به گزارش پول نیوز ، بر طبق گزارش های موجود در سال 2008 میلادی فروش خودرو در بازارهای جهانی 3 میلیون دستگاه کمتر از سال پیش از آن بوده است که این بیشترین میزان کاهش فروش از سال 1974 میلادی تاکنون بوده است.
دنیای اقتصاد ، تحلیلگران بازار خودرو در مورد این کاهش فروش مي گویند: «اولین بار که تقاضای خودرو در جهان به این اندازه کاهش یافته بود در سال 1974 میلادی بود که در آن سال هم شوکی بزرگ در بازار نفت روي داد و قیمت نفت و فرآورده هاي نفتی به بالاترین قیمت پیش از بحران کنونی رسیده بود.»
بر طبق گزارش های موجود در سال 2008 میلادی فروش تولیدات شركت های جنرال موتورز و کرایسلر بیشتر از دیگر شركت های خودروسازی کاهش یافت. زیرا تولیدات این شركت ها بیشتر از هر کشوری در ایالات متحده آمریکا مورد تقاضا بود.
آمارها نشان مي دهد در سال 2008 میلادی فروش تولیدات جنرال موتورز در جهان 41درصد و فروش تولیدات کرایسلر 48درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش یافت.
در این سال فروش تولیدات فورد 33 درصد کاهش یافت. سخنگوی جنرال موتورز در مورد وضعیت این شرکت در سال 2008 میلادی گفت: «در سال 2008 فروش تولیدات ما به كمترين سطح از سال 1922 میلادی تاکنون رسید و این وضعیت برای کرایسلر هم به همین صورت بود. بدون شک عوامل مختلفی برای کاهش تقاضا و فروش این شركت ها تاثیرگذار بود که یکی از آنها رشد قیمت نفت بوده است.
مهمترین عامل رکود اقتصادی آمریکا و گسترش این رکود در تمامی کشورهای جهان به خصوص کشورهای در حال گذاری همچون چین و هند بود.» بلومبرگ در گزارش خود با اشاره به کاهش فروش خودرو در جهان نوشت: «در سال 2008 میلادی تنها خودروسازان آمریکايی با کاهش فروش مواجه نشدند.
بزرگترین شرکت خودروسازی آسیایی یعنی شرکت تویوتا در سال مورد بررسی با کاهش 40 درصدی فروش مواجه شد و اعلام کرد در سال مالی جاری برای اولین بار طی 71 سال اخیر زیان مالی را تجربه مي کند. شرکت خودروسازی هوندا دومین شرکت خودروسازی کشور ژاپن هم در سال مورد بررسی شاهد کاهش 36 درصدی فروش تولیداتش بود.»
مرکز مطالعات بین المللی خودرو در گزارش خود نوشت: از ماه سپتامبر سال 2008 میلادی تاکنون تقاضای خودرو در جهان ماهانه 25 درصد کاهش یافته است که دلیل آن عدم اعتماد مردم به اوضاع اقتصادی در کنار افزایش بحران اعتباری در جهان بود. ما امیدواریم این روند نزولی با اتمام سال به پایان برسد.» اما بسیاری از کارشناسان بازار خودرو وضعيت بازار در سال پیش رو را چندان امیدوارکننده نمي دانند.
الان استان یکی از تحلیل گران در این مورد مي گوید: «بازار خودرو در نیمه اول سال 2009 میلادی نیز همین وضعیت رکودی را خواهد داشت. زیرا وضعیت اقتصادی نسبت به سال قبل بهبود نیافته است بنابراین نمي توان انتظار بهبود بازار را داشته باشیم.»
کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورتی که تزریق به اقتصاد کشورهای صنعتی نتیجه بخش باشد و تاثیر مثبت آن از نیمه دوم سال نمایان شود ، فروش خودرو نیز به تدریج بیشتر و بیشتر مي شود و بازار در مسیر اصلاح قرار مي گیرد.
برخی انتظار دارند بازار خودروی جهان از سال 2010 میلادی به سلامت پیشین باز گردد بنابراین شركت های خودروسازی باید از استراتژی های مختلفی برای تعدیل هزینه استفاده کنند تا بتوانند بحران را پشت سر بگذارند.





آژانس خلاقیت کوانتا