به گزارش پول نیوز ، سرعت پیشرفت و توسعه به اندازه ای زیاد است که هر لحظه منتظر بروز فناوری جدیدی هستیم که زندگی را از مرزهای پرچالش به سوی آرامش و آسایش هدایت کند. نوآوری و فناوری به اندازه ای سریع حرکت می کند که انسان وارد عرصه های جدید می شود بدون آنکه ورود به آن عرصه را درک کند.
تحولات در عرصه پولی و مالی
یکی از پر چالش ترین حوزه هایی که نوآوری و فناوری را تجربه کرده، عرصه پولی و مالی است. از زمان چاپ اسکناس تقلبی به وسیله سودجویان زمان زیادی نگذشته و هنوز فراموش نکرده ایم که هر اسکناس را رو به خورشید می گرفتیم تا از اصلی بودن آن اطمینان حاصل کنیم. اما امروز اسکناس تقلبی بسیار پیش پا افتاده است، زیرا نقل و انتقال پول در فضای مجازی و بدون آنکه اسکناس را ببینیم یا لمس کنیم، براحتی اتفاق می افتد. البته این تنها بخشی از تحولات بانکی است و فناوری به اندازه ای گسترش یافته که مردم نیازی به مراجعه حضوری در شعب بانک ندارند و از افتتاح حساب تا دریافت تسهیلات و… را می توانند در فضای مجازی انجام دهند.
توجه به نوآوری و فناوری
در بین بانکهایی که اهمیت ویژه ای به نوآوری و فناوری می دهد، بانک سینا است. بانک سینا دایم بدنبال خلاقیت و نوآوری است، گزینه هایی که می تواند باعث جلب مشتری بیشتر شود. اما اعتماد به اعتقاد به نوآوری در بانک سینا به اندازه ای نهادینه شده که هرگاه مسوولان این بانک تریبون یا فرصتی می یابند، بر اهمیت پشت سرگذاشتن فضای سنتی، ورود به عرصه جدید و ارایه دستاوردهای جدید می پردازند.
همایش فناوری اطلاعات
مهمترین تریبونی که بانکها می توانند در آن حضور یابند و اظهار فضل کنند، همایش سالانه فناوری اطلاعات بانک است، همایشی که بتازگی برگزار شد. رییس هیاتمدیره بانک سینا با تاکید براینکه بانکداری با ماهیت قدیمی و سنتی قادر به فعالیت نیست گفت: همه بانکها، بانک مرکزی و سپردهگذاری مرکزی بازار سرمایه به صورت متمرکز عمل میکنند و چون همه بانکها سامانه متمرکز و Core دارند، باید همه عملیات بانکی از این مسیر ارائه شود. محسن خدابخش با اشاره به اینکه تکنولوژی روز به روز پیشرفت میکند گفت: باید آن را بشناسیم و بدانیم فعالیت کاری به چه سمتوسویی در حرکت است.
توجه به مقررات
رییس هیاتمدیره بانک سینا از توجه این بانک به مقررات خبر داد و گفت: قانونگذار و ناظر، ریسک نمیپذیرند؛ ابتدا کسبوکار را میسنجند و سپس مقررات تعیین میکنند، در حالی که مسکوت ماندن مقررات در کسبوکارها نباید موجب عقب ماندگی توسعه کسب و کار شود. وی با تاکید بر اینکه نباید بخاطر مقررات مسکوت مانده، به سراغ کسبوکارها نرویم گفت: بانک نباید در بحثهای نوآورنه محدود به قوانین و مقررات جاری باشد.
کم توجهی به قانون نوشته
محسن خدابخش با اعلام اینکه کشورهای پیشرفته در حوزه مالی و فینتک، از قانون نوشته پیروی نکردند و حتی در این چارچوب هم گنجانده نشدند گفت: کشورهای پیشرفته به سراغ رویه قضایی رفتند و با ابراز اینکه اگر مشکلی پیش آمد، قاضی تشخیص خواهد داد که این کار آسیبزننده به عموم اجتماع بوده یا گرهی از کار جامعه باز کرده، کار را پیش بردند. وی از پویایی گسترده محیط فعالیت خبرداد و گفت: میتوان با لندتکهای بانکی، تسهیلات خرد ارائه داد.
بکارگیری ضامن الکترونیکی
رییس هیاتمدیره بانک سینا با اشاره به اینکه نظام بانکی قادر است بعد از دو ماه از سررسید تسهیلات، با تضامین الکترونیکی که از مشتری دارد، حساب وی را مسدود کند گفت: به همین دلیل نظام بانکی به سمت اعتبارسنجی حرکت میکند و بجایی خواهیم رسید حتی پرداخت به موقع قبوض هم جزیی از اعتبارسنجی محسوب شود. وی با بیان اینکه نظام بانکی به سمت اعتبارسنجی پیش خواهد رفت گفت: رفتاری که در جستجوگرها از عملکرد افراد ثبت و ضبط خواهد شد، در اعتبارسنجی ارزیابی میشود.
تعطیل کسب و کارها با نگاه سنتی
خدابخش با تاکید بر اینکه بانکداری سنتی منجر به تعطیلی کسبوکارها در 10 سال آینده می شود گفت: بانکداری مدرن در قید بانکداری نیست بلکه تحت تأثیر توسعه کسبوکارها و توسعه فناورانه قرار گرفته و با سرعتی که تکنولوژی در پیش گرفته، در آینده بانکداری خواهیم داشت؛ ولی ممکن است بانک نداشته باشیم. وی با اعلام اینکه تحولات در عرصه دیجیتال در بانک با مطالبهگری همکاران صورت میگیرد گفت: مطالبات بجای کارکنان در این حوزه، باعث گامهای بلندتر در مسیر تحول میشود.
مطالبه گری در صدر
رییس هیاتمدیره بانک سینا از همکاران حوزه فناوری و اطلاعات خواست مطالبهگری دقیق و به موقع از ستاد و درخواست بروز شدن فناوری را داشته باشند و گفت: معاونت فناوری اطلاعات باید با بهروزرسانی و نوآوری در تکنولوژی، برای ارتقای بانک به جایگاه بهتر موانع را از مسیر بردارد؛ در غیر این صورت بانک دچار لختی شده و پیشروندگی خود را از دست میدهد.وی تاکید کرد: سرعت و پیشرفت در بانک سینا باید به گونهای باشد که مشتری برای اخذ تسهیلات، بدون حضور در شعبه، تمام محصولات و خدمات را در موبایل مشاهده و تمامی فرایندها برای دریافت تسهیلات را از این طریق طی کند و این همان تجربه مثبت مشتری است که میتواند برای بانک مطلوب واقع شود.