با نيم نگاهي به تحليل وضعيت شهرنشيني و مديريت شهري در ايران متوجه مي شويم، در شرايط كنوني ما فاقد حكومت ها و سازمان هاي توانمند محلي مستقل هستيم.كلانشهر تهران با انبوه نيازها و مسائل جاري و عمراني خود با 24 سازمان و نهاد دولتي يا عمومي هدايت مي شود كه شهرداري در چارچوب راهبردهاي وزارت كشور و شوراي شهر متولي اصلي ساماندهي مسائل شهر و ارتقاي مشاركت و رضايت شهروندان است.

اين روند به رغم رونق شهر، موجب تشديد مسايلي چون آلودگي هوا، اقتصاد شهر، جذب و دفع منابع زيستي و روح شهر می شود.

طي دو دهه اخير شاهد ايجاد و توسعه شبكه بزرگراهي و معابر و سيستم هاي حمل و نقلي در كلانشهر تهران بوده ايم كه تمامي اين تحولات را بايد مديون مديران شهري و برنامه ريزي هاي آنها در تخصيص بهينه اعتبارات در پروژه هاي عمراني و ترافيكي شهري باشيم.

در اين ميان نبايد از تلاش هاي نمايندگان شوراي اسلامي شهر تهران در راستاي هدايت و مديريت بر منابع و تحقق مشاركت شهروندي غافل شد.با اين اوصاف مديريت شهري امروز با مسايل جديدي مواجه است.

تخريب بناها و توسعه بزرگراهها و شريان هاي ترافيكي با توجه به ظرفيت هاي شهر تهران تا چه زماني بايد ادامه داشته باشد؟تا چه زماني بايد براي احداث بزرگراهها،تونل ها،پل ها و… اعتبارات كلان هزينه شود؟…. البته ذكر اين نكته ضروري است كه بسياري از كلانشهرهاي دنيا ويژگي هايي همسان ما دارند ولي شهروندانشان هرگزترافيكي به اين پرنگي را نديده اند.

يك پاسخ كاملا شفاف در برابر تمام اين سئوالات به گوش مي رسد :”فرهنگ ترافيك”.
با نيم نگاهي به جريان صنعتي ايران متوجه خواهيم شد كه فرهنگ ترافيكي با گذشت يك قرن از ورود اولين اتومبيل به كشور بسيار ضعيف است در حالي كه انسان به عنوان يكي از مهمترين عوامل تاثير گذار در ترافيك ،صنعت خودرو سازي،احداث زير ساخت هاي ترافيكي و وضع قوانين وقتي در فرآيند آموزش قرار مي گيرد ٬ مي تواند تغيير باور و رفتار داده و براي مشكلي كه خود بوجود آورده چاره انديشي كند .

در نتيجه مديريت شهري تهران ،دكتر قاليباف، بايد در نظر داشته باشد كه حل ترافيك پايتخت در دوره زماني چهارساله بدون بستر سازي هاي فرهنگي امكان پذير نبوده و در قالب يك شعار يا وعده باقي خواهد ماند.

برچسب‌ها:

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

ساختمان
45603098-dbb5-44d3-b5ea-a97c4d1f01de
همچنین بخوانید
آخرین اخبار