مفهوم محاربه صرفاً در حمل سلاح خلاصه نمیشود/ اعتراضات تا قبل از 25 خرداد را نمیتوان محاربه دانست

عضو سابق شورای انقلاب فرهنگی گفت: بحث و بررسی در خصوص محاربه نیاز امروز جامعه فقاهتی کشور است و فضلای حوزه و دانشگاه باید در این مورد باید بحث کنند.

به گزارش پول نیوز ، فارس- محاربه و محارب یک اصطلاح دینی است که در شرایطی خاص به افرادی گفته
می شود که در مقابل خداوند و رسولش و احکام دینی سلاح به دست می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین سید عباس نبوی معتقد است که در گذشته و حتی
دوران حضرت امیر (ع) هیچ فرد یا گروهی نمی توانست جمعیتی علیه حاکمیت
مشروع جهت مانور قدرت، مهیا کند و برای مبارزه با حاکم مشروع محکوم به حمل
سلاح بود اما امروز این شرایط برای مبارزان با حاکمیت مشروع مهیا است بر
همین اساس است که به اعتقاد وی محاربه مشروط به حمل سلاح نیست.

اهم سخنان نماینده سابق ولی فقیه در دانشگاه تربیت مدرس،  به شرح زیر است:

* نحوه بیان انتقاد و اعتراض در نظام مبتنی بر موازین اسلامی در امورات قرآنی و روایی در قالب شش عنوان بیان شده است.

* نصیحت، امر به معروف ، صدای اعتراض از سر ظلم روا داشته شده بر یک شخص
یا یک گروه را شیوه های اعتراض و یا انتقاد مورد نظر قرآن است.

*
بقی فساد فی الارض را مرحله دیگری از اعتراض و یا انتقادات است.

* اگر شکستن مبانی و موازین مستقر مشروع به صورت عمومی صورت بگیرد، فساد
فی الارض رخ داده است. اگر فردی به صورت عمومی و آشکار موازین شرعی مستقر
را بشکند در حقیقت مرتکب فسادفی الارض شده است.

بحث و بررسی در خصوص محاربه نیاز امروز جامعه فقاهتی کشور است

* اگر کسی بر این باور باشد که حکومتی مشروع و اسلامی است مرحله شورش
یا بقی علیه این حکومت بی معنا خواهد بود.در مرحله بقی واجب است که با
شورش گران علیه حکومت مشروع مقابله شود و بقی گران حق ندارند شورش خود را
مشروع بنامند.

* در گذشته ابراز وجود قدرت در خیابان ها و در منطقه بدون ابزارهای گرم و
سرد ممکن نبود و اگر کسی در گذشته ادعا می کرد که جمعیتی تشکیل داده تا در
مقابل حکومت مشروع بیایستد مردم حرف وی را غیرمنطقی قلمداد می کردند.

*
برخی از اصلاح طلبان در حوادث اخیر گفتند که اگر معترضان بدون حمل سلاح
علیه حکومت اقدام کند، محاربه رخ نداده است. اما به نظر می رسد به لحاظ
بحث فقهی دقیق این مسئله درست نیست چرا که تعابیری در قرآن کریم، روایات و
احادیث موجود است که به این نوع اعتراضی که می خواهد در مقابل حکومت مشروع
مانور قدرت بدهد و بنیان های حاکمیت مشروع را به چالش بکشد، تعبیر به
محاربه شده است.

در مفهوم محاربه ما نمی توانیم صرفا در حمل سلاح توقف کنیم

* جنگ با رسول خدا می تواند از سوی برخی ها علیه جانشینان پیامبر به
صورت مسلحانه و یا غیرمسلحانه صورت گیرد. در مفهوم محاربه ما نمی توانیم
صرفا در حمل سلاح توقف کنیم.

* کسی که در مانور قدرت علیه حکومت مشروع شرکت کند، محارب است

* قانون مجازات اسلامی تعیین مجازات محارب را به عهده و اختیار قاضی
گذاشته است.کسی که در مانور قدرت علیه حکومت مشروع شرکت می کند، محارب است
و نمی توان در محارب بودنش تردید داشت اما اگر این محارب، محاربی باشد که
جرمش در حد شرکت در مانور قدرت علیه حاکمیت اسلامی باشد، باید در همین حد
مورد تعقیب و محاکمه قرار بگیرد.

*
امام زمانی که دیدند آیت الله منتظری در مقام قائم مقام رهبری نمی تواند
مراحل اعتراضات در حکومت مشروع از یکدیگر تفکیک کند و همه اعتراضات را اعم
از نصیحت، امر به معروف،بقی و محاربه را از یک جنس قرار می دهد، در مقابل
وی موضع گیری کردند.

* به نظر من رهبران این جریان که نامزدهای شکست خورده در انتخابات بودند،
پرچم شورش را در دست داشتند اما هیچ اطلاع و درکی از مسائل دینی مربوط به
محاربه نداشتند. کسانی که علم شورش را در حوادث بعد از انتخابات بلند کرده
بودند متوجه نشدند که رفتارهایی که می کنند به چه معنا است. آنها
نمی دانستند که چه می کنند.

اعتراضات تا قبل از 25 خرداد را نمی توان محاربه دانست

*
ممکن است فردی یا گروهی غیرمسلح به سلاح سرد و گرم
بخواهند جریان ها و گروه های سیاسی را جایگزین سلاح بکنند و از این طریق
علیه حاکمیت مشروع بقی و شورش کنند که این یک محاربه تلقی می شود.

* اعتراضاتی را که تا قبل از 25 بهمن امسال به بهانه اعتراض به نتیجه
انتخابات صورت گرفته بود، را نمی توان محاربه دانست[ ظاهرا خبرگزاری فارس
به اشتباه به جای خرداد ماه از بهمن ماه استفاده کرده است] اما هر گونه
تجمع و اعتراض گروهی که بعد از بیانات ولی فقیه صورت گرفت مصداق بارز
محاربه بود.

* فتاوای اخیر آیت الله منتظری که از سوی کدیور پر و بال داده می شود،
می گوید ما “ولایت جور ” در کشور داریم و “ولایت جور ” باطل است در حالی
که همه ما معتقدیم که “ولایت جور ” باطل است ولی اگر کسی ادعا کرد که
ولایت مقام معظم رهبری “ولایت جور “است، بحث فقاهتی نمی کند و نظر شخصی
خود را می دهد و اگر در گفته خود صادق است، باید مسائل مورد نظرش را اعلام
کند تا بررسی شود.

* آقای خاتمی می گوید که این جوان ها نیروهای خودسری بودند که به صورت
سازماندهی شده برای مقابله با وی وارد حسینیه جماران شده اند، من می خواهم
بگویم که اصلا این افراد به قول آقای خاتمی به صورت سازماندهی شده
می خواستند بدانند که آقای خاتمی بازی با کلمات را همچنان می خواهد ادامه
بدهد و قرآن را تفسیر به رای کند یا نه. و این حرکت جوانان امر به معروف و
نهی از منکر بوده است.

*
خاتمی در حسینیه جماران آیه مشهور “لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا
معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط و انزلنا الحدید فیه باس شدید و
منافع للناس ” به گونه ای می خواند که انزلنا الحدید در این آیه اصلا وجود
ندارد و بعد می گوید ما تا زمانی که شرایط مهیا شود جشن پیروزی کلمه بر
شمشیر را به تاخیر می اندازیم.
در حالی که در این آیه کلمه انزلنا الحدید
وجود دارد. به طور طبیعی زمانی که جوانی مذهبی می بیند که آقای خاتمی آیه
قرآن را تفسیر به رای می کند از خود واکنش نشان می دهد چرا که همه مثل
برخی روحانیون نیستند که بخواهند تعلقات سیاسی را مد نظر داشته است .

برچسب‌ها:

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

سایپا- اتوبوس شهری
بیمه مرکزی---2-2-2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار