به گزارش پول نیوز ،
به گزارش خبرنگار پول نیوز، خلوت شدن بیش از پیش بازار و کاهش شدید خرید و فروش، روند قیمتها در بازار را معکوس کرده و حالا میتوان کاهش قیمت برخی خودروها را قابل توجه دانست.
از اوایل بهمن ماه و با توجه به نزدیک شدن به بازار شب عید، خودرو نیز مانند بسیاری اقلام دیگر روند عجیب افزایش قیمت به خود گرفت تا جایی که برخی خودروها تا 10 میلیون افزایش قیمت نسبت به روزهای گذشته داشتند.
پیشروی قیمتها به حدی سریع اتفاق افتاد که برخی مشتریان واقعی که قصد داشتند شب عید تقاضای خرید خود را وارد بازار کنند نیز ترجیح دادند صبر پیشه کنند.
حال با خبر ورود کرونا به ایران اعلام شد، مراجعه به بازار خودرو نیز کاهش یافته و بنابراین تقاضا روند نزولی پیدا کرده است در کنار این موضوع، رشد شدید قیمتها نیز عامل دیگری در کاهش تقاضا بهشمار میرود که سبب شده خیلیها عملا توان خرید در بازار نداشته باشند.
نگرانی بابت بیماری واگیردار کرونا باعث شده است تا افراد کارهای خود را بهصورت حداقلی و در صورت امکان دورکاری انجام دهند و فقط به انجام کارهای ضروری خود بپردازند. در این وضعیت، بسیاری افراد بهجز رفع مایحتاج ضروری خود به چیز دیگری فکر نمیکنند.
مقایسه قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در بازار نسبت به دو هفته گذشته نشان میدهد که علیرغم نزدیک شدن به روزهای پایانی سال که همیشه با تبوتاب خرید خودرو همراه بوده و این بازار را پررونق و قیمتهار ا صعودی میکرد، اکنون تحت تاثیر کرونا ویروس، بازار خودرو نیز آرام شده و نزولی پیش میرود؛ به طوری که کاهش ۵۰۰ هزار تومانی تا 10 میلیونی قیمتها در بازار خودرو نسبت به دو هفته گذشته ایجاد شده است.
در حالحاضر هیچ خبری مبنی بر تعطیلی موقت خطوط تولید خودروسازان و قطعهسازان در راستای پیشگیری از ابتلای کارکنان آنها به کرونا منتشر نشده و ظاهرا تولید نیز روندی عادی دارد. از آنجا که خودروسازان کلی تعهدات معوق داشته و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اصرار به رشد تولید دارد، بعید به نظر میرسد اقدامی در راستای تعطیلی موقت خطوط تولید خودروسازان و قطعهسازان انجام شود.
این در حالی است که پس از شیوع ویروس کرونا در چین، بسیاری از خطوط تولید خودروسازان و قطعهسازان با تعطیلی موقت مواجه شد. این ویروس همچنین ضرر بزرگی به معاملات در بازار خودروی چین زد و فروش را با رکود کمسابقهای مواجه کرد، زیرا بسیاری از شهروندان چینی ترجیح میدهند فعلا از منازل خود خارج نشوند.
در ایران هنوز آمار دقیقی درباره میزان افت معاملات خودرو منتشر نشده، اما آنچه مشخص است، خرید و فروش روندی کاهش داشته و دارد.
در نتیجه این وضعیت، حجم معاملات در بازار به کمترین سطح خود رسیده و این موضوع باعث شده است بازار خودرو مجددا در رکود فرو برود. اگر این وضعیت ادامه یابد، امیدی به ادامه فعالیت بازار تا انتهای سال نخواهد بود و باید به فکر احیای بازار در خردادماه سال بعد بود. زیرا بهطور طبیعی بازار در فروردین و اردیبهشت در رکود سنتی خود قرار دارد و تقاضا برای خرید خودرو به کمترین میزان ممکن میرسد.