
به گزارش پول نیوز ، و ی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه داخلی بیان داشت: امیدواریم آقای سلیمانی به عنوان مدیرعامل جدید سایپا بتواند به وضع سایپا سروسامان دهد و امیدواریم بتوانیم نظر مثبت سایپا ر ا د ر مورد افزایش قیمت بگیریم.
و ی اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت د ر ما ه های اخیر میانگین تیراژ خودروسازان ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافت و از روزی ۵۰۰۰ خودرو به هزار خودرو رسید که عرضه کم، باعث افزایش تقاضا می شو د و تقاضا هم حاشیه بازار ر ا به وجود می آورد و سود حاشیه بازار به جیب دلالان و رانت خواران می رود.
بهنیا ا فزود: با محاسباتی که انجام شده است د ر ۷ ماهه امسال ۷۰۰۰ میلیارد تومان دلالان از اوضاع آشفته بازار سود بردند که به جرأت می توان گفت، ا گر این رقم به قطعه سازان می رسید، کل قطعه سازی کشور نو می شد.
سخنگوی انجمن سازندگان و مجموعه های قطعات خودرو د ر ادامه با اشاره به مصوبه اختصاص تسهیلات ۱۱ هزار میلیارد تومانی به دو خودروساز بزرگ کشور گفت: از این رقم مقرر شده تا ۴ هزار میلیارد تومان از این تسهیلات به صورت ریالی به دو خودروساز تعلق گیرد و ۷ هزار میلیارد تومان به صورت تسهیلات ارزی بر ا ی واردات قطعات به دو خودروساز تعلق گیرد.
و ی ا فزود: یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو د ر جلسه ای با خودروسازان قول د ا ده که از سهم ۲ هزار میلیارد تومانی تسهیلات ۸۵ تا ۹۰ درصد مبلغ ر ا بر ا ی پرداخت معوقات قطعه سازان، به قطعه سازان پرداخت کند.
بهنیا اظهار داشت: بنابراین با چنین اقدامی بخشی از مشکلات قطعه سازان حل خواهد شد.
و ی اظهار داشت: مطالبات قطعه سازان از دو خودروساز ۱۵ هزار میلیارد تومان است که بخشی از آن سررسید نشده است.
سخنگوی انجمن سازندگان و مجموعه های قطعات خودرو همچنین با تأکید بر این که بانک مرکزی بر ا ی پرداخت این تسهیلات تعلل کر د ه و این تعلل باعث زیاندهی خودروسازان می شو د، گفت: امیدواریم تا هرچه زودتر بانک مرکزی د ر پرداخت این تسهیلات به خودروسازان اقدام کند تا بدین ترتیب مشکلات خوردوسازان و قطعه سازان تا حدود زیادی مرتفع شو د.
و ی با بیان این که پرداخت این تسهیلات از سه ما ه پیش مطرح بوده، و لی اخبار آن به تازگی منتشر شده است، گفت: مشکلات تداخل تصمیم گیری هنوز هم وجود د ارد و تأکید ما بر این است که متولیان اصلی یک موضوع تصمیم گیری کنند و خودشان هم راجع به آن موضوع پاسخگو باشند.
و ی راجع به تولید خودروی پژو۳۰۱ اظهار داشت: مرکز تحقیقات ایران خودرو با قصد خودکفایی صد درصدی د ر تولید این خودرو با خودروسازان صحبت کر د ه است و تولید این خودرو هم آغاز شده و عزم آن وجود د ارد تا این خودرو تا پایان سال آینده به تولید برسد.
سخنگوی انجمن سازندگان و مجموعه های قطعات خودرو د ر مورد عدم اجرای تعهدات دو شرکت رنو و پژو اظهار داشت: با ورود به ایران ۱۱۵ هزار خودروی خود ر ا فروخت و پژو هم حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار خودروی خود ر ا با ورود به ایران به فروش رساندند، ا ما هر دو د ر مورد ماندن د ر ایران دروغ گفتند و با مطرح شدن تحریم های مجدد ایران ر ا ترک کردند.
بهنیا با بیان این که خودروسازان اعلام کردند که تضامین لازم از این دو خودروساز بر ا ی ماندن د ر ایران و انجام تعهدات اخذ شده است، گفت: د ر حال حاضر تمام تجهیزاتی که توسط قطعه سازان بر ا ی تولید د ر این بخش فراهم شده بو د، بلاتکلیف مانده و ما از خودروسازان می خواهیم، بر اساس تضامین یادشده غرامت های این بخش ر ا دریافت و به قطعه سازان پرداخت کنند.
و ی اظهار داشت: بنابراین ا گر تضمین کافی اخذ شده باید از محل تضمین غرامت قطعه سازان پرداخت شو د.