به گزارش پول نیوز، میرخانی رشتی در گفتگو با خبرخودرو افزود : البته تشکیل چنین شورایی ، پیشنهاد خوبی است ، اما در شرایطی که قوانین مجلس به درستی اجرا نمی شوند ، چگونه ممکن است ، مصوبات یک شورا اجرا شوند، چرا که ، هیچ زمان مصوبات یک شورا الزام آور تر از قوانین مجلس نیستند.
وی در ادامه با تأیید نظر دکتر ویسه در خصوص نبود برنامه ریزی دارز مدت و وجود قیمتهای دستوری در صنعت خودروسازی ، خاطر نشان کرد: اینکه بیان شده که بعد از سال 84 ، هیچ یک از برنامه های صنعت خودرو در راستای جهانی شدن به اجرا در نیامده ، باید دید که آیا قبل از آن به اجرا در می آمده؟
وی همچنین با بیان اینکه رقابت پذیری در صنعت خودرو از میزان تعرفه واردات مشخص می گردد، تصریح کرد: چنان که خود آقای ویسه زمانی که ریاست سازمان گسترش را بر عهده داشتند ، معتقد بودند که با تعرفه 50 % نیز صنعت خودروی ایران ، می تواند رقابت نمایند و علل القاعده هم باید همین باشد . چنان که در همان زمان ، در شورای سیاستگذاری ، جدولی تهیه گردید که میزان تعرفه تمامی کالاهای صنعتی ، باید ظرف 5 سال آینده به صورت پلکانی کاهش یافته تا صنعتگران مجبور شوند به سمت رقابت پذیری حرکت نماید.
میرخانی همچنین بابیان اینکه زیر بنای صنعت خودرو ، وجود شبکه قطعه سازی توانمند و رقابت پذیر می باشد ، تصریح کرد : یکی از مشکلات اساسی صنعت خودروی کشور ، نبود شبکه تیرینگ (tiering) در صنعت قطعه سازی است .به طوری که در حال حاضر شبکه قطعه سازی ما کپی کاری می کنند و تولیدات مهندسی ندارند ، به همین دلیل ، داخلی سازی قطعات در کشور ، 7 سال زمان می برد واین مشکلی است که هم اکنون بر سر خودروهایی مثل 405 ، 206 ، SD 206 ، ریو ، سمند و حتی ال 90 آمده یعنی با تاخیر زمانی که در صنعت قطعه سازی وجود دارد ، تولید داخلی60 در صد از قطعات ، 7 سال طول می کشد .همچنین تیراژ پایین در تولیدات باعث شده که هیچ وقت نتوانیم تیراژ سمند رااز 70 هزار یا 100 هزار تا بالا تر ببریم ، زیرا قطعه سازان ما ، قطعه سازان قدر و با تیراژ میلیونی و ساختار مهندسی نیستند .
وی در ادامه با اشاره به سرمایه گذاری مشترک برخی از کشور ها به منظورایجاد شبکه قطعه سازی توانمند خاطر نشان کرد : بهترین کاری که کشورهایی مانند تایلند ، ترکیه ، برزیل و یگر کشورها انجام دادند این بود که با قطعه سازان بزرگ جوینت شدند و سرمایه گذاری مشترک تشکیل دادند ، بنابراین تولیدات آنها دارای استانداردهای صنعتی و تیراژ میلیونی گردید.
ميرخاني رشتيهمچنین با بیان اینکه برای جهانی شدن ، نیازمند شبکه قدرتمند قطعه سازی می باشیم تصریح کرد: نبود شبکه تیرینگ یکی از بزرگترین ضعف ها در صنعت قطعه سازی کشور است ،به طوری که در حال حاضر شرکت های ساپکو و سازه گستر هرکدام با 500 قطعه ساز همکاری می نمایند که این امر باعث شده که نتوانند کیفیت قطعات راکنترل نمایند ، چراکه تعداد قطعه سازها زیاد است ، بنابراین علی رغم کوششی که می شود و هزینه ای که پرداخته می شود ، میزان قطعاتی که مطابق بااستاندارد نیست و وارد خط تولید می شود در هر یک میلیون قطعه بیشتر از هزار قطعه و بعضی اوقات 10 هزار قطعه است که این امر باعث کاهش کیفیت خودرو می گردد .
مشاورانجمن خودروسازان در پایان گفتگو با خبرخودرو با بیان اینکه هم اکنون صنعت خودروی ما ، با مشکل دیگری هم روبرو است ، اظهار داشت : اجازه قانونی واردات ماشین آلات دست دوم به تنهایی یک از مشکلات بزرگ این صنعت می باشد ، چنانکه ماشنیهای قدیمی علاوه بر مصرف انرژی بالا، کارگربری زیاد و تیراژ تولید کم ، از دقت کم و تولارانس بالا برخوردار هستند که این امر در کاهش کارایی آنها تأثیر می گذارد.